Alkuvuoden 2013 postimerkeissä huusseja ja hulluja suomalaisia

Vuoden 2013 alkupuoliskon postimerkeissä luodaan monipuolinen katsaus suomalaiseen kulttuuriin. Julkaisujen kuva-aiheista löytyy kansallispuisto, muumeja, kukkia, huusseja sekä hulluja suomalaisia perinnelajeja eukonkannosta muurahaispesässä istumiseen. Ensi vuoden ensimmäisellä puoliskolla tammi-toukokuussa ilmestyy 13 postimerkkijulkaisua, joissa on yhteensä 39 erillistä postimerkkiä.

Tammikuussa mennään pulkkamäkeen ja herkutellaan

Postimerkkivuosi 2013 alkaa 21. tammikuuta kolmella julkaisulla.

Makeiset kuuluvat keskeisenä osana ystävänpäiväkulttuuriin kaikkialla maailmassa. Suunnittelija Sini Henttonen onkin sijoittanut ystävänpäiväpostimerkit leikkisiin makeismaisemiin. Makeaa ystävänpäivää -arkissa on kuusi 1. luokan postimerkkiä sekä lisäksi neljä tarraa, joilla voi somistaa lähetyksiä. ”Postimerkkien soikea muoto ja kirkkaat värit korostavat merkkien karkkimaisuutta ja leikillisyyttä”, kuvailee ensi keväänä Aalto-yliopistosta taiteen maisteriksi valmistuva Henttonen.

Talvitervehdyksiin soveltuu hyvin 1. luokan Pulkkamäki-postimerkki, joka julkaistaan kymmenen kappaleen taiteltavassa haitarimallisessa arkissa. Postimerkin suunnitellut Georgi Eremenko on halunnut kuvata merkissä talven iloa ja valoa. ”Hain innostusta merkin kuvitukseen katselemalla värikkäisiin toppavaatteisiin pukeutuneita mäenlaskijoita Kaivopuistossa aurinkoisena tammikuun viikonloppuna”, kertoo Eremenko.

Tammikuussa julkaistaan lisäksi Susanna Rummun ja Ari Lakaniemen suunnittelema tyylikäs Orkidea-postimerkki, joka soveltuu esimerkiksi surunvalitteluadresseihin. Postimerkin maksuarvo, 1,10 euroa, sopii alle satagrammaisen ykkösluokan lähetyksen maksumerkiksi. Lompakkoon mahtuvassa taiteltavassa tarra-arkissa on kymmenen postimerkkiä.

Maaliskuussa kukkivat ruusut ja huussikulttuuri

Maaliskuun julkaisusarjan aloittaa 4.3. ilmestyvä Suomen näyttelijäliitto 100 vuotta -postimerkkivihko, josta kerrotaan tarkemmin lähempänä julkaisuajankohtaa.

Maaliskuun 8. päivä tulee myyntiin neljä muuta postimerkkijulkaisua.

Pääsiäispostimerkeissä poseeraa ensi vuonna värikäs kukko, jonka nokassa on pajunkissa ja jaloissa pääsiäismuna. Korttitaiteilija Katja Saarion suunnittelemassa Pääsiäiskukko-postimerkkiarkissa on kymmenen 1. luokan postimerkkiä. Suomalaisen pääsiäisperinteen mukaan nimenomaan kukko munii suklaamunia, joita etsitään piiloista pääsiäissunnuntaina. Kirkkotaiteessa valppautta ja kestävyyttä edustava kukko koristaa monien kirkkojen kellotapuleita.

Maaliskuussa julkaistaan erilaisiin onnitteluihin soveltuva 1. luokan postimerkki, jonka kuva-aiheen lähtökohtana on perinteinen tummanpunainen mummon ruusu. Nimekkään postimerkkitaiteilijan Kaarina Toivasen suunnittelema Ruusut-postimerkki on samaan aikaan vanhanaikainen ja moderni. Merkkiin on rajattu ruusunoksasta kaksi veden pisaroimaa ruusunkukkaa lehtineen. Arkissa on 10 postimerkkiä.

Ensi vuonna julkaistavan sadan kappaleen rullapostimerkin kuva-aiheiksi on valittu kolme suosittua suomalaisia puutarhamarjaa. Kuvittaja Ossi Hiekkalan akryylitekniikalla toteutetut fotorealistiset 1. luokan postimerkit esittävät karhunvatukkaa, karviaista ja punaherukkaa. Puutarhamarjoja-julkaisun taitosta vastaa Heikki Sallinen.

Maaliskuussa tulee myyntiin myös Kauneimmat huussit -postimerkkivihko, jonka neljä kuva-aihetta valittiin Ilta-Sanomien ja Itella Posti Oy:n järjestämän kuvakilpailun perusteella. Palkintoraati valitsi yli 500 ehdotuksen joukosta kauneimmat huussit, jotka sijaitsevat Uudessakaupungissa, Polvijärvellä, Mustasaaressa ja Kerimäellä. Raatiin kuulunut graafikko Satu Lusa toteuttaa palkituista valokuvista sympaattiset ja kesämökintuoksuiset 2. luokan postimerkit.

