Postimerkkisyksy alkaa kansallisissa tunnelmissa

Kuva-aiheina Juhani Aho, suomalainen sarjakuva ja Suomen leijona

Postimerkkisyksy 2011 alkaa kansallisissa tunnelmissa, kun 5. syyskuuta ilmestyvillä merkkijulkaisuilla juhlistetaan kirjailija Juhani Ahon 150-vuotispäivää ja suomalaisen sarjakuvan 100-vuotispäivää. Isänmaallinen sarja täydentyy lisäksi kahdella uudella Leijona-merkillä.

Esillä Juhani Ahon roolit kirjailijana ja lehtimiehenä

Kansalliseksi ikoniksi noussut Juhani Aho (1861-1921) oli yksi Suomen ensimmäisistä ammattikirjailijoista. Hänen syntymästään tulee kuluneeksi 150 vuotta 11. syyskuuta. Tapahtuman kunniaksi 5.9. julkaistaan Timo Berryn ja Teemu Ollikaisen suunnittelema kahden merkin pienoisarkki, jossa esitellään Juhani Ahon uran keskeisiä piirteitä: työtä kirjailijana ja lehtimiehenä sekä vahvaa suomenmielisyyttä.

Kuusi sarjakuvahahmoa kuudelta vuosikymmeneltä

Ensimmäinen suomalainen sarjakuva, Ilmari Vainion Professori Itikaisen tutkimusretki, julkaistiin marraskuussa 1911 sata vuotta sitten. Tapahtumaa juhlistetaan Ville Tietäväisen suunnittelemalla Suomalainen sarjakuva 100 vuotta -postimerkkiarkilla, jonka johtoajatuksena on suomalaisen sarjakuvan sukupuu oksineen.

Postimerkkien kuva-aiheiksi on valittu aikanaan suosittuja hahmoja sarjakuvan kuudelta ensimmäiseltä vuosikymmeneltä 1910-1960 -luvuilta:

• 1910: Ola Fogelbergin Janne Ankkanen,
  • 1920: Hjalmar Löfvingin Olli Pirteä,
  • 1930: Gösta Thilénin Herra Kerhonen,
  • 1940: Aarne Nopsasen ja Raul Roineen Antti Puuhaara,
  • 1950: Olavi Vikaisen Kilin ja Possu, ja
  • 1960: Veikko Savolaisen Unto Uneksija.

Leijona-merkkien sarjaan kaksi uutta merkkiä

Euroarvoisten Leijona-merkkien sarja täydentyy syyskuussa kahdella uudella merkillä, vihreällä 2 €:n merkillä ja violetilla 4 €:n merkillä. Merkkien suunnittelusta vastaa graafikko, kuvittaja Mika Launis, jonka käsialaa ovat myös aiemmin julkaistut kolme Leijona-merkkiä.

Itella Posti Oy
liiketoimintajohtaja Rita Sadinkangas, puh. 020 451 4671,
kehitysjohtaja Markku Penttinen, puh. 020 451 5519,
tuotepäällikkö Tommi Kantola, puh. 020 451 5531
Sähköpostiosoitteet ovat muotoa etunimi.sukunimi@posti.fi.

Itella Viestintä
viestintäpäällikkö Sara Lindström, puh. 050 566 6851, sähköposti: etunimi.sukunim@itella.com.

WWW-sivut
www.juhaniahoseura.fi
www.sarjakuvaseura.fi

Itella Posti Oy huolehtii postipalveluista kaikkialla Suomessa vastaten kirjeiden, lehtien ja suoramarkkinointilähetysten jakeluista, paketti- ja pikakuljetuspalveluista, NetPostista sekä Postin myymälöistä ja myyntipisteistä. Itella Posti Oy kuuluu Itella Viestinvälitys -liiketoimintaryhmään, jonka liikevaihto vuonna 2010 oli 1 142 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä 19 300. Itella Viestinvälitys on osa Itella-konsernia. Www.itella.fi