Sähkön tuntihinnan ennustetaan kääntyvän negatiiviseksi tulevana kesänä

Energiameklareiden analyysin mukaan energiamarkkinoiden tasaisen hinnan aikakausi alkaa olla takanapäin. Uusiutuvan energian kasvu on johtanut isoon muutokseen nyt myös kotimaisilla sähkön tukkumarkkinoilla. Pitkään puhuttu mahdollisuus pörssisähkön energiahinnan, eli tuntikohtaisen Spot-hinnan painumisesta ajoittain negatiiviseksi on mahdollista tulevina kuukausina. Energiameklarit ennustaa Spot-hinnan kääntyvän negatiiviseksi joidenkin tuntien osalta tulevana kesänä.

Energian hinnanvaihtelulla suuri merkitys teollisuudelle ja kunnille
Hintaheilahtelut asettavat haasteita markkinoilla toimijoille. Silloin kun energiaa ostetaan tai myydään suuria määriä, pienelläkin hinnanmuutoksella on väliä. Säästöt tai häviöt voivat olla jopa tuhansia euroja tunnissa. Jatkuvassa muutostilanteessa on selvää, että oston oikea ajoitus ja oikein reagointi nousevat keskiöön. Energiameklarit suosittaa markkinatoimijoita huomioimaan mahdollisen negatiivisen spot-hinnan vaikutukset toiminnassaan. Mikäli sähkö hankitaan spot-hintaisena ja omaa sähkönkäyttöä on mahdollista ajoittaa, kannattaa käyttö kohdentaa halpojen tuntien ajaksi ja vastaavasti pienentää kalliiden tuntien aikana.

Energiameklarit on riippumaton suomalaisten energiayhtiöiden omistama sähkön fyysisen- ja johdannaiskaupan palveluihin erikoistunut konserni. Konsernin liikevaihto vuonna 2016 oli 126 milj. €, josta palveluliikevaihdon osuus noin kaksi miljoonaa euroa.

Lisätietoa/
Antti Salonen /  puh. 040 540 5271
www.energiameklarit.fi

Viestintä/
Brand Agency Punda / tiedotus@punda.fi, puh. 044 739 8637

Säästöt tai häviöt voivat olla jopa tuhansia euroja tunnissa.
Energiameklarit