Tutkimus: Joulukortti herättää lämpimiä ajatuksia lähettäjää kohtaan

Joulukortista löytyy joulun ydin, sillä lähettämällä joulukortin, voi takuulla ilahduttaa niin tuttua kuin tuntematonta. Postin tutkimukseen vastanneista 80 % kokee joulukortin ilahduttavan ja tuovan mukanaan henkilökohtaisen ajatuksen lähettäjältä. Puolet vastaajista pitää hyvänä ideana tuottaa joulumieltä joulukortilla myös tuntemattomalle vastaanottajalle.

Kortti on erityinen tapa muistaa toista. Sen osoitti myös Postin itsenäisyyspäivän kampanja, jossa suomalaiset muistivat veteraaneja yli 15 000 kiitoskortilla.

Joulukortti on traditiona voimissaan

Viime jouluna Posti toimitti 34 miljoonaa joulukorttia. Tänä jouluna joulukortteja aikoo lähettää 76 % suomalaisista, kuten viime joulunakin. Joulukorttien kirjoittaminen on monelle virittäytymistä joulutunnelmaan. Yli puolet suomalaisista pitää joulukorttien kirjoittamista mukavana ja tunnelmallisena joulunaluspuuhana. Tämän perinteen suomalaiset haluavat myös välittää lapsilleen.

– On hienoa huomata, miten elävä perinne joulukortti on. Tutkimuksemme mukaan myös työn tiimoilta saatu perinteinen joulukortti herättää saajassa mukavia tunteita lähettäjää kohtaan, näin koki yli 60 % vastaajista. Siksi yritystenkin kannattaa huomioida joulukortin voima hyvänmielen tuojana, Postin tuotepäällikkö Johanna Rouhe sanoo.

Lajissaan ainutlaatuinen joulun toivotus

Muotoseikoilla on väliä, kun tahtoo toivottaa hyvää joulua sydämestään. Sähköinen tervehdys ei ole tutkimuksen vastaajien mielestä perinteisen joulukortin veroinen. Sähköiset joulutoivotukset eivät peittoa joulukorttia edes teknologisten edelläkävijöiden mielestä.

Tutkimuksen mukaan puolet aikoo lähettää tänä jouluna yli 10 joulukorttia. Joulukorttien lähettäminen on voimissaan erityisesti yli 35-vuotiailla, jotka lähettävät joulukortteja 15 kappaletta tai enemmän. Määrällisesti eniten joulukortteja lähettävät yli 65-vuotiaat. Kortin saaja on tärkeä lähettäjälle, tutkimuksen mukaan 60 % vastaajista valitsee huolellisesti kullekin vastaanottajalle sopivan kortin. Lähes kaikki, 95 %, ovat saaneet ainakin yhden joulukortin.

Suomalaisista valtaosa tunnustautuu jouluihmisiksi, joulu on tärkeä 63 %:lle suomalaisista ja heistä kaikki myös lähettävät joulukortteja. Joulu on selvästi tärkein nuorille naisille ja miehille, ja vähiten se näyttää merkitsevän keski-ikäisille miehille. Joulukortit tuottavat iloa pitkään, sillä ne ovat osa suomalaisten kotien joulua. Noin 90 % suomalaisista pitää joulukortteja esillä koko joulun ajan.

Itsenäisyyspäivän viikonloppu on sopivaa aikaa kirjoittaa joulukortteja kaikille ystäville ja lähimmäisille. Kotimaan joulutervehdysten (0,80 €) viimeinen postituspäivä on maanantaina 14.12. Ykkösluokassa lähetettävät tervehdykset ehtivät jouluksi perille, jos ne postittaa maanantaina 21.12. ennen kirjelaatikoiden tyhjennysaikaa.

Lisätietoa joulupostin lähetysajoista

Lisätietoja medialle:

Postin MediaDesk, puh. 020 452 3366 (arkisin 9-16.30)

Tutkimus toteutettiin TNS:n Gallup Kanavalla 16.–21.10.2015 välisenä aikana. Kyselyyn vastasi 1024 kuluttajaa, mikä on edustava otos yli 15-vuotiaista suomalaisia.