Suomalaiset sarjakuvahahmot seikkailevat Postimuseon näyttelyssä

Postimuseo järjestää yhdessä Sarjakuvan tiedotuskeskuksen ja Sata vuotta suomalaista sarjakuvaa -juhlavuoden asiantuntijatyöryhmän kanssa Hahmoterapiaa – suomalaisen sarjakuvan merkkihahmoja -näyttelyn 1.9.–30.10.2011. Näyttely esittelee suomalaisia sarjakuvahahmoja 1910-luvulta nykypäivään. Hahmojen kautta avautuu suomalaisen sarjakuvan historian vaiheet ja todentuu sarjakuvahahmojen valtava määrä. Juhlavuoden kunniaksi ilmestyy 5.9. kuuden postimerkin pienoisarkki.

Leikkimielinen näyttely sekoittaa osin faktaa ja fiktiota. Näyttelykävijä voi kuunnella filosofian tohtori ja psykologi Pekka Saurin kirjoittamia luonnehdintoja muun muassa Pekka Puupäästä, Teuvo Lylystä ja B. Virtasesta. Taiteilija Timo ”Timppa” Mäkelä on piirtänyt tunnettuja sarjakuvahahmoja vuosikymmenittäin yhteisiin fiktiivisiin kuviin. Kuvista on valmistettu tintamareskeja, joiden kulisseissa on mahdollista ottaa itsestään kuvia.

Näyttelyssä on esillä myös esineellistettyjä sarjakuvahahmoja. Pupuankan motorisoitu tasamaan mäkiauto kaahaa holtittomasti ja Jupun Baarin nainen -teoksesta tutut hahmot seikkailevat pieninä virkattuina pehmoeläiminä. Näytteillä on kotimaisten sarjakuvahahmojen nukkekoti, jossa asustavat mm. Viivi ja Wagner, Postimies Niilo, Kung fu -poliisit sekä Fingerporin Rivo-Riitta ja Heimo Vesa.

Lisäksi esillä on kotimaisten sarjakuvahahmojen innoittamia palkintoja. Esimerkiksi Telvis-palkinto ja Soundi-lehden palkinto perustuvat myös sarjakuvahahmoihin.

Näyttelyn yhteydessä järjestetään runsaasti oheisohjelmaa, kuten työpajoja ja asiantuntijaopastuksia. Helsingin sarjakuvafestivaalien aikana 16.–18.9. museossa on myös aiheeseen liittyvää ohjelmaa.

Sarjakuva on aiheena myös Postimuseon Kujakäytävän näyttelyissä syksyllä 1.–25.9.2011 esillä on Sarjakuva-Finlandia 2011 -näyttely, jossa esitellään kilpailun kymmenen finalistia. 29.9.–13.11.2011 esittelyssä ovat Jusupofin parhaat.

Hahmoterapiaa - suomalaisen sarjakuvan merkkihahmoja -näyttely sekä Kujakäytävän näyttelyt ovat esillä Postimuseossa osoitteessa Helsingin pääpostitalo, Asema-aukio 5 H. Museo on avoinna maanantaista perjantaihin kello 10–18 ja lauantaisin ja sunnuntaisin kello 12–17.

Lisätietoja Hahmoterapiaa-näyttelystä antaa: Sarjakuvan juhlavuoden pääsihteeri Laura Lyhykäinen puh 050 503 4422 tai laura.lyhykainen@sarjakuvaseura.fi ja Hahmoterapiaa ja Kujakäytävän näyttelyistä Postimuseon projektisuunnittelija Helena Pärssinen puh. 020 451 4775 tai helena.parssinen@posti.fi . Hahmoterapiaa -näyttelyn tiedotusmateriaali löytyy osoitteesta http://www.posti.fi/postimuseo/media/2011/hahmoterapiaa.html