Sauli Niinistön 65-vuotispostimerkissä näkyy persoona ja asema

Itella Posti Oy julkaisee perjantaina 23. elokuuta juhlapostimerkin tasavallan presidentti Sauli Niinistön 65-vuotispäivän kunniaksi. Merkin suunnittelusta vastaa emeritusprofessori Tapio Vapaasalo Aalto-yliopistosta.

Professori Vapaasalon tavoitteena oli suunnitella postimerkki, joka korostaa presidentin arvojohtajuutta. "Valittu tyyli heijastaa tunnistettavalla tavalla Sauli Niinistön persoonaa ja asemaa. Merkissä haluttiin välttää liikaa prameutta ja korostaa tasavaltaista mielenlaatua."

Aiemmista presidenttimerkeistä poiketen Sauli Niinistön juhlamerkki perustuu valokuvaan perinteisen muotokuvamaalauksen sijasta. Valokuvaaja Pertti Nisosen tyylikkäässä mustavalokuvassa presidentti esitetään profiilikuvana, mikä antaa Vapaasalon mukaan vaikutelman päiväkohtaisten asioiden yläpuolella olemisesta.

Postimerkkiarkkiin on painettu Sauli Niinistön ajattelua kuvaava lause Kaikki työ on arvokasta - Allt arbete är värdefullt.

Valtionpäämiehet ovat maailmalla perinteisiä ja suosittuja postimerkkien aiheita. Suomessa jokaisesta maamme presidentistä on julkaistu postimerkkejä.

Itella Posti Oy

• kehitysjohtaja Markku Penttinen, puh. 020 451 5519
  • tuotepäällikkö Tommi Kantola, puh. 020 451 5531
    etunimi.sukunimi@posti.fi