Posti suunnittelee palvelupisteverkostonsa uudistamista

- omat myymälät siirtyisivät kumppaniyrityksille, postien määrä kasvaa

Posti suunnittelee laajentavansa palveluverkostoaan noin sadalla uudella palvelupisteellä lähivuosina. Osana uudistusta Posti suunnittelee omien myymälöiden palveluja siirrettäväksi kumppaniyritysten hoidettavaksi. Muutoksilla Posti vastaa asiakkaiden toiveisiin tarjoamalla laajempia aukioloaikoja, yksilöllistä joustavuutta sekä uusia verkkopalveluja.

Postin palvelupisteverkoston uudistus tähtää helpompaan postiasiointiin ihmisten muun arkiasioinnin lomassa.

- Taustalla on voimakas muutos ihmisten ajankäytössä, liikkuvuudessa ja asiointitottumuksissa. Asiakkaat haluavat hoitaa postiasioinnin samalla, kun käyvät ruokaostoksilla tai ostoksilla kauppakeskuksissa. TNS Gallupin tutkimuksen mukaan yli 70 % suomalaisista haluaa posteille kauppojen aukioloajat eli palvelua myös iltaisin ja viikonloppuisin, toteaa Postin palveluverkostosta vastaava johtaja Riku Kuusisto.

Yt-neuvottelut käynnistyvät, muutokset toteutuisivat vuosina 2015-2018

Suunnitellusta uudistuksesta johtuen Postin omien myymälöiden henkilöstön kanssa aloitetaan yhteistoimintaneuvottelut 28.4.2015. Neuvottelut koskevat yhteensä 477 henkilöä. Alustavan arvion mukaan henkilöstön vähentämistarve olisi enintään 380 vakituista henkilöä. Muutos tapahtuisi vaiheittain vuosina 2015 - 2018.

Alustavan suunnitelman mukaan merkittävä osa Postin omien myymälöiden toiminnasta siirtyisi kumppaniyritysten hoidettavaksi. Postin omia myymälöitä on tällä hetkellä 98. Nykyisessä toimintaympäristössä Postin itse ylläpitämien postien sijaintia tai laajoja palveluaikoja ei voida ylläpitää kannattavasti.

- Meille on tärkeää tarjota palveluja, jotka vastaavat asiakkaidemme tarpeita. Kumppaniyrityksissä palvelevat postit tarjoavat asiakkaillemme helpon tavan hoitaa postiasiat, ja jo nyt 90 % posteista eli lähes 800 postia toimii kumppaniyrityksissämme, korostaa Kuusisto.

Kuusiston mukaan vastaavanlainen muutos postien siirtymisestä palveluyritysten yhteyteen on tapahtunut jo aiemmin esimerkiksi Hollannissa, Tanskassa, Ruotsissa ja Norjassa, joissa postiyhtiöillä ei ole lainkaan tai on vain vähän niin sanottuja omia posteja.

Paikkakuntakohtaiset vaikutukset täsmentyvät yhteistoimintaneuvottelujen aikana ja niistä tiedotetaan yhteistoimintaneuvottelujen päätyttyä. Asiakkaille tiedotetaan paikallisten postien muutoksista hyvissä ajoin, siihen asti postit jatkavat toimintaansa ennallaan. Neuvotteluilla ei ole vaikutusta Postin muihin palveluihin.

Jokaisella työntekijällä on mahdollisuus osallistua Uusi polku -tukiohjelmaan, joka tarjoaa valmennusta ja tukea työnhakuun, uudelleenkouluttautumiseen tai yrittäjäksi ryhtymiseen.

Postien määrä kasvaa uudistuksessa

Uudistuksessa Postin palvelupisteiden kokonaismäärä kasvaa edelleen seuraavien vuosien aikana. Suunnitelmissa on laajentaa verkostoa nykyisestä 1 400:sta 1 500 palvelupisteeseen vuoteen 2017 mennessä. Vuonna 2010 palvelupisteiden määrä oli 1 050.

- Posti tarjoaa jatkossakin Suomen laajimman palvelupisteverkoston. Palvelupisteiden lisäämisen ohella kehitämme sähköisiä palvelujamme. Esimerkiksi pakettikortin voi tulevaisuudessa täyttää verkossa ja maksaa postimaksun, ja paketin voi jättää mihin tahansa pakettiautomaattiin tai postiin.

Postin palvelupisteiden määrä ja sijainti noudattavat postilakia myös mahdollisten muutosten jälkeen.

FAKTAA:

• Postiasiointitarpeiden muutosten suurimmat tekijät ovat liikkuvuus, verkkokauppa ja sähköisten palvelujen lisääntynyt käyttö. Noin 80 % postissa käynneistä on verkkokaupan myötä lähetysten noutamista.
  • Posteista noin 90 % toimii jo nykyisin kumppaniyritysten ylläpitäminä, joissa palvelut ovat saatavilla helposti myös iltaisin ja viikonloppuisin.
  • Postilla on Suomessa kaiken kaikkiaan 1 403 palvelupistettä, joista pakettiautomaatteja on 470. Automaattien määrää lisätään verkkokaupan ja pakettimäärien kasvaessa. Postien ja pakettiautomaattien lisäksi palvelupisteverkostoon kuuluu yrityspisteitä ja noutopisteitä.
  • Maksuton paketinohjauspalvelu mahdollistaa vastaanottajalle noutopaikan valinnan.
  • TNS Gallupin kuluttajatutkimus http://www.posti.fi/tiedotteet/2015/20150324_kuluttajatutkimus.html
  • Postin toimintaa ei tueta verovaroin.

Lisätiedot medialle:
Postin MediaDesk, puh. 020 452 3366 (ma-pe klo 9.00 - 16.30)