M-lasku saapuu suoraan puhelimeen

Pohjoismaiden suurin laskunvälittäjä PostNord Strålfors alkaa syksyllä lähettää mobiililaskuja kuluttajien puhelimiin Kleverin sovelluksen kautta.

Fintech-startup Kleverin lanseeraama m-lasku perustuu yrityksen kehittämään sovellukseen, jonka avulla kuluttaja voi vastaanottaa kaikki laskut puhelimeensa. Maksaminen on helppoa ja vaivatonta, mutta kuitenkin yhtä turvallista kuin verkkopankissa.

Nyt Klever on solminut yhteistyösopimuksen Pohjoismaiden suurimman laskunvälittäjän, PostNord Strålforsin kanssa. Yritys ottaa syksyllä Suomen markkinoilla käyttöön mobiililaskun, eli m-laskun, muiden laskutuskanavien rinnalle. PostNord Strålfors välittää vuodessa satoja miljoonia laskua Pohjoismaissa.

– M-laskulla on monia hyötyjä. Laskuttajalle se on edullisempi vaihtoehto verrattuna paperilaskuihin ja e-laskuihin. Myös kuluttaja hyötyy siitä, että laskun maksaminen on niin helppoa. Sovellus esimerkiksi muistuttaa lähentyvästä eräpäivästä, eikä kuluttajan tarvitse etsiä tunnuslukuja – sormijälkitunnistus riittää, kertoo Kleverin viestintäjohtaja Jussi Muurikainen.

Klever täyttää markkinoilla olevan raon

Laskuja välittävät yritykset ovat jo pitkään olleet tyytymättömiä olemassa oleviin laskutuskanaviin. Kalliin hinnan lisäksi monet laskutuskanavat ovat myös tehottomia – esimerkiksi sähköpostitse saapuvista laskuista alle puolet maksetaan eräpäivään mennessä.

– Olimme heti kiinnostuneita Kleverin sovelluksesta, kun kuulimme siitä ensimmäisen kerran, koska sovellus on aidosti lähtenyt liikkeelle kuluttajien tarpeista. Myös asiakasyritystemme keskuudessa kiinnostus m-laskua kohtaan on ollut suurta. Oma omnikanavaratkaisumme on Pohjoismaiden kattavin, ja siksi meillä on oltava kaikki parhaat yhteistyökumppanit tällä alueella, kertoo Sami Niininen, PostNord Strålfors Oy:n Head of Digital Services.

M-lasku korvaa vanhoja kanavia

Kaksi kolmasosaa Suomessa lähetettävistä laskuista on edelleen paperisia, eli m-lasku on myös ympäristöteko. Sekä Klever että PostNord Strålfors tavoittelevat m-laskulle nopeaa kasvua ja kymmenen prosentin osuutta PostNord Strålforsin Suomessa lähetettävistä laskuista.

– Nykytilanteessa on paljon kehittämisen varaa. Kuluttajille on hämmentävää, kun laskuja saapuu monia eri kanavia pitkin. Siksi Kleverin sovellukseen voi ohjata niin e-laskut kuin sähköpostlaskutkin, ja sovelluksella voi myös maksaa paperilaskuja, sanoo Muurikainen.

Lisätiedot:
Jussi Muurikainen, viestintäjohtaja, Klever
jussi.muurikainen@kleverapp.com / +358 50 567 3100

Sami Niininen, Head of Digital Services, PostNord Strålfors Oy
Sami.Niininen@stralfors.fi / +358 40 503 4994

Klever on finanssiteknologian startup-yritys, joka on kehittänyt mobiilisovelluksen laskujen vastaanottamiseen ja maksamiseen. Vuonna 2016 perustettu yritys on kerännyt sijoittajilta 3 miljoonan euron rahoituksen ja saanut Tekesiltä 0,5 miljoonan euron lainan. www.kleverapp.com

PostNord Strålfors on osa PostNord-konsernia, joka on Pohjoismaiden johtava viestintä- ja logistiikkapalvelujen tarjoaja. PostNord Strålforsilla on yhteensä 750 työntekijää Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Suomessa, ja sen liikevaihto oli 2,1 miljardia Ruotsin kruunua vuonna 2017. Lisätietoja PostNord Strålforsista.