Kun lähdet omalla autolla ulkomaille, muista nämä!

Report this content

Suunnitteletko matkaa ulkomaille omalla autolla? POP Vakuutuksen ajoneuvoasiantuntija Carita Kuusisto listasi asiat, jotka jokaisen ulkomailla autoilevan kannattaa muistaa sekä ennen matkaa että matkan aikana.

Tilaa vihreä kortti hyvissä ajoin

- Green Card eli vihreä kortti on kansainvälinen todistus voimassaolevasta liikennevakuutuksesta ja se kannattaa tilata hyvissä ajoin ennen matkaa, sillä se tulee aina postitse, Kuusisto aloittaa.

- Pohjoismaiden ulkopuolelle matkustettaessa vihreän kortin on hyvä olla mukana, vaikka suomalainen liikennevakuutus onkin automaattisesti voimassa Pohjoismaissa, EU- ja ETA-maissa sekä Sveitsissä ja Liechtensteinissa, kun autossa on suomalaiset rekisterikilvet, Kuusisto jatkaa.

Vihreä kortti on pakollinen EU:n ulkopuolisissa maissa, jotka kuuluvat vihreän kortin piiriin, mutta myös EU-maissa autoiltaessa vihreä kortti kannattaa olla mukana.  Jos automatka suuntautuu maahan, joka ei kuulu vihreän kortin piiriin, kohdemaahan saavuttaessa maan rajalta on ostettava rajavakuutus.

Rekisteröintitodistus matkalle mukaan

Vaikka Suomessa auton rekisteröinti hoituu nykyään sähköisesti, eikä rekisteröintitodistusta tarvitse pitää enää kotimaan ajossa mukana, ulkomaille omalla autolla lähtevän tulee ottaa matkaan mukaan rekisteröintitodistuksen tekninen osa. Auton rekisteriotteen voi tilata Trafista tai hakea katsastuskonttorista.

- Vihreän kortin ja rekisteriotteen lisäksi mukana pitää tietysti olla passi ja ajokortti. Myös matkavakuutus kannattaa ehdottomasti ottaa sairastapauksia ja matkatavaroita varten, kuten aina ulkomaille lähdettäessä, joten matkavakuutuskortti kannattaa myös laittaa vaikka lompakkoon, Kuusisto luettelee.

Kaskon omavastuun suuruudessa eroja

Liikennevakuutuksen lisäksi kannattaa olla tietysti myös kattava kaskovakuutus, joka turvaa auton ja siihen liittyvät varusteet. Kaskovakuutuksen voimassaolossa saattaa olla maakohtaisia rajoituksia ja omavastuun suuruus voi vaihdella. Ennen matkaa kannattaa tarkistaa vakuutusyhtiöstä onko kaskovakuutus voimassa kohdemaassa ja minkä suuruinen omavastuu on vahinkotilanteessa.

– Joissain maissa omavastuu saattaa olla jopa nelinkertainen ja jo Pohjoismaiden ulkopuolella sattuneissa vahingoissa kaksinkertainen. Lisäksi on hyvä tarkistaa kaskovakuutuksen voimassaoloaika, Kuusisto toteaa.

Varaudu vahinkotilanteeseen

Jo ennen matkaa on hyvä selvittää, miten kohdemaassa tulee toimia vahingon sattuessa ja minkälaiset korvauskäytännöt maassa on. Korvauskäytännöt ovat tavallisesti vahingon tapahtumamaan säännösten mukaisia ja näissä voi olla suuriakin eroja.

- Tämän vuoden helmikuussa Liikennevakuutuskeskuksen sivuille on tullut mahdollisuus hakea korvausedustajarekisteristä tahoa, johon voi olla yhteydessä korvauksia hakiessa. Haku on helppokäyttöinen ja tiedot saa suomeksi, Kuusisto kertoo.

- Vahinkojen varalta puhelimeen kannattaa lisäksi tallettaa SOS Internationalin hätäpalvelunumero. Vahinkotilanteessa kannattaa ensimmäiseksi ottaa valokuvat tapahtumista. Poliisi pitää kutsua paikalle aina, Kuusisto evästää lopuksi.

Kun lähdet ulkomaille omalla autolla, muista nämä

• Green Card eli vihreä kortti, joka on omasta vakuutusyhtiöstä tilattava kansainvälinen liikennevakuutustodistus. Tilaa kortti hyvissä ajoin!
  • auton rekisteröintitodistus. Valtakirjan tai maastavientiluvan tarvitset, jos sinua ei ole merkitty todistukseen auton omistajaksi tai haltijaksi tai jos ajoneuvon omistaja on rahoitusyhtiö. Maastavientiluvan saat rahoitusyhtiöstä ja valtakirjan esimerkiksi vakuutusyhtiöstä.
  • suomalainen ajokortti ja passi
  • matkavakuutuskortti (jokaisen matkustajan kannattaa olla vakuutettuna)
  • vakuutusyhtiön yhteystiedot sekä hätäpalvelunumero helposti saataville. Huom! Yleinen hätänumero on Euroopassa 112!
Helena Tielinen
Markkinointi- ja viestintäpäällikkö
helena.tielinen@suomenvahinkovakuutus.fi

POP Vakuutus on POP Pankki-ryhmään kuuluva suomalainen vakuutusyhtiö, joka tarjoaa kuluttajille edullisia ja reiluja vahinkovakuutuksia. Erityisesti meidät tunnetaan Suomen korkeimmasta liikennevakuutusbonuksesta 83 % ja uudenlaisesta alle 15 000 km vuodessa ajaville tarkoitetusta POP Auto Kilsa –vakuutuksestamme. Palvelemme jo yli 100 000 asiakasta joustavasti verkossa ja puhelimessa. Meillä vakuuttaminen helppoa, edullista ja reilua.

Lainaukset

Carita Kuusisto, POP Vakuutus