Posti Group myy Skandinavian maantierahdin Nordic Transport Groupille

Posti Group jatkaa strategian mukaista logistiikkaliiketoiminnan kannattavuuden parantamista myymällä Skandinavian maantierahtiliiketoiminnan tanskalaiselle Nordic Transport Groupille (NTG). Kauppaan kuuluu myös kansainvälinen maantie-, lento- ja merirahtiliiketoiminta Suomessa.

Kauppa ei koske Postin Suomen, Baltian tai Venäjän liiketoimintaa. Posti tarjoaa jatkossakin logistiikkapalveluita Suomessa pakettipalveluissa, yritysten kuljetuspalveluissa ja toimitusketjuratkaisuissa. Posti jatkaa Ruotsissa verkkokaupan myötä kasvavassa pakettiliiketoiminnassa. Posti tarjoaa asiakkailleen jatkossa kansainvälisen rahdin palvelut kumppaniverkoston kautta.

-   Kauppa on jatkoa toimenpiteillemme parantaa logistiikan kannattavuutta ja keskittyä kotimarkkina-alueille. Viime vuonna karsimme jo toimintaa Skandinaviassa. Yrityskaupan myötä Nordic Transport Groupista (NTG) tulee merkittävä kumppani Postille. Yhteistyöllä NTG:n ja muiden kansainvälisten toimijoiden kanssa voimme tarjota asiakkaillemme korkealaatuisia palveluita myös kansainvälisen rahdin osalta, sanoo johtaja Jukka Rosenberg Postin Paketti- ja logistiikkapalveluista.

Kauppa on tarkoitus toteuttaa vuoden 2015 toisen vuosineljänneksen aikana. Kaupan osapuolet ovat sopineet, ettei kauppahintaa julkisteta.

Muutokset koskevat yhteensä noin 140 henkilöä Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa sekä 50 henkilöä Suomessa. Kaupan yhteydessä 190 henkilöä siirtyy Nordic Transport Groupin palvelukseen.

Posti laajeni Pohjoismaihin vuonna 2005 osana logistiikan kansainvälistymisstrategiaa. Talouden taantuma ja alan kova kilpailu ovat kuitenkin heikentäneet logistiikkaliiketoiminnan kannattavuutta. Vuonna 2013 julkistetun uuden strategian mukaisesti Posti keskittää maantieteellistä fokusta Suomeen, Venäjälle ja Baltian maihin. Postin markkinaosuus Skandinavian liiketoiminnoissa on ollut pieni. Skandinaviassa Posti toimii Itella Logistics -brändillä.

Lisätiedot:
Jukka Rosenberg, johtaja, Paketti- ja logistiikkapalvelut
Posti MediaDesk puh. 020 452 3366 (ma-pe klo 9.00 - 16.30)