Lapsen psoriasis on haaste koko perheelle

Report this content

Maailman psoriasispäivänä 29.10. muistetaan lapsia. Lapsen pitkäaikainen sairaus koskettaa aina koko perhettä.  Lapsuusiän psoriasikseen liittyy myös diagnostisia haasteita.

Lapsuusiän psoriasis ei juuri eroa aikuisten sairaudesta. Lapsilla psoriasisläiskät ovat kuitenkin yleensä ohuempia ja hennompia kuin aikuisilla, mistä syystä ne helposti sekoittuvat lasten muihin yleisiin iho-oireisiin.

– Hankalan tunnistettavuutensa takia lasten psoriasisepäilyt onkin hyvä tarvittaessa lähettää erikoissairaanhoidon varmistettavaksi, toteaa ihotautien erikoislääkäri Hannele Heikkilä Hyks:n Iho- ja allergiasairaalasta.

Osalla lapsista läiskät kutisevat aikuisia enemmän. Kynsi- tai niveloireita lapsilla sen sijaan esiintyy vähemmän kuin aikuisilla, joista liki puolella on jossain vaiheessa niveloireita. Lasten psoriasiksen hoidossa riittävät yleensä paikallishoidot kuten miedot kortikosteroidivoiteet. Erikoisvoiteita ja valohoitoja käytetään lapsilla harkiten. Vaikeimmissa tapauksissa käytetään sisäisiä lääkkeitä, kuten metotreksaattia, sekä uusia biologisia hoitoja.

Geneettinen alttius sairastumiseen

Psoriasis on lapsilla melko harvinainen, mutta kun pitkäaikainen ja näkyvä sairaus kohtaa lasta, muodostaa se haasteen koko perheelle. Osa lapsista kärsii sairastumisesta, ja varsinkin murrosikäiselle poikkeaminen ikätovereista voi olla hankalaa.

– Lasten iho-ongelmat pyritään siksi hoitamaan mahdollisimman hyvin. Lapsen kasvua ja kehitystä yritetään tukea käsittelemällä yhdessä esimerkiksi koululiikuntaa liittyviä ongelmia. Joskus vanhempia neuvotaan ottamaan psoriasis puheeksi myös päiväkodissa tai koulussa, jotta siihen liittyviä ennakkoluuloja voidaan hälventää, Hannele Heikkilä sanoo.

Psoriasikseen liittyy geneettinen alttius sairastumiseen. Jos lapsen vanhemmista toinen sairastaa psoriasista, on lapsella noin kymmenen prosentin riski sairastua. Jos sairaus on molemmilla vanhemmilla, on sairastumisriski noin 50 prosenttia. Riski on kuitenkin aina hyvin yksilökohtainen, sillä muutkin syyt vaikuttavat psoriasiksen puhkeamiseen. Myös taudin ennuste riippuu yksilöstä.

Maailman psoriasispäivä (World Psoriasis Day) on psoriasisjärjestöjen kansainvälisen organisaation (IFPA) ideoima teemapäivä, jota nyt vietetään seitsemättä kertaa. Päivän avulla järjestöt eri puolilla maailmaa haluavat muistuttaa, että psoriasiksessa on kyse vakavasta elinikäisestä iho- ja nivelsairaudesta, jonka esiintyvyys ja vaikutus elämänlaatuun ovat verrattavissa muihin kansantauteihin. Lisätietoja: www.worldpsoriasisday.com

Psoriasis (tai psoriaasi) on ihon ja nivelten monimuotoinen, krooninen immunologinen tulehdustauti, johon usein sairastutaan jo alle 25-vuotiaana. Näkyvä tai laaja-alainen ihottuma tai vaikea nivelpsoriasis voivat heikentää elämänlaatua huomattavasti, ja esimerkiksi masennus on yleistä. Vaikeaan psoriasikseen liittyy myös kohonnut diabeteksen, lihavuuden, rasva-aineenvaihdunnan häiriön sekä sydän- ja verisuonitautien riski. Psoriasikseen ei ole parantavaa hoitoa, mutta sen oireita voidaan lievittää paikallishoitovalmisteilla, sisäisillä lääkkeillä, valohoidoilla ja vaikeammissa tapauksissa uusilla biologisilla lääkkeillä, jotka vaimentavat psoriasikseen liittyvää tulehdusta. Suomessa arvioidaan olevan noin 100 000–150 000 psoriasista sairastavaa eli 2–3 prosenttia koko väestöstä.

Lisätietoja lasten psoriasiksesta ja sen hoidosta: erikoislääkäri Hannele Heikkilä, hannele.heikkilä@hus.fi, puh. 050 427 9219 ja 27.–29.10. erikoislääkäri Tarja Mälkönen, puh. 050 428 6600.

Lisätietoja teemapäivästä ja sopivista haastateltavista: viestintäpäällikkö Anja Schone, anja.schone@psori.fi, puh. 040 768 6535, www.psoriasisliitto.fi ja www.nupso.fi

Psoriasisliitto ry on valtakunnallinen potilas- ja kansanterveysjärjestö. Liittoon kuuluu 48 paikallisyhdistystä, joissa on yli 13 000 henkilöjäsentä. Psoriasisliiton keskeisiä palveluja ovat kuntoutumiskurssit ja vertaistukitoiminta. Paikallisyhdistykset, joiden yhteystiedot löytyvät Psoriasisliiton nettisivuilta, järjestävät omia Maailman psoriasispäivän tapahtumia esimerkiksi Turussa, Tampereella, Porissa ja Kouvolassa. Paikallisyhdistyksistä voi tiedustella sopivia perheitä median haastateltavaksi.