Itellan liikevaihto kasvoi - liiketulos heikkeni haastavassa markkinatilanteessa

Itella Oyj:n osavuosikatsaus tammi-maaliskuu 2013

• Itella-konsernin liikevaihto oli tammi-maaliskuussa 496,0 (485,3) miljoona euroa. Liikevaihto kasvoi 2,2 %. Kasvu johtui etenkin VR Transpointin kappaletavaralogistiikan integroinnista Itella Logistiikkaan.
  • Liikevaihto laski Itella Viestinvälityksessä 1,2 % ja kasvoi Itella Logistiikassa 12,9 %. Itella Informaatiossa vertailukelpoinen liikevaihto kasvoi 5,6 %, kun huomioidaan vuonna 2012 toteutettu tulostusliiketoiminnan myynti Saksassa.
  • Liiketulos ilman kertaluonteisia eriä heikkeni ja oli 12,4 (22,8) miljoonaa euroa eli 2,5 % (4,7 %) liikevaihdosta. Liiketulos ilman kertaluonteisia eriä heikkeni Itella Viestinvälityksessä 21,4 (25,3) miljoonaan euroon ja Itella Logistiikassa -10,3 (-1,7) miljoonaan euroon ja parani Itella Informaatiossa 6,4 (3,2) miljoonaan euroon.
  • Ensimmäisen neljänneksen liiketulos heikkeni ja oli 10,8 (21,0) miljoonaa euroa, joka oli 2,2 % (4,3 %) liikevaihdosta. Katsauskaudella kirjattiin kertaluonteisia kuluja 1,6 (1,8) miljoonaa euroa.
  • Liiketoiminnan rahavirta kasvoi ja oli 23,4 (20,3) miljoonaa euroa.
  • Kirje- ja lajitteluvolyymien lasku on kiihtynyt ja yleinen markkinatilanne on heikentynyt. Itella on käynnistänyt 10.4. uuden tehostamisohjelman ja aloittanut yt-neuvottelut. Päivitetyn ohjelman tavoitteena on 100 miljoonan euron kulusäästöt vuosien 2013 - 2014 aikana.
  • Itella ilmoitti maaliskuussa Itella Pankki Oy:n koko osakekannan myymisestä Säästöpankeille. Yrityskauppa saatettiin päätökseen 18.4.2013.
  • Itella uudistaa tietohallintonsa (ICT) toimintamallin ja allekirjoitti IBM:n kanssa laajan kumppanuussopimuksen. Osana tätä sopimusta Itella ulkoistaa ICT-toimintojaan IBM:lle. Yhteensä 123 työntekijää seitsemässä maassa siirtyy 1.6.2013 alkaen IBM:lle vanhoina työntekijöinä.

Konsernin avainluvut 1-3/2013 1-3/2012 2012
Liikevaihto, milj. euroa 496,0 485,3 1 946,7
Liiketulos (oikaistu), milj. euroa *) 12,4 22,8 53,2
Liiketulos (oikaistu), % *) 2,5 4,7 2,7
Liiketulos, milj. euroa 10,8 21,0 39,0
Liiketulos, % 2,2 4,3 2,0
Tulos ennen veroja, milj.euroa 7,7 19,3 30,8
Tilikauden tulos, milj. euroa 4,7 11,6 14,1
Oman pääoman tuotto (12 kk), % 1,0 -1,9 2,1
Sijoitetun pääoman tuotto (12 kk), % 3,5 2,0 4,6
Omavaraisuusaste, % 46,7 46,7 46,2
Nettovelkaantumisaste (Gearing), % 21,7 20,6 23,6
Bruttoinvestoinnit, milj. euroa 11,0 21,7 134,7
Henkilöstö keskimäärin 27 561  27 202 27 460
Osingot, milj. euroa  - - 6,8
*) Oikaistu = ilman kertaluonteisia eriä

Oman pääoman tuotto ja sijoitetun pääoman tuotto esitetään taulukossa edellisen 12 kuukauden liukuvana lukuna.

Toimitusjohtaja Heikki Malinen:

”Koko Itellan liikevaihto kasvoi alkuvuoden aikana, mikä johtui pääasiassa VR Transpointin kappaletavaralogistiikan integroinnista osaksi Itella Logistiikkaa. Yhtiön liiketulos kuitenkin heikkeni lähes puoleen edellisvuoden vastaavasta ajanjaksosta. Tämä johtui Itella Viestinvälityksen heikentyneistä kirje- ja aikakauslehtivolyymeista sekä logistiikkamarkkinan selkeästä kiristymisestä.

Postiala on kansainvälisesti murroksessa ja digitalisaation arviodaan laskevan volyymeja selvästi tällä vuosikymmenellä. Alkuvuoden 2013 aikana kuluttajien luottamus omaan talouteen näyttäisi heikentyneen heijastuen epäsuorasti rahtiliikenteen volyymeihin ja käyttötavaralogistiikan kiertonopeuteen. Logistiikan kilpailutilanne on kiristynyt. Verkkokaupan kasvu jatkui heijastuen positiivisesti Itellan liiketoimintaan. Itella jatkoi investointeja pakettiautomaattiverkoston laajentamiseksi.

Itellan taloudellista suoritustasoa pitää parantaa, jotta yhtiö kykenee toteuttamaan pidemmän aikavälin muutosprosessinsa, rahoittamaan kilpailukyvyn kannalta tärkeät investoinnit ja ylläpitämään palvelutasonsa. Huomioiden nämä tarpeet ja ympäristön haasteet Itellan hallitus on täsmentänyt konsernin pitkän tähtäimen taloudellisia tavoitteita. Toiminnan pääpaino siirtyy kasvusta kannattavuuden parantamiseen ja konsernin vakavaraisuuden säilyttämiseen.

Tähän liittyen Itella on käynnistänyt uuden tehostamisohjelman kattamaan vuodet 2013 - 2014. Päivitetyn ohjelman tavoitteena on 100 miljoonan euron kulusäästöt. Osana tehostamisohjelmaa Itella pyrkii virtaviivaistamaan toimintaansa muun muassa hallinnossa ja muissa tukitoiminnoissa. Lisäksi Itella uudistaa tietohallinnon (ICT) toimintamallin ja ulkoistaa ICT-toimintojaan IBM:lle. Maaliskuussa päätettiin Itella Pankki Oy:n koko osakekannan myynnistä Säästöpankeille. Kauppa saatettiin päätökseen hiljattain.”

LIITTEET
Itellan osavuosikatsaus kokonaisuudessaan

Toimitusjohtaja Heikki Malinen ja talous- ja rahoitusjohtaja Sari Helander,
puh. 020 452 3366 (MediaDesk)

www.itella.fi/talous

TALOUDELLINEN TIEDOTTAMINEN VUONNA 2013
Huhti-kesäkuun osavuosikatsaus 24.7.
Heinä-syyskuun osavuosikatsaus 30.10.

VALOKUVAT JA LOGOT
www.itella.fi/media

Itella-konserni tarjoaa ratkaisuja tieto- ja tuotevirtojen hallintaan. Itella toimii viestinvälityksen, logistiikan ja taloushallinnon aloilla Euroopassa ja Venäjällä. Vuoden 2012 liikevaihto oli 1 947 miljoonaa euroa. Henkilöstömäärä on noin 27 500. Konserni palvelee yritysasiakkaitaan Itella-nimellä ja kuluttajia Suomessa Posti-nimellä. Lisätietoja osoitteessa www.itella.fi.