Posti selvitti, missä asuvat Suomen nopeimmat noutajat

Posti selvitti, missä asuvat Suomen nopeimmat pakettiautomaattien käyttäjät: Turussa, Ylöjärvellä ja Uudessakaupungissa.

Joulun pakettisesonki on kuumimmillaan ja Posti toimittaa miljoona pakettia viikossa. Näistä valtaosa on posteista ja pakettiautomaateista noudettavia lähetyksiä. Suomalaiset noutavat tilaamansa verkkokauppaostokset keskimäärin vuorokauden sisällä saapumisilmoituksen saamisesta.

Postin pakettiautomaattien käyttö on yhä vilkkaampaa, tänä jouluna niiden kautta kulkee 30 % enemmän lähetyksiä kuin viime jouluna. Myös yhä useammat verkkokaupat (2 600 verkkokauppaa) tarjoavat toimituksia pakettiautomaatteihin. Postin pakettiautomaatti on halutuin tapa vastaanottaa verkkokauppaostoksia.

Postin pakettiautomaatteja on maanlaajuisesti yhteensä 482. Nopeimpia pakettien noutajia ovat tällä hetkellä Turun Pitkämäen, Ylöjärven Teivon ja Uudenkaupungin Itätullin asiakkaat.

Mitalisijoja leikkimielisessä tilastoinnissa kärkkyvät myös Helsingin Ruoholahti ja Tuusulan keskus. Pakettiautomaattia voi käyttää erittäin nopeasti. Nopein yksittäinen nouto tapahtui 52 sekunnissa saapumisilmoitus-tekstiviestin lähettämisestä. Alle kymmenessä minuutissa tekstiviestistä paketin nouti vuorokauden sisällä 86 asiakasta.

Posti varmistaa pakettitoimitusten sujuvuuden jouluna lisäämällä pakettiautomaattien täyttökertoja ja lähtevien pakettien noutoja. Myös vastaanottajan puolelta nopea noutaminen on joulun pakettiliikenteelle tärkeää, etteivät noutoa odottavat lähetykset täytä noutopisteitä. Jos pakettiautomaatilla ei ole jaettavalle lähetykselle vapaata lokeroa, paketti voidaan toimittaa kotiin, mistä soitetaan vastaanottajalle. Yksittäisellä pakettiautomaatilla pakettimäärä elää jatkuvasti, ja Postin poikkeustoimenpiteet varmistavat, ettei sumaa pääse syntymään.

Kotimaan joulupakettien viimeinen lähetyspäivä pakettiautomaateilla ja posteissa on 18.12.

Joulun pidennetyt aukioloajat auttavat pakettien noutamisessa

Pakettiautomaattien käyttöä helpottavat niiden pitkät aukioloajat. Posti toi pakettiautomaatit Suomeen vuonna 2011. Suomessa pakettiautomaattien käyttö omaksuttiin nopeasti, ja pakettiautomaatteja käyttävät kaiken ikäiset. Niitä kiitetään etenkin noutamisen nopeudesta ja helppoudesta.

Postin omat myymälät palvelevat joulun alla pidennetyin aukioloajoin, arki-iltaisin kello 20:een. Postin omat myymälät ovat ensi viikonloppuna 19.-20.12. auki sekä lauantaina 10-16 että sunnuntaina 12-16. Kauppojen ja kioskien ylläpitämät postit palvelevat omien pitkien aukioloaikojensa mukaan.

Lisätietoa Postin joulusta ja lähetysajoista

Lisätietoa medialle: