Stora Enso Imatra – Vianilmaisujärjestelmä päivitettiin kartonkikone 4 laadun parantamiseksi

Report this content

Procemex vianilmaisu- ja radanvalvontajärjestelmä otettiin käyttöön Stora Enso Imatran tehtaalla. Hankinnan avulla päästään paremmin kiinni katkojen juurisyihin, vähennetään katkoja ja nostetaan tuotantotehokkuutta.

Stora Enson Imatran tehtaat on maailman suurin nestepakkauskartongin valmistaja. Ruoan ja ruokanesteiden kanssa kosketuksissa olevan kuluttajapakkauskartongin tulee täyttää tarkat laatuvaatimukset turvallisuuden suhteen. Kartongista ei myöskään saa irrota mitään makuja tuotteisiin ja tuotteen visuaalinen puhtaus tulee olla ensiluokkainen.

Stora Enson kartonkikone 4:llä on jo vuosien ajan käytetty Procemexin toimittamia järjestelmiä kartongin vikojen ilmaisuun ja ratakatkojen vähentämiseen. Stora Enson Imatran tehtaat tekivät maaliskuussa 2016 järjestelmän modernisointi-investoinnin elintarvikepakkauskartongin laadun parantamiseksi ja kartonkikoneen tehokkuuden nostamiseksi.

Miten järjestelmän päivitykseen päädyttiin?

”Vertailimme kolmea eri toimittajaa ja päädyimme Procemexiin ensinnäkin siitä syystä, että kokemuksemme vanhasta järjestelmästä olivat hyviä ja toiseksi siitä syystä, että vanha järjestelmä oli päivitettävissä - ei tarvinnut uusia koko järjestelmää. Selvitimme myös, mitä hyötyä järjestelmän uusimisesta on meille, mitä etuja saavutettavissa. Päätös oli lopulta helppo, sillä saimme täysin uudenaikaisen järjestelmän päivittämällä vanhan järjestelmän,” kertoo Riku Suurnäkki, kartonkikone 4:n käyttöpäällikkö.

”Sekä ratakatkosysteemit että vianilmaisujärjestelmät ovat aivan kriittisiä laitteistoja, että pystymme operoimaan näillä koneilla: vianilmaisu loppupuhtauden kannalta ja ratakatkojärjestelmä tuotannon tehokkuuden kannalta. Jos tulee ongelmia tehokkuuden kanssa, pääsemme ratakatkojärjestelmällä kiinni katkon juurisyyhyn ja saamme ongelmat ratkaistua nopeasti, tai niitä ei edes pääse syntymään.”

Stora Enson Imatran tehtaalla ideoitiin operaattorien kanssa uusia kamerapaikkoja, ja nyt voidaan nähdä jo kameroista, mihin massaa alkaa kertymään. ”Tietysti nämä asiat pitää tehdä käyttäjälähtöisesti,” Suurnäkki painottaa.

”Heräte hankintaan tuli siitä, että koneella oli monta erilaista vikatyyppiä yhtä aikaa, ja tietty vikatyyppi jäi muiden vikojen taakse piiloon ja kaiken lisäksi tämä vikatyyppi oli loppuasiakkaan kannalta hankalin, vaikkakin vaaraton vika,” kertoo Suurnäkki.

Mitä päivityksellä saavutettiin?

Uusien päivitettyjen Procemex-kameroiden resoluutio on huomattavasti entistä parempi, vikojen luokittelut ovat tarkentuneet ja visuaalisuus vikojen löydettävyydessä parantunut ja järjestelmä on paremmin säädettävissä käyttäjäkohtaisesti.

”Saamme entistä tarkemmin liat ja epäpuhtaudet kiinni,” kertoo myös Eforan järjestelmäasiantuntija Vesa Koskinen, joka vastaa KM4:n järjestelmän ylläpidosta.

Projektinhoito keskiössä

”Meidän puoleltamme projekti ei lähtenyt liikkeelle aivan oppikirjan mukaan, vaan jouduimme nopeuttamaan prosessia. Procemex suoriutui projektista kiitettävästi, vaikka tilaus-toimitus aikataulu oli hyvin tiukka. Asennusajankohtakin oli tiukasti määritelty ja lyhyt, mutta  Procemex huolehti hyvin tarvittavista resursseista” kertoi Riku Suurnäkki, käyttöpäällikkö. ”Käyttöönotto, säädöt ja linkitykset tehdasjärjestelmiin – kaikki hoituivat ajoissa.”

Käyttäjien kokemuksia

”Tähänastiset kokemuksemme kertovat jo, että visuaalisuus vikojen tunnistamisessa on huomattavasti parempi kuin vanhassa järjestelmässä ja toisaalta vikaluokkien määrittely on parantunut. Operaattoreilta olemme jo saaneet suoraan positiivista palautetta, että kuvanlaatu on aivan eri luokkaa kuin ennen ja katkoja tulee siten vähemmän,” kertoo Riku Suurnäkki.

Käytettävyys ja huollettavuus

”Uusia järjestelmiä hankittaessa yksi tärkeimmistä kriteereistä oli järjestelmän käytettävyys ja huollettavuus, jotta voimme pitää nämä kalliit koneemme ja järjestelmämme käynnissä ja kunnossa. Kameroiden pitää pysyä puhtaina ja kuvan laadun oikeana. Toimittajan tulee olla nopeasti saavutettavissa,” luettelee Suurnäkki.

