Eduskuntavaalien ennakkoäänestys alkaa 8. huhtikuuta - myös osassa posteja voi äänestää

Eduskuntavaalien ennakkoäänestys alkaa keskiviikkona 8. huhtikuuta ja jatkuu viikon ajan tiistaihin 14. huhtikuuta saakka. Varsinainen vaalipäivä on sunnuntai 19. huhtikuuta. Ennakkoon voi äänestää eri puolilla Suomea yhteensä 912 ennakkoäänestyspaikassa, joista 38 on posteja. Posti järjestää ennakkoäänestyksen kahdessa kauppakeskuksessa: kauppakeskus Ruoholahdessa Helsingissä ja Kuopion Prismassa. Ennakkoäänestyspostien tiedot löytyvät osoitteesta: www.posti.fi/ennakkoaanestys

Posti on tuttu ja luotettava äänestyspaikka. Ennakkoäänestyksiä on järjestetty posteissa jo 45 vuoden ajan. Vaaleissa äänen antaminen ennakkoon on mahdollista missä äänestyspostissa tahansa, myös vieraalla paikkakunnalla. Posteissa voi äänestää myös viikonloppuna.

Kuntien järjestämiä ennakkoäänestyspaikkoja ovat esimerkiksi virastot tai kirjastot. Kaikki kotimaan ja ulkomaan ennakkoäänestyspaikat aukiolotietoineen löytyvät osoitteesta www.vaalit.fi.

Äänestyspostit auki myös iltaisin ja viikonloppuna

Ennakkoäänestyspostit ovat arkisin auki normaaleina aukioloaikoinaan vähintään kello 18 asti, mutta moni jopa kello 20 asti. Myös viikonloppuna lauantaina 11. huhtikuuta postit ovat auki äänestystä varten kello 10–16 ja sunnuntaina 12. huhtikuuta kello 12–16.

Kaksi viimeistä ennakkoäänestyspäivää ovat perinteisesti olleet vilkkaimpia. Siksi kaikki ennakkoäänestyspostit ovat auki maanantaina 13. huhtikuuta ja tiistaina 14. huhtikuuta klo 20 saakka. Jonottamisen välttämiseksi kannattaa muistaa mahdollisuus äänestykseen myös iltaisin ja viikonloppuisin.

Mukaan henkilöllisyystodistus

Äänestys on vaivatonta. Äänestystä varten mukaan postiin tarvitaan vain virallinen kuvallinen henkilöllisyysasiakirja, esimerkiksi passi tai ajokortti. Myös vanhanmalliset ajokortit ja henkilöllisyystodistukset kelpaavat henkilöllisyyden todistamiseen ennakkoäänestyksessä.

Lisätietoa vaaleista ja ennakkoäänestyksestä

Ennakkoäänestyspaikkojen tiedot löytyvät osoitteesta www.vaalit.fi. Ennakkoäänestyspostien ja muiden ennakkoäänestyspaikkojen sijaintia ja aukioloa asiakkaat voivat tiedustella oikeusministeriön vaalipalvelunumerosta 0800 9 4770 (suomeksi), 0800 9 4771 (ruotsiksi).

Tietoa äänestämisestä posteissa: www.posti.fi/ennakkoaanestys

Lisätietoja medialle: Postin MediaDesk, puh. 020 452 3366