Postin pakettimäärissä rikottiin jouluna ennätyksiä – koko vuoden pakettivolyymi kasvoi

Tänä jouluna Postissa käsiteltiin ensimmäistä kertaa yhdessä viikossa yli miljoona pakettia. Joulunalusviikon ennätysvolyymi Postissa oli yli 1 035 000 pakettia. Paketit toimitettiin vastaanottajille posteihin, pakettiautomaatteihin ja kotiin. Postin jokainen pakettitoimitus on ympäristöystävällinen, hiilineutraali kuljetus.

Verkkokaupoista tilattiin jouluksi yhä enemmän paketteja. Postin joulukuussa kuluttajille toimittamien pakettien määrä kasvoi 10 % viime joulusta. Kaiken kaikkiaan Postin vuoden aikana toimittamien pakettien määrä ylitti 33 miljoonaa pakettia. Volyymi kasvoi noin 2,5 % viime vuodesta. Postin pakettiautomaatit ovat yhä suositumpia. Postin 482 pakettiautomaatin verkoston kautta kulki vuoden aikana 48 % enemmän paketteja kuin edellisenä vuonna.

Poisti on kuluttajien ensisijainen valinta pakettitoimittajaksi

IROResearchin marraskuussa toteuttamassa tutkimuksessa Postia pidetään parhaana pakettipalveluja Suomessa tarjoavana yrityksenä. Posti on myös tunnetuin ja käytetyin pakettitoimittaja. Vastaanottamisen helppouden lisäksi kiitetään palautusten helppoutta ja Postin lähetystenseurantaa, joka on asiakkaiden käytettävissä verkon lisäksi mobiilisti.

Paketin noutopaikan valintaan vaikuttavat ensisijaisesti sijainti ja aukioloajat. Näihin Posti panostaa myös palvelupisteverkoston uudistuksella. Postilla on maan laajin ja monipuolisin palvelupisteverkosto. Postin pakettiautomaatteja pidetään helppoudessa, nopeudessa ja aukioloajoissa maan parhaimpina pakettien noutopaikkoina. Postin muut palvelupisteet ovat niin ikään suositumpia kuin kilpailijoiden vaihtoehdot.

Tutkimus toteutettiin IROResearch Oy:n valtakunnallisessa IRONet-kuluttajapaneelissa, jossa tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä 500. Tutkimuksen tiedonkeruuaika oli 19.–29.11.2015.

Joulukorttiperinne on voimissaan

Tänäkin jouluna joulukortit toivat lämpimiä ajatuksia lähettäjiltä miljoonille vastaanottajille. Postin joulukorttitutkimuksen mukaan joulukortteja aikoi lähettää 76 % suomalaisista kuten viime vuonnakin. Posti toimitti yhä yli 30 miljoonaa joulukorttia. Joulukorttiperinne on edelleen kiinteä osa suomalaista joulunviettoa ja jouluun olennaisesti kuuluvaa läheisten huomioimista.

Sähköinen joulutervehdys ei ole tutkimuksen vastaajien mielestä perinteisen joulukortin veroinen. Sähköiset tervehdykset eivät olekaan korvaamassa perinteistä joulukorttia, vaikka joulukorttien lähetysmäärä on maltillisesti laskenut. Nuoret 15–34-vuotiaat naisetkin lähettävät perinteisiä joulukortteja enemmän kuin sähköisiä tervehdyksiä.

Suomalaisista valtaosa tunnustautuu jouluihmisiksi, joulu on tärkeä 63 %:lle suomalaisista ja heistä kaikki myös lähettävät joulukortteja. Joulu on selvästi tärkein nuorille naisille ja miehille. Joulukorttien lähettäminen on voimissaan erityisesti yli 35-vuotiailla, jotka lähettävät joulukortteja 15 kappaletta tai enemmän.

Postin joulukorttitutkimus toteutettiin TNS:n Gallup Kanavalla 16.–21.10.2015 välisenä aikana. Kyselyyn vastasi 1024 kuluttajaa, mikä on edustava otos yli 15-vuotiaista suomalaisia.

MediaDesk, puh. 020 452 3366 (ma-pe klo 9.00 – 16.30)

www.posti.com/media

Posti Group on ensisijainen valintasi postin, logistiikan ja verkkokaupan palveluissa. Huolehdimme kaupankäynnin ja arjen sujuvuudesta 9 maassa. Liikevaihtomme vuonna 2014 oli 1 859 miljoonaa euroa. Palvelemme asiakkaitamme Suomessa Posti-nimellä ja muissa maissa Itella-nimellä noin 23 000 ammattilaisen voimin. Kaikki palvelumme Suomessa ovat hiilineutraaleja. www.posti.com.