Toukokuussa hulluja suomalaisia, muumeja ja kansallispuisto

Toukokuun 6. päivä Itella Posti Oy julkaisee viisi postimerkkijulkaisua.

Suomalaisilla on omalaatuisia kansanhuveja, joista on järjestetty jopa maailmanmestaruuskilpailuja. Postimerkkitaiteilija Bruno Maximus on valinnut Hullut suomalaiset -postimerkkivihkon kuva-aiheiksi kuusi erikoista suomalaislajia: eukonkanto, ilmakitaran soitto, muurahaispesässä istuminen, saappaanheitto, äijänkärräys ja suopotkupallo. ”Postimerkit tuovat esiin tämän joskus vakavamielisen maan huumoria herskyvän puolen”, kuvailee Maximus itse. Taiteilija toivoo, että nämä humoristisesti toteutetut 1. luokan merkit leviävät ympäri maailmaa ja tuovat hymyn merkin saajien suupieliin. Hullut suomalaiset -postimerkkivihkon graafinen suunnittelu on Tero Jämsän käsialaa.

Toukokuussa julkaistaan Postin jakeluautot -postimerkkiarkki, jossa kohtaavat nykyaika ja menneisyys. Postimerkeissä nykyaikaa edustaa vuosimallin 2012 Ford Transit Connect -jakeluauto, joka on kuvattu haja-asutusalueen postilaatikkorivin vieressä. Toisessa merkissä kuvataan vuosimallin 1933 Volvo LV-70 -postiautoa, joka löytyy nykyään Mobilia auto- ja tieliikennemuseosta. Susanna Rummun ja Ari Lakaniemen suunnittelemat 1. luokan postimerkit kuuluvat eurooppalaisten postioperaattorien EUROPA-julkaisusarjaan.

Kansallispuistoja esittelevä merkkisarja jatkuu toukokuussa, kun Nuuksion kansallispuisto saa oman postimerkkinsä ja 10 merkin arkkinsa. Nuuksio on Suomen eteläisin sisämaan kansallispuisto, jonne voi matkata helposti joukkoliikenteellä tai pääkaupunkiseudulta vaikka polkupyörällä. Nuuksion maasto on kumpuilevaa ja vesialueiden läikittämää. Teemu Ollikaisen suunnitteleman 1. luokan Nuuksion kansallispuisto -postimerkin kuva-aiheena on Haukkalammen vesialue.

Suuren yleisön rakastamat Muumit ovat ajankohtaisia jälleen toukokuussa, kun Itella Posti Oy julkaisee aiheesta kuuden postimerkin Muumisuosikit-vihkon. Graafikko Satu Lusan suunnittelemissa 1. luokan merkeissä seikkailevat tällä kertaa Muumipappa, Muumi, Muumimamma, Pikku Myy, Niiskuneiti ja Nuuskamuikkunen. Satu Lusan tavoitteena on tuoda värikkäässä postimerkkivihkossa esiin Tove Janssonin piirrosten vauhdikkuus ja ilmeikkyys sekä ilmentää muumihahmojen elämäniloa.

Kaikenlaisiin kesätervehdyksiin soveltuu erinomaisesti toukokuussa julkaistava 1. luokan Kesäkimppu-postimerkki, joka julkaistaan kymmenen kappaleen arkissa. Niittykukat ovat suosittu postikorttien aihe, josta ei ole aiemmin julkaistu valokuvapohjaista postimerkkiä. Kesäkimppu-merkin suunnittelija on Päivi Viita.

Lisätietoja:

Itella Posti Oy
tuotepäällikkö Tommi Kantola, puh. 020 451 5531
tuotepäällikkö Petri Pohjolainen, puh. 020 451 5572
kehitysjohtaja Markku Penttinen, puh. 020 451 5519
sähköposti: etunimi.sukunimi@posti.fi

Itella Viestintä
viestintäpäällikkö Sara Lindström, puh. 050 566 6851
sähköposti: etunimi.sukunimi@itella.com

Kuvamateriaalia tiedotusvälineiden käyttöön

Postimerkkien julkaisuohjelma tammi-toukokuu 2013 (PDF)

Itella Posti Oy huolehtii postipalveluista kaikkialla Suomessa vastaten kirjeiden, lehtien ja suoramarkkinointilähetysten jakeluista, paketti- ja pikakuljetuspalveluista, NetPostista sekä Postin myymälöistä ja myyntipisteistä. Itella Posti Oy kuuluu Itella Viestinvälitys -liiketoimintaryhmään, jonka liikevaihto vuonna 2011 oli 1 152 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä 17 900. Itella Viestinvälitys on osa Itella-konsernia. www.itella.fi