Itellan työvaatteille uusi elämä UFF:in kautta

Itella lahjoittaa käytöstä poistuneet työvaatteensa jatkossa UFF:ille, joka toimittaa vaatteet Malawiin Afrikkaan jatkokäyttöä varten. Vaatteiden uudelleenkäyttö on ekologisesti kestävin tapa kierrättää käytöstä poistuneet vaatteet. Vaatteet myös tuovat apua kehitysprojekteihin Afrikassa.

Käytettyjä vaatteita ja kenkiä kierrätetään Itellassa talon sisällä ja vaatteita käytetään mahdollisimman pitkään, osa vaatteista jää kuitenkin ylimääräiseksi. Yritysten tunnuksilla varustetut vaatteet pitää hävittää turvallisesti, ja ne on aiemmin ohjattu poltettavaksi energiaksi myös Itellassa.

Uudessa toimintatavassa UFF toimittaa Itellan lahjoittamat vaatteet Afrikkaan paaleina. Afrikassa UFF:n partneri, paikallinen hyväntekeväisyysorganisaatio välittää vaatteet uudelleenkäyttöön. Vaatteita myydään paikallisille ihmisille, jotka puolestaan jälleenmyyvät vaatteita paikallisella torilla ansaitakseen rahaa perheelleen. Vaatemyynti luo näin uuden ammatin ja tarjoaa perheelle elinkeinon. Esimerkiksi Malawissa jo yli 12.000 paikallista on saanut uuden elinkeinon vaatteiden myynnin avulla. Lahjoitettuja työvaatteita hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan myös työvaatteina kehitysyhteistyöhankkeissa.

Vaatteita välittävän malawilaisen hyväntekeväisyysorganisaation tuotot ohjataan tarkasti määriteltyihin kehitysapuhankkeisiin mm. opettajakoulutukseen ja maanviljelyhankkeisiin Malawissa. Lisäksi myös tämä organisaatio luo paikallisia työpaikkoja ja työllistää vaatekierrätyksessä jo noin 800 henkilöä.

Lisätiedot medialle:

Itella Oyj
yritysvastuujohtaja Hanna Kaustia,
puh. 020 452 3366 (Itella MediaDesk, ma-pe klo 8.30-16.30)

UFF
viestinnän- ja varainhankinnan koordinaattori Heidi Heinonen, puh. (09) 2764 7644
kumppanuustoimintojen päällikkö Minja Huopalainen, puh. (09) 2764 7645 tai 050 322 7433