Mainonnan kokonaiskulutuksesta kolmannes verkkoon vuoteen 2018 mennessä

Viihde- ja media-alan yritysten digitaalisten palveluiden kulutukselle ennustetaan 12,2 %:n keskimääräistä vuotuista kasvua globaalisti vuoteen 2018 mennessä. Ennusteen mukaan digipalvelut muodostavat tulevaisuudessa 65 % globaalista viihde- ja media-alan kulutuksen kasvusta. Mainonta johtaa tilastoja: vuonna 2018 mainonnan kokonaisliikevaihdosta 33 % ennakoidaan tulevan digimainonnasta. Tiedot ilmenevät PwC:n tekemästä viihde- ja media-alaa kartoittavasta Global entertainment and media outlook 2014–2018 -tutkimuksesta.

Käynnissä oleva digitaalinen transformaatio tarkoittaa yrityksille uutta tapaa kommunikoida asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa.

”Digistrategia ei enää riitä, vaan yritysten on sopeutettava koko liiketoimintastrategiansa digiaikaan. Digitaalinen transformaatio tuo haasteita aina tietoturvasta globaaleihin verokysymyksiin ja innovaatioprosesseista henkilökunnan rekrytointiin ja osaamisenhallintaan”, sanoo viihde- ja medialasta vastaava partneri Harri Valkonen Suomen PwC:ltä.

Internet ohittamassa TV:n mainonnassa

Internetin mobiilikäytön osuus tulee vuonna 2018 olemaan jo 55 %, mikä osaltaan auttaa digimainontaa kasvattamaan osuuttaan mainonnan kokonaisliikevaihdosta. Kasvua on melkoisesti verrattuna vuoteen 2009, jolloin digimainonnan osuus oli 14 %. Verkkomainonnan vuotuinen kasvu on keskimäärin 10,7 % ja internet lähestyy näin merkittävää mainonnan rajapyykkiä: vuonna 2018 verkkomainonnan arvo voi ensimmäistä kertaa ohittaa TV-mainonnan. Vuonna 2009 TV-mainonnan arvo oli kaksinkertainen verkkomainontaan verrattuna. Mobiilin verkkomainonnan vuotuisen kasvun ennustetaan olevan keskimäärin 21,5 %.

”Mobiilikäyttö tuo vuoteen 2018 mennessä kolme viidestä internetin käyttöön kulutetusta dollarista. Uusista mobiilikäyttäjistä lähes puolet on Intiasta ja Kiinasta”, Valkonen kertoo.

Yhdeksän markkinaa kasvun ajureina

Yhdeksän kovan kasvun markkinaa kirittää maailman viihde- ja media-alan liikevaihdon kasvua: Argentiina, Brasilia, Etelä-Afrikka, Indonesia, Intia, Kiina, Meksiko, Turkki ja Venäjä. Näiden odotetaan yhdessä tuottavan 21,7 % globaalista viihde- ja media-alan liikevaihdosta vuonna 2018, kun vuonna 2009 osuus oli 12,4 %. Vuonna 2018 Kiinan ennakoidaan ohittavan Japanin ja kasvavan maailman toiseksi suurimmaksi mediamarkkinaksi Yhdysvaltojen jälkeen.

24/7-saatavuus tuottaa parhaiten

Digitaaliset sanomalehtimaksut alkavat pikku hiljaa yleistyä, mutta niistä ei odoteta mullistavaa muutosta markkinoille. Digitaalisen levikin tuoma liikevaihto kasvoi 66,2 % vuoden 2013 aikana. Vaikka yksittäiset kustantajat kertovat kasvavista liikevaihdoista, harvat uskovat isoon muutokseen. Digitaalinen levikki tulee muodostamaan vain 8 % koko globaalista liikevaihdosta vuoteen 2018 mennessä.

