WHO:lta psoriasista koskeva julkilausuma

Report this content

Psoriasis on vihdoin pääsemässä WHO:n tarttumattomien tautien toimintaohjelmiin, suurten kansantautien rinnalle. Psoriasiksen vakavuutta ja Maailman psoriasispäivää koskeva julkilausuma tulee WHO:n yleiskokouksen käsittelyyn keväällä 2014.

Maailman psoriasispäivä eli WPD (World Psoriasis Day) on psoriasisjärjestöjen kansainvälisen kattojärjestön eli IFPA:n organisoima teemapäivä, jota vietetään 29.10. jo kymmenennettä kertaa.

IFPA on tehnyt viime vuosina työtä psoriasiksen nostamiseksi WHO:n eli Maailman terveysjärjestön tarttumattomien sairauksien toimintaohjelmiin, suurten kansantautien kuten diabeteksen sekä sydän- ja verisuonisairauksien rinnalle.

WHO:n hallitus antoi toukokuussa 2013 psoriasista ja Maailman psoriasispäivää koskevan julkilausuman. Siinä tunnustetaan psoriasiksen vakavuus kroonisena tulehduksellisena sairautena, johon liittyy vakavien liitännäissairauksien riski. Julkilausuma tulee WHO:n yleiskokouksen käsittelyyn toukokuussa 2014. (Lisätietoja: www.ifpa-pso.org)

”Psoriasista sairastavien kannalta julkilausuma on tärkeä askel, joka lisää ymmärrystä sairautta kohtaan. Samalla se avaa uusia mahdollisuuksia mm. liitännäissairauksien ehkäisytyöhön ja syrjintään liittyvien kysymysten käsittelyyn”, toteaa Psoriasisliiton toiminnanjohtaja Sonja Bäckman.

Potilaan muistilista – uudenlaista apua psoriaatikon arkeen

Maailman psoriasispäivän teema tänä vuonna on: Oikeus hoitoon kuuluu kaikille. Teemaan liittyen on psoriasista sairastavien arkea helpottamaan kehitetty uudenlainen apuväline, Potilaan muistilista lääkärissä käyntiä varten.

Pienikokoiseen, helposti mukaan otettavaan muistilistaan on kerätty asioita, joista psoriasista sairastavan on hyvä muistaa puhua lääkärinsä kanssa. Tällaisia ovat mm. iho- ja niveloireisiin, toimintakykyyn, liitännäissairauksien riskiin, lääkkeisiin ja hoitoon liittyvät kysymykset. Muistilistan voi tulostaa Psoriasisliiton verkkosivuilta. Potilaan muistilistan julkistamiseen liittyy myös julistekampanja Suomen kaikissa uimahalleissa.

Lisätietoa: www.psori.fi/potilaanmuistilista

Psoriasis on pitkäaikainen tulehduksellinen iho- ja nivelsairaus, jota Suomessa sairastaa noin 150 000 ihmistä. Alttius psoriasikseen periytyy. Psoriasis ei tartu.

Lisätietoja:

Toiminnanjohtaja Sonja Bäckman, p. 040 827 2106