”Uusi järjestelmä paransi systeemin luotettavuutta. PC-rauta uusittiin ja kamerat päivitettiin. Uuteen järjestelmään siirtyminen sujui vaivatta”, kertoo Vesa Koskinen. ”Pinhole-kamerat ovat todella hyviä, niiden puhdistustarve on aivan minimaalinen. Pinhole-kamerat on sijoitettu vaikeisiin paikkoihin, missä massa lentää, mutta ne pysyvät hyvin puhtaana. Uudet Procemex kamerat ovat HD-laatuisia, kuvat ovat aivan eri luokkaa kuin ennen ja valaistustakin on parannettu uusilla Procemex LED-valoilla. Uusien valojen suuntaus on paljon parempi kuin vanhoilla valoilla.”

”Procemexille on helppo kilauttaa, kun tarvitsemme apua, ja vastaukset saa nopeasti,” sanoo Vesa Koskinen.

Huollon etäraportointi

Stora Ensolla on käytössä Procemexin etäraportointijärjestelmä, josta saa ennakoivaa tietoa järjestelmän suorituskyvystä,   mm. kameroiden kuvan laadusta, IT laitteiden toiminnasta ja back-up:eista   - se on kunnossapidon työkalu. Raportti tulee kerran kuussa, ja siitä saa hyvin tietoa kunnossapidon tehtävistä ja se on hyvä herättäjä eri tehtäville. ”Varaosatoimitukset toimivat Procemexilta erittäin nopeasti ja ennakoiva etäraportti auttaa tietysti asiassa,” sanoo Koskinen.

Jatkuvaa kehitystä

”Meillä on uusia kehityshankkeita on jatkuvasti meneillään, josta ei nyt vielä voi tarkemmin kertoa. Vaatimukset kasvavat koko ajan, joten kehitettävää riittää aina. Procemex toimii erittäin hyvänä yhteistyökumppanina näissä projekteissa.”

Lisätietoja antavat:

Stora Enso, Imatra, kartonkikone 4:n käyttöpäällikkö Riku Suurnäkki, puh. 040 584 5544

Procemex, Kristiina Pispala, markkinointipäällikkö, puh. 040 191 8882
Procemex, Ari-Pekka Räisänen, tuotekehityksen ja asiakastuen johtaja, puh. 050 313 7243

www.procemex.com

Stora Enso Imatra:
Imatran tehtaat on maailman suurin nestepakkauskartongin valmistaja. Imatran tehtaat muodostuvat kahdesta tehdasyksiköstä, Kaukopäästä ja Tainionkoskesta. Yhdessä nämä yksiköt työllistävät noin 1000 henkeä. Imatran tehtaiden kapasiteetti on yli miljoona tonnia kartonkia ja paperia vuodessa. Tuotannosta yli 90 % menee vientiin. Päämarkkinat ovat Euroopassa, mutta merkittävä osuus suuntautuu myös Kaakkois-Aasiaan.

Imatran tehtailla tuotetaan paperia ja kartonkia. Stora Enso valmistaa nestepakkauskartonkeja mm. maito- ja mehutölkkeihin. Elintarvikekartongeista valmistetaan juomakuppeja ja erilaisia elintarvikepakkauksia. Pakkauskartonkeja käytetään elintarvike-, makeis- ja savukepakkauksiin. Graafisista kartongeista syntyvät kannet, kortit ja luksuspakkaukset. Imatran tehtailla valmistetaan myös pakkauspapereita.

Procemex:
Procemex on kansainvälinen markkinajohtaja paperi-, sellu- ja painoteollisuuden konenäköjärjestelmissä. Procemex on erikoistunut älykamerapohjaisten ratkaisujen toimittamiseen  paperi-, sellu- ja painoteollisuuteen tuotteiden laadun parantamiseksi ja tuotantotehokkuuden kohottamiseksi. Procemex Oy:n päätoimipaikka on Jyväskylässä. Yhtiö työllistää noin 60 henkilöä.

Procemex Oy on perustettu vuonna 2000. Procemexin järjestelmiä on toimitettu lähes 600 yli 50 maahan.

Pikafaktat

Stora Enso Imatran kartonkikone 4:n vianilmaisujärjestelmä päivitettiin laadun parantamiseksi

Lainaukset

Vertailimme kolmea eri toimittajaa ja päädyimme Procemexiin ensinnäkin siitä syystä, että kokemuksemme vanhasta järjestelmästä olivat hyviä ja toiseksi siitä syystä, että vanha järjestelmä oli päivitettävissä - ei tarvinnut uusia koko järjestelmää. Selvitimme myös, mitä hyötyä järjestelmän uusimisesta on meille, mitä etuja saavutettavissa. Päätös oli lopulta helppo, sillä saimme täysin uudenaikaisen järjestelmän päivittämällä vanhan järjestelmän.
Riku Suurnäkki, kartonkikone 4:n käyttöpäällikkö
Saamme entistä tarkemmin liat ja epäpuhtaudet kiinni.
Vesa Koskinen, Eforan järjestelmäasiantuntija
Tähänastiset kokemuksemme kertovat jo, että visuaalisuus vikojen tunnistamisessa on huomattavasti parempi kuin vanhassa järjestelmässä ja toisaalta vikaluokkien määrittely on parantunut. Operaattoreilta olemme jo saaneet suoraan positiivista palautetta, että kuvanlaatu on aivan eri luokkaa kuin ennen ja katkoja tulee siten vähemmän.
Riku Suurnäkki, kartonkikone 4:n käyttöpäällikkö