Uusi Porsche 911 GT3 RS ammentaa vaikutteita moottoriurheilun maailmasta

Maailman ensiesittelyssä tehokkain vapaasti hengittävällä moottorilla varustettu sarjatuotanto-911

Stuttgart. Porschen moottoriurheiluosasto esittelee Geneven autonäyttelyssä Weissachin viimeisimmän herkkupalan, uuden 911 GT3 RS:n, jossa on rata-auton alusta ja 520 hevosvoimaa tuottava nelilitrainen, vapaasti hengittävä moottori. Uusi superauto pohjautuu Porsche 911 GT3:een, mutta tarjoaa sitäkin dynaamisemmat ajo-ominaisuudet ja tarkemman ohjattavuuden – kiitos suorituskykyisemmän moottorin ja uudelleen kalibroidun takapyöräohjauksen. 911 GT3 RS kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa 3,2 sekunnissa ja saavuttaa 312 km/h:n huippunopeuden. Uutuusmalli on 911 GT3:n ja 911 GT2 RS:n jälkeen jo kolmas katukelpoinen GT-auto, jonka Porsche esittelee vuoden sisällä.

Rata-auton aerodynaamiset ominaisuudet ja sisätilat

911 GT3 RS:n leveä ja paino-optimoitu kori on muotoiltu aerodynamiikan ehdoilla – tunnusomaista kiinteää takaspoileria myöten. Myös auton sisällä vallitsee rata-automainen tunnelma. Hiilikuiturakenteiset täyskuppi-istuimet tukevat myös sivusuunnassa auton dynaamisten ajo-ominaisuuksien edellyttämällä tavalla. Vaikutelman täydentävät kevyet ovipaneelit tavaraverkkoineen ja avauslenkkeineen, riisuttu äänieristys ja osuvat materiaalivalinnat.

Entistä enemmän vapaasti hengittävää tehoa

Uusi Porsche 911 GT3 RS on suorituskykyisempi kuin koskaan vapaasti hengittävän nelilitraisen ja kuusisylinterisen moottorin ansiosta. Uusi bokserimoottori tuottaa tehoa peräti 520 hv – 20 hevosvoimaa enemmän kuin aikaisemman mallin ja 911 GT3:n voimanlähde. Moottorin suurin kierrosnopeus on peräti 9000 r/min, joten se on ihanteellinen valinta 911 GT3 RS:n kaltaiseen puhdasveriseen urheiluautoon. Erikoiskalibroitu 7-vaihteinen PDK-vaihteisto auttaa tuomaan moottorin parhaat puolet esiin.

Moottoriurheilumaailmasta lainattu alusta ja Clubsport-varustepaketti

Suoraan moottoriurheilun maailmasta omaksuttu alustateknologia on Porsche 911 GT3 RS:n vertaansa vailla olevan ajodynamiikan takeena. Pallonivelet kaikissa tukivarsissa takaavat vieläkin täsmällisemmän jousituksen kuin perinteiset puslat. Etupyörien kevyet 20-tuumaiset vanteet ja uudet 265/35-urheilurenkaat parantavat ketteryyttä ja ohjattavuutta. Taka-akselilla on 21‑tuumaisissa vanteissa 325/30-koon renkaat, jotka varmistavat entistä pitävämmän otteen tiehen.

Clubsport-varustepaketti on saatavissa uuteen 911 GT3 RS:ään, kuten Porschen kaikkiin nykyisiin GT-urheiluautoihin, ilman lisäkustannuksia. Paketti pitää sisällään turvakaaren, palosammuttimen, valmiuden akkuvirran katkaisimen asennukseen ja kuljettajan kuusipisteturvavyön.

Weissach-paketti ja magnesiumvanteet vähentävät painoa entisestään

Erityisen vaativille kuljettajille Porschen moottoriurheiluosasto on kehittänyt Weissach-lisävarustepaketin, joka vähentää auton painoa entisestään. Pakettiin sisältyy ylimääräisiä alustan, sisätilojen ja ulkopuolen hiilikuituosia sekä valinnaisesti magnesiumvanteet. Kevyimmällä varusteyhdistelmällä Weissach-paketti pienentää 911 GT3 RS:n painon vain 1430 kiloon.

Lanseeraus ja hinnat

Uuden 911 GT3 RS:n tilauskirjat on jo avattu. Hinnoittelu alkaa Suomessa 370 866,92 eurosta sisältäen arvonlisäveron ja maakohtaisen varustelun.

Kuvia on saatavissa Porschen uutishuoneesta (http://newsroom.porsche.com) ja Porschen lehdistötietokannasta (https://presse.porsche.de).

911 GT3 RS: yhdistetty polttoaineenkulutus 12,8 l / 100 km; CO2-päästöt 291 g/km

ben.bogdanoff@porsche.fi

Porsche Finland (Oy Autocarrerra Ab) on Suomen virallinen uusien Porsche-merkkisten henkilöautojen maahantuoja ja jälleenmyyjä. Täältä löydätte aina ajantasaista tietoa Porschesta Suomessa ja ulkomailla, mukaan lukien uusimmat kansainväliset lehdistötiedotteet suomenkielisinä.

Avainsanat: