Maailman sadan suurimman yrityksen markkina-arvo kasvoi 12 %:lla ennätysarvoon

Maailman sadan suurimman yrityksen markkina-arvo kasvoi vuodessa 12 %:lla kaikkien aikojen korkeimpaan arvoon, 17 400 miljardiin Yhdysvaltain dollaria, ilmenee konsultointiyhtiö PwC:n vuosittaisesta Global Top 100 -listauksesta. Kasvusta 70 % tuli amerikkalaisista yhtiöistä.

Listauksessa on mukana maailman 100 suurimman pörssiyrityksen markkina-arvo maaliskuun 2017 lopussa sekä vertailuluvut edellisvuoden vastaavalta ajanjaksolta.

Jenkit hallitsevat listaa

Jo kolmatta vuotta yli puolet sadasta suurimmasta yrityksestä on amerikkalaisia. Tänä vuonna listalla on 55 amerikkalaisyritystä, mikä on yksi enemmän kuin vuotta aiemmin. Näiden yhteenlaskettu markkina-arvo kasvoi 63 %:iin koko listan arvosta.

Kaikki kymmenen suurinta yritystä ovat amerikkalaisia. Apple on kuudetta vuotta peräkkäin listan kärjessä, ja se kasvatti markkina-arvoaan yli 25 edellisvuodesta 754 miljardiin dollariin. Toisena listalla on Alphabet (ent. Google) markkina-arvolla 579 miljardia dollaria.

Amerikkalaisyritysten yhteenlaskettua markkina-arvoa kasvattivat Applen lisäksi mm. Amazon (yli 50 %:n kasvu markkina-arvossa), Facebook, Bank of America ja JPMorgan Chase.

22 eurooppalaista 100 suurimman listalla

Ero Yhdysvaltojen ja muun maailman välillä on kasvanut jatkuvasti rahoituskriisin jälkeisen ajan. Eurooppalaisia yhtiötä on sadan suurimman yrityksen listalla 22, kun viime vuonna niitä oli 2 enemmän ja vuonna 2008 jopa 19 enemmän kuin nyt. Eurooppalaiset yritykset vastaavat vain 17 %:sta listan markkina-arvosta, kun vuonna 2008 vastaava luku oli 36 %.

Suurin eurooppalainen yhtiö listalla on sveitsiläinen Nestle, joka löytyy sijalta 17 markkina-arvolla 239 miljardia dollaria.

Yksikään suomalainen yhtiö ei yltänyt sadan suurimman yrityksen listalle. Suomen markkina-arvoltaan arvokkaimmat yhtiöt ovat Nokia Oyj (36,8 miljardia dollaria), Sampo Oyj (28,9 miljardia dollaria) ja Kone Oyj (27,4 miljardia dollaria).

Kiinalaisia ja hongkonglaisia yrityksiä on listalla 11 kappaletta. Näistä suurimmat yritykset ovat Tencent ja Alibaba, jotka ovat sadan suurimman yrityksen listalla sijoilla 11 ja 12 markkina-arvoilla 272 miljardia dollaria ja 269 miljardia dollaria.

Toimialoista teknologiasektori on hiukan rahoitusalaa edellä jo toista vuotta, mikä alleviivaa teknologiayritysten pysyvää houkuttelevuutta. Kolme suurinta ovat kaikki teknologiayrityksiä: Apple, Alphabet ja Microsoft – Facebookin seuratessa lähellä kuudennella sijalla. Näiden jättiläisten kattavuus maailmalla on ainutlaatuinen, ja ne ovat muuttaneet elämäämme ja tapaa, jolla toimimme yhteydessä toisiimme ja miten viestimme.

”USA:n suurimpien yritysten ja muun maailman ero jatkaa kasvuaan. Pienen laskusuhdanteen jälkeen kiinalaiset yritykset ovat suoriutuneet hyvin, ja kaksi niistä, Tencent ja Alibaba, aikovat nousta ensi vuonna Top 10 -listalle”, PwC:n IPO-keskuksen johtaja Clifford Tompsett sanoo.

Top 10: markkina-arvoltaan maailman suurimmat yritykset (miljardia US dollaria)

1. Apple Inc - 754

2. Alphabet Inc-Cl A - 579

3. Microsoft Corp - 509

4. Amazon.Com Inc - 423

5. Berkshire  Hathaway Inc-Cl A - 411

6. Facebook Inc-A - 411

7. Exxon Mobil Corp - 340

8. Johnson & Johnson - 338

9. Jpmorgan Chase & Co - 314

10. Wells Fargo & co - 279

Lähde: Bloomberg ja PwC

Lisää tietoa ja tarkemmat tiedot ja listaukset suurimmista yrityksistä:

Global Top 100 -raportti (sis. tarkat listaukset ja graafeja): https://www.pwc.com/gx/en/audit-services/assets/pdf/global-top-100-march-2017.pdf

Matias Lindholm, PwC, partneri, Corporate Finance, puh. 040 580 0478, matias.lindholm@fi.pwc.com

Kaisa Heikkinen, PwC, viestintä, puh. 020 787 7906, kaisa.heikkinen@fi.pwc.com

PwC:n Global Top 100 -listaus on kohdistettu aikavälille 31.3.2016-31.3.2017, ja siinä määritellään lähtömaiden perusteella luokiteltujen yritysten markkina-arvo USA:n dollareissa. Markkinadata on hankittu Bloombergiltä.