Kuluttajilta kertyvä liikevaihto voi nousta 24/7-saatavuuden myötä. Kaksi parhaiten menestyvää alasegmenttiä käyttävät mallia, jossa kuluttajat maksavat palvelusta kellon ympäri: digitaalisen musiikin streaming-palvelun vuotuiseksi keskimääräiseksi kasvuksi ennustetaan 13,4 % ja verkossa vuokrattujen elokuvien kasvutahdiksi 28,1 %. Globaali digitaalisen musiikin kokonaisliikevaihto 10,18 miljardia Yhdysvaltain dollaria tulee vuonna 2014 ensi kertaa ohittamaan fyysisten levytysten liikevaihdon, joka jää 10,17 miljardiin Yhdysvaltain dollariin.

Pelaajamääriään kasvattaneet verkkopelit ovat avanneet markkinoita, joiden on aiemmin uskottu menetetyn piratismille; liiketoimintamalli mahdollistaa suuremman valinnanvapauden siinä, paljonko pelaajat maksavat. Mikromaksut auttavat kasvattamaan pelien kokonaisliikevaihtoa 89,0 miljardiin Yhdysvaltain dollariin (vuotuinen kasvu keskimäärin 6,2 %) vuonna 2018. Konsolipelien kokonaisliikevaihdoksi ennakoidaan 31,9 miljardia Yhdysvaltain dollaria (vuotuinen kasvu keskimäärin 4,9 %) vuonna 2018.

”Videopelien yhteydessä näkyvän mainonnan ennustetaan lisääntyvän eniten, noin 12 % vuoteen 2018 mennessä. Internet- ja TV-mainonta kasvattavat osuuttaan sanomalehtien kustannuksella”, Valkonen toteaa.

Tietoa tutkimuksesta

PwC’s Global entertainment and media outlook 2014–2018 on kattava globaali analyysi niin kuluttajien kuin mainostajienkin rahankäytöstä. Tutkimus sisältää luvuin ja kommentein viiden vuoden historiallisen katsauksen ja viiden vuoden ennusteen 13 toimialalta 54 maasta. Outlook-tutkimuksen avulla on helppo verrata ja tutkia kuluttajien sekä mainostajien rahankäyttöä eri segmenteissä ja maissa. www.pwc.com/outlook

Tutkimuksen kattamat segmentit

TV-lupamaksut ja -tilaukset, TV-mainonta, internetyhteysmaksut, radio, ulkomainonta, videopelit, nauhoitettu viihde, sanomalehtikustannus, aikakauslehtikustannus, B2B, verkkomainonta, kirjojen kustannus ja musiikki.

Tutkimuksessa esiintyvä digitaaliaineistojen kulutus käsittää internetin laajakaista- ja mobiilikäytön, satelliittiradiotilaukset, digitaaliset PC- ja konsolipelit, verkko- ja mobiilipelit, internetin kautta vuokrattavat elokuvat, digitaalisten kuluttajalehtien, sanomalehtien ja ammattilehtien tilausmaksut, kuluttaja-, opetus- ja ammatti-e-kirjat, verkko- ja mobiilimainonnan, digitaalisen ulkomainonnan tuotot sekä digitaalisen musiikin liikevaihdon.

Harri Valkonen, PwC Suomi, harri.valkonen@fi.pwc.com, puh. 020 787 7968

PwC auttaa yrityksiä kasvamaan, toimimaan tehokkaasti ja raportoimaan luotettavasti. Apunasi on Suomessa 775 asiantuntijaa ympäri maan. Olemme sitoutuneita tuottamaan laadukasta palvelua liikkeenjohdon konsultoinnin, yritysjärjestelyiden, veroneuvonnan, tilintarkastuksen ja muun varmennuksen alueilla. Tavoitteenamme on luoda kestävää menestystä.

PwC toimii 157 maassa yli 184 000 asiantuntijan voimin. Nimi PwC viittaa PwC-ketjuun ja/tai yhteen tai useampaan sen jäsenyritykseen, joista jokainen on oma itsenäinen yhtiö. Lisää tietoa: www.pwc.com/structure