Tom of Finland –postimerkit otettiin ennakkomyyntiin vastauksena kansainväliseen kysyntään

Tom of Finland –postimerkit ovat herättäneet laajaa huomiota maailmalla. Koska lukuisat asiakkaat eri maista ovat olleet kiinnostuneita merkkien ostamisesta, otettiin merkit ennakkomyyntiin Postin verkkokauppaan ( www.posti.fi/ostoksille ). Merkkiarkkien ensipainosmäärä on kolmen merkin arkille normaali 200 000 kpl. Tekemällä ennakkotilauksen Touko Laaksosen taiteen fanit varmistavat saavansa merkit kotiin heti syyskuussa niiden ilmestymisajankohdan 8.9. jälkeen.

– Kansainvälisen huomion laajuus on ollut täysin poikkeuksellista. Tom of Finland -taide on omintakeista ja todella tunnettua maailmalla. Merkkeihin valitut teokset ovat taiteilijan tuotannon sovinnaisimmasta päästä, mutta ilmentävät kuitenkin hänelle ominaista tyyliä. Merkkien toteutusta on kiitetty maailmalla, kehitysjohtaja Markku Penttinen kertoo.

Tom of Finland -postimerkit ovat kotimaisessa keskustelussa jakaneet mielipiteet puolesta ja vastaan. Eri kannanotoissa kiitetään postimerkeissä ennennäkemättömän aiheen valinnasta ja tunnetun taiteilijan muistamisesta, toisaalta osaa huolestuttaa Tom of Finland –taiteen esittämä homoerotiikka. Tom of Finland –taiteilijaa Touko Laaksosta pidetään yhtenä Suomen tunnetuimmista kuvataiteilijoista maailmalla. Hänen piirroksensa ovat nousseet omassa tyylilajissaan ikoniseen asemaan ja vaikuttaneet mm. popkulttuuriin ja muotiin.

Postilta ilmestyy syksyllä seitsemän erilaista postimerkkijulkaisua, joissa on yhteensä 37 erilaista merkkiä. Tom of Finland on yksi aihe noin 20 julkaisusta, jotka vuosittain toteutetaan.

Tiedote 13.4. syyskauden postimerkeistä
Kuvamateriaalia tiedotusvälineiden käyttöön

Lisätietoja tiedotusvälineille:
Itella MediaDesk puh. 020 4523366 (arkisin klo 9-16.30)

Yrityksestä

Itella Posti Oy huolehtii postipalveluista kaikkialla Suomessa vastaten kirjeiden, lehtien ja suoramarkkinointilähetysten jakeluista, paketti- ja pikakuljetuspalveluista, Netpostista sekä Postin palvelupisteistä. Itella Posti Oy kuuluu Itella Viestinvälitys -liiketoimintaryhmään, jonka liikevaihto vuonna 2013 oli 1 160 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä 16 700. Itella Viestinvälitys on osa Itella-konsernia. www.itella.fi