Joulupukin vastauskirje lähti Joulupukin pääpostista yli 200 maahan

Joulupukin virallinen kotikaupunki Rovaniemi oli tänä keväänä Talviuinnin MM-kisakaupunki. Vastauskirjeessään noin 40 000 lapselle ja aikuiselle Joulupukki kertoo arktisista harrastuksista ja lähettää erityisterveisiä kisoihin osallistuneisiin 34 maahan. Joulupukin vastauskirje käännettiin 12 kielelle. Eniten joulupukille kirjoitettiin Italiasta.

Joulupukin Pääpostissa aherretaan vuoden jokaisena päivänä, myös kesällä. Napapiirin posti on toki aivan virallinen postin myymälä, mutta myös Joulupukin kirjeiden osoitepaikka. Joulupukki saa kirjeitä pitkin vuotta, mutta suurin osa puolesta miljoonasta lähetyksestä saapuu Napapiirille aivan joulun alla. Edellisen joulun tapaan eniten kirjoitettiin Italiasta. Iso-Britannia piti toisen tilansa, mutta tänä vuonna Kiina ohitti perinteisen kärkikolmikkoon kuuluneen Puolan ja kipusi kolmanneksi. Lisäksi kuuden suurimman kirjoittajamaan joukossa ovat järjestyksessä Japani, Suomi ja Venäjä.

Postitonttujen organisoima keväinen vastausurakka jouluksi saapuneisiin kirjeisiin on nyt valmis. Tänä keväänä vastauksen saa jälleen vähintään 40 000 lasta ja aikuista ympäri maailman. Joulupukin vastauskirje käännetään 12 eri kielelle, jotta se tavoittaisi mahdollisimman laajan lukijajoukon.

Vastauskirjeessään Joulupukki kertoo lasten kirjeistä kerättyjen kysymysten ja aprikointien pohjalta tonttujen talvisista leikeistä lumisen luonnon keskellä, lumilyhtyjen rakentamisesta Joulumuorin rakkaana harrastuksena, ja tänä vuonna erityisesti Joulupukin erikoisesta ja hieman rohkeuttakin vaativasta harrastuksesta - avantouinnista. Kirjeen lopusta löytyy perinteisen Lumihiutale -ikkunakoristeen valmistusohje.

Lisätietoja tiedotusvälineille:

Santa Claus' Main Post Office