Ammattilaisten vinkeillä säästöä lomabensoihin ja hermoihin

Ennakoivalla ja hallitulla ajotavalla lomamatkailijatkin voivat säästää bensakustannuksia, neuvovat Itellan kuljetusammattilaiset.

Itella on vuoden kuluessa asentanut jakelu- ja kuljetusajoneuvoihinsa ajotapaseurantalaitteet. Ajotapaseurantalaitteiden avulla polttoaineenkulutus ja hiilidioksidipäästöt pienenevät. Sitä kautta laskevat myös kustannukset.

”Oleellista kulutuksen ja päästöjen pienentämiseksi on ennakoiva ajotapa, ja siihen laitteiden avulla tehtävällä seurannalla pyritään opastamaan”, sanoo Itella Logistiikan kalustopäällikkö Jorma Karvonen. Samat ohjeet pätevät ammattikuljettajille ja lomamatka-autoilijoille.

• Vähennä nopeita kiihdytyksiä
  • Vähennä äkkinäisiä jarrutuksia
  • Ennakoi liikennevalot ja muut pysähdykset
  • Pidä auto kunnossa ja huolehdi siitä, että säädöt ja rengaspaineet ovat asianmukaiset.

”Uskon, että myös kuljettajien stressaantuminen vähenee, kun ajotapa tulee vähemmän tempoilevaksi. Kun kiireesti toisen perään ajetaan ruuhkassa, niin totta kai se vaikuttaa. Oikein ennakoimalla liikenne ja ajaminen sujuvat ripeämmin”, Karvonen toteaa.

Itellan ajotapaseurantalaitteiden avulla voidaan myös selvittää, onko ajoneuvoilla ajettu liikennesääntöjen mukaisesti. Laitteista saatavan tiedon perusteella pystytään arviomaan jakajien ja kuljettajien ajotapakoulutuksen tarvetta ja tavoittelemaan entistä parempaa liikenneturvallisuutta.

Itellan ajoneuvokantaan kuuluu 4 000 hyötyajoneuvoa, joilla ajetaan vuodessa yhteensä yli 100 miljoonaa kilometriä. Ajoneuvot aiheuttavat suurimman osan Itellan päästöistä, noin 75 prosenttia. Itellan tavoitteena on vähentää vuoteen 2020 mennessä hiilidioksidipäästöjä 30 prosenttia vuoden 2007 tasosta.

Ajotavan parantamisen ohella keskeiset keinot parantaa kuljetusten energiatehokkuutta ovat tehokas reittisuunnittelu ja kuljetusten yhdistely. Kuljetusten päästöjä vähennetään myös vähäpäästöisemmän uusiutuvan energian, kuten biokaasun, käytöllä.

Itella tekee myös yhteistyötä resurssitehokkuuden asiantuntijapalveluita tarjoavan Motivan kanssa. Motivan sivuilta www.motiva.fi/malttiajaviisautta löytyy lisää vinkkejä ajotapaan.

Itellan yritysvastuujohtaja Hanna Kaustia, puh. 020 452 1276
Kalustopäällikkö Jorma Karvonen, Itella Logistiikka, puh. 0400 588 002

Valokuvat ja logot
www.itella.fi/media

Itella on ensisijainen valintasi postin, logistiikan ja verkkokaupan palveluissa. Huolehdimme kaupankäynnin ja arjen sujuvuudesta 11 maassa. Liikevaihtomme vuonna 2013 oli 1 977 miljoonaa euroa. Palvelemme yritysasiakkaitamme Itella-nimellä ja kuluttajia Suomessa Posti-nimellä noin 26 000 ammattilaisen voimin. www.itella.fi.