PwC: Listautumisannit ennätysluvuissa

Vuoden 2014 toinen kvartaali oli listautumisanneissa paras toinen kvartaali sitten vuoden 2007: Euroopan pörsseissä kerättiin 145 annilla 22,3 miljardia euroa. Summa on liki kaksinkertainen verrattuna vuoden 2014 ensimmäisen kvartaalin tuottoon ja vuosimuutoksena tulos on nelinkertainen, kertoo PwC:n listautumisantimittari IPO Watch Europe.

IPO Watch Europe kertoo listautumisantien määrän nousseen Euroopassa vuoden 2013 toisesta puoliskosta lähtien ja yltäneen nyt ennätyskorkealle. Vuoden 2014 kahden ensimmäisen kvartaalin aikana on kerättiin 213 annilla yhteensä 33,7 miljardia euroa. Summa on suurempi kuin yhdenkään finanssikriisin jälkeisen kokonaisen vuoden tuotto.

Lontoo johti Euroopan pörssejä listautumisantiaktiivisuudessa: 54 yritystä listautui pörssiin Q2:n aikana ja keräsi 9,9 miljardia euroa (7,9 miljardia puntaa). Manner-Euroopan tulos oli vaikuttava sekin: 91 yritystä keräsi anneillaan 12,4 miljardia euroa, kun viime vuonna samaan aikaan Manner-Euroopassa 51 annilla kerättiin 2,7 miljardia euroa.

Vaikka muutama listautunut yritys on osoittanut varsin keskinkertaista suorituskykyä suurta mediahuomiota saaneen listautumisen jälkeen, antien määrä jatkoi kasvuaan kesäkuussa, jolloin 68 antia keräsi 13,8 miljardia euroa ympäri Eurooppaa. Tyypillisesti vuoden kolmas kvartaali on hiljaisempi, mutta PwC:n asiantuntijat ennakoivat listautumisantien tuoton yltävän vuoden kolmannella kvartaalilla 12 miljardiin euroon. Keskeytettyjä listautumisanteja tullaan PwC:n mukaan todennäköisesti näkemään jatkossakin, sillä sijoittajat valikoivat nyt kohteensa tarkkaan.

“Markkinat avautuivat toden teolla listautumisanneille reilu vuosi sitten. Listautumisantien hyvä menestysputki on jatkunut tällä erää pidempään kuin vuosiin. Nyt voimme varmuudella sanoa, että listautumisantia tavoitteleville yrityksille on alkanut uusi aikakausi ja jos antien tuotto pysyy hyvänä, voimme odottaa positiivisen trendin varsin todennäköisesti jatkuvan”, sanoo partneri Kauko Storbacka Suomen PwC:ltä.

Pääomasijoittajien avulla toteutetut annit leimaavat edelleen markkinoita, eritoten Lontoossa, jossa pääomasijoittajien avulla kerättiin 64 % Q2:n antien tuotoista.

Onnistuneiden antien rinnalla lykättyjen ja keskeytettyjen antien määrä ylsi ennätyskorkealle: 14 antia eli 9 % julkaistuista anneista hyllytettiin Q2:n aikana. Edellisessä kvartaalissa kolme antia (4 %) koki saman kohtalon.

”Globaalisti markkinat muuttuvat koko ajan kovemmiksi, sen aistii selvästi. Sijoittajat testaavat rahoitustarinoita perusteellisesti ja hinnoittelukeskustelut ovat tiukkoja. Kun ottaa huomioon listautumista tavoittelevien yritysten määrän tällä hetkellä, niin joidenkin antien onnistumisen eteen on varmasti tehtävä todella paljon töitä, jotta kiinnostus saadaan herätettyä. Sijoittajat ovat varovaisia, ja ainoastaan kaikkein parhaimmat yritykset voivat nyt vakuuttaa sijoittajat siitä, että heillä on todella kiinnostava anti ja ”must have”-osake”, Storbacka toteaa.

Kaiken kaikkiaan PwC odottaa listautumisantimarkkinoiden pysyvän edellisvuosia vilkkaampina, sillä listautumisantia tavoittelevien yritysten määrä on suuri ja irtautuvien pääomasijoittajien määrä piristää markkinoita, joita leimaa alhainen volatiliteetti ja vahvat rahoitusmarkkinat. Toisaalta myös yrityskauppamarkkinat ovat elpymässä, mikä saattaa johtaa lukuisiin “dual track” -tilanteisiin (kaksi vaihtoehtoa: myynti tai listautuminen).

Lataa IPO Watch Europe Q2/2014: http://www.pwc.fi/fi/tiedotteet/tiedostot/IPO-watch-Europe-Q2-2014.pdf

Kauko Storbacka, PwC, partneri, yritysjärjestelyt, puh. 020 787 7368, kauko.storbacka@fi.pwc.com

IPO Watch Europe kartoittaa vuosineljänneksen ajalta kaikki uudet, ensisijaiseen listauspaikkaan tehdyt yli 5 miljoonan euron arvoiset listaukset, jotka on toteutettu Euroopan keskeisimmillä osakemarkkinoilla ja tärkeimmissä markkinasegmenteissä. Selvitykseen kuuluvat pörssit, jotka sijaitsevat Belgian, Espanjan, Hollannin, Irlannin, Iso-Britannian, Italian, Itävallan, Kreikan, Luxemburgin, Norjan, Puolan, Portugalin, Ranskan, Romanian, Ruotsin, Saksan, Sveitsin, Tanskan ja Turkin alueilla. Selvitys ei kuitenkaan kata saman pörssin sisäisiä markkinaliikkeitä, eikä green shoe- eli lisäosakeoptioita. Tuorein selvitys sisältää uudet listaukset listauspäivän mukaan 1.4.–30.6.2014 väliseltä ajalta. Kaikki markkinatiedot on hankittu osakemarkkinoilta, eikä PricewaterhouseCoopers LLP ole erikseen tarkistanut annettuja tietoja.

PwC auttaa yrityksiä kasvamaan, toimimaan tehokkaasti ja raportoimaan luotettavasti. Apunasi on Suomessa 775 asiantuntijaa ympäri maan. Olemme sitoutuneita tuottamaan laadukasta palvelua liikkeenjohdon konsultoinnin, yritysjärjestelyiden, veroneuvonnan, tilintarkastuksen ja muun varmennuksen alueilla. Tavoitteenamme on luoda kestävää menestystä.

PwC toimii 157 maassa yli 184 000 asiantuntijan voimin. Nimi PwC viittaa PwC-ketjuun ja/tai yhteen tai useampaan sen jäsenyritykseen, joista jokainen on oma itsenäinen yhtiö. Lisää tietoa: www.pwc.com/structure