Euroopan kaunein postimerkki valitaan nettiäänestyksellä

PostEurop julkisti 1. huhtikuuta kilpailun, jossa haetaan vuoden 2012 kauneinta eurooppalaista postimerkkiä teemalla "visit". Kaikki eurooppalaiset postioperaattorit julkaisevat keväällä 2012 EUROPA-sarjaan kuuluvan postimerkin, joka edistää matkustamista ja turismia kussakin maassa.

Suurelle yleisölle avoin äänestys järjestetään verkossa osoitteessa www.posteurop.org/europa2012. Sivustolla esitellään kaikki kilpailuun osallistuvat postimerkit eri maista. Äänestysaikaa netissä on 10. kesäkuuta saakka. Voittajamerkit julkistetaan 13. kesäkuuta Pariisissa Salon du Timbre -postimerkkitapahtumassa. Kaikkien äänestäneiden kesken arvotaan postimerkkiaiheisia palkintoja.

Suomesta kilpailuun osallistuu 7. toukokuuta ilmestyvä Johannes Ekholmin suunnittelema nostalginen Visit Finland -postimerkki, joka perustuu vuonna 1939 julkaistuun Saimaa-matkailujulisteeseen.

- Nyt kaikilla suomalaisilla on hyvä tilaisuus äänestää kotimaista graafista suunnittelua, joka nauttii postimerkkipiireissä suurta arvostusta, kehottaa Itella Posti Oy:n kehitysjohtaja Markku Penttinen, joka toimii PostEuropin Postimerkit ja keräily -työryhmän puheenjohtajana.

Penttisen mukaan on mielenkiintoista, miten paljon kilpailuun osallistuvissa postimerkeissä on hyödynnetty uusia innovatiivisia tekniikoita. - Monista merkeistä löytyy QR-koodeja ja painoväriin piilotettuja koodeja. Nämä älypuhelimilla käytettävät vuorovaikutteiset sovellukset tulevat rikastuttamaan postimerkkeilyn maailmaa ihan uudella tavalla.

Eurooppalaisten postioperaattoreiden yhdistys PostEurop on julkaissut EUROPA-postimerkkejä jo vuodesta 1956 lähtien. Samalla teemalla julkaistavat postimerkit kertovat eri maiden yhteisistä eurooppalaisesta juurista, kulttuurista ja historiasta. Keräilijöiden keskuudessa suosituissa postimerkeissä otettiin käyttöön yhtenäinen EUROPA-logo vuonna 1993.

Lisätietoja:

Itella Posti Oy:
kehitysjohtaja Markku Penttinen, puh. 020 451 5519, etunimi.sukunimi@posti.fi

Itella Viestintä:
viestintäpäällikkö Sara Lindström, puh. 050 566 6851, etunimi.sukunimi@itella.com

Kuvamateriaalia tiedotusvälineiden käyttöön

Itella Posti Oy huolehtii postipalveluista kaikkialla Suomessa vastaten kirjeiden, lehtien ja suoramarkkinointilähetysten jakeluista, paketti- ja pikakuljetuspalveluista, NetPostista sekä Postin myymälöistä ja myyntipisteistä. Itella Posti Oy kuuluu Itella Viestinvälitys -liiketoimintaryhmään, jonka liikevaihto vuonna 2011 oli 1 152 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä 17 900. Itella Viestinvälitys on osa Itella-konsernia. www.itella.fi