PwC:llä vakaata kasvua

PwC Suomen liikevaihto kasvoi 5,3 prosenttia 109,6 miljoonaan euroon (104,1 milj. edellisvuonna) kesäkuussa 2015 päättyneellä tilikaudella. Konsultointipalvelut kasvoivat kaksinumeroisin luvuin. Globaalin PwC-ketjun kasvu oli voimakkainta kahdeksaan vuoteen: ketjun liikevaihto kasvoi kymmenellä prosentilla 35,4 miljardiin Yhdysvaltain dollariin (34,0 mrd).

PwC Suomen toimitusjohtajan Mikko Niemisen mukaan yritysjärjestely-, rahoitus- ja pääomamarkkinoilla on ollut aktiivista, vaikka talous on yleisesti kangerrellut.

”PwC oli mukana suuressa osassa markkinoilla tapahtuneista transaktioista, mikä tuki liikevaihtomme kasvua lähes 110 miljoonaan. Myös kannattavuus pysyi hyvällä tasolla”, Nieminen sanoo.

Palvelujen kysyntä kasvoi yhtiön kaikilla liiketoiminta-alueilla: liikkeenjohdon konsultoinnissa ja yritysjärjestelypalveluissa, tilintarkastus- ja muissa varmennuspalveluissa sekä veroneuvonnassa ja lakipalveluissa. Näistä konsultointi- ja yritysjärjestelypalveluiden kasvu oli kaksinumeroista.

PwC-ketju osti keväällä 2014 liikkeenjohdon konsultointiyhtiön Booz & Companyn (nykyisin Strategy&). Suomen Strategy& yhdistetiin PwC Suomeen juridisesti tilikauden viimeisenä päivänä 30.6.2015, eikä PwC Suomen liikevaihto sisällä Strategy&:n liikevaihtoa.

”Strategy& vahvistaa liikkeenjohdon konsultointipalveluitamme käytännönläheisellä ja toimialalähtöisellä strategiakonsultoinnilla. Asiakkaat saavat tukea aina strategian suunnittelusta sen toteutukseen”, Nieminen kommentoi.

Tilintarkastuspalveluissa PwC jatkoi markkinajohtajana Helsingin Pörssissä listattujen ja Talouselämä 500 -listan yhtiöiden tarkastajana. Suurin osa yhtiön yli 12 000 asiakkaasta on kuitenkin pieniä ja keskisuuria omistajavetoisia yrityksiä.

”Tilintarkastuspalvelut ovat edelleen PwC:n toiminnan ydinaluetta. Olemme panostaneet viimeisten vuosien aikana vahvasti palvelumme uudistamiseen mm. hyödyntämällä tarkastuksessa entistäkin enemmän data-analytiikkaa”, Nieminen kertoo.

”Liikevaihdon hyvän kehityksen ohella oleellista on, miten asiakkaat kokevat yhteistyön kanssamme ja kuinka tyytyväisiä työntekijämme ovat. Molemmat näistä avainmittareistamme, asiakastyytyväisyys ja henkilöstön sitoutuneisuus, kohosivat ja ovat korkealla tasolla. Tämä kertoo meille, että olemme onnistuneet työssämme ja vastanneet asiakkaidemme odotuksiin.”

PwC tavoittelee alkaneella tilikaudella suurinta liikevaihdon kasvua liikkeenjohdon konsultoinnista ja yritysjärjestelypalveluista.

”Tavoitteenamme on olla asiakkaillemme kestävän kasvun kumppani. Tämä tarkoittaa, että tuemme asiakkaitamme yhä enemmän liiketoiminnan kehittämisessä, kasvussa ja tehostamisessa niin, että tulevaisuuden kasvu on rakennettu kestävälle pohjalle”, Nieminen tiivistää.

833 työntekijää ja 113 harjoittelijaa

Yhtiön palveluksessa oli tilikauden lopussa 833 työntekijää, mikä on 5 % enemmän kuin edellisvuonna (790). Kisällejä eli harjoittelijoita PwC palkkasi tilikaudella 113, joista osa jatkoi yhtiön palveluksessa harjoittelujakson jälkeen.

”Investoimme edelleen osaamiseen ja tavoitteenamme on palkata alkaneella tilikaudella kymmeniä uusia asiantuntijoita. Tarjoamme tälläkin kaudella lisäksi paikan noin 100 harjoittelijalle”, Nieminen kertoo.

PwC-ketjulla voimakkain kasvu viimeiseen 8 vuoteen

Globaalin PwC-ketjun yhteenlaskettu liikevaihto kasvoi kesäkuussa 2015 päättyneellä tilikaudella 10 prosentilla 35,4 miljardiin dollariin (34,0 miljardia dollaria edellisvuonna), mikä tarkoittaa suurinta kasvua kahdeksaan vuoteen.

PwC-ketjun pääjohtajan Dennis Nallyn mukaan kasvua siivittivät yhtiön investoinnit rekrytoinnissa, palveluiden laatu ja uudet palvelut kuten data-analytiikka. Ketju teki myös strategisia yritysostoja sekä solmi merkittäviä kumppanuuksia mm. Googlen kanssa vahvistaakseen teknologiaan liittyvää osaamistaan.

Ketjun henkilöstömäärä kasvoi kuudella prosentilla 208 000 henkeen. Työnantajamielikuvia mittaavan Universumin tuoreimmalla listalla PwC oli globaalisti toiseksi suosituin työnantaja kaupallisen alan opiskelijoiden keskuudessa.

PwC-ketjuun kuuluvien yhtiöiden työntekijöistä 58 000 teki vuoden aikana yli 537 000 tuntia pro bono- ja vapaaehtoistyötä, minkä lisäksi PwC-yhtiöt lahjoittivat noin 58 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria yhteisöllisiin hankkeisiin.

Mikko Nieminen, toimitusjohtaja, PwC Suomi, puh. 050 383 7756, mikko.nieminen@fi.pwc.com

Kaisa Heikkinen, viestintä, puh. 020 787 7906 / 040 533 3553, kaisa.heikkinen@fi.pwc.com

Vastuullisuuden merkityksestä meille kertoo vuosittain julkaisemamme yritysvastuukatsaus, joka löytyy PwC:n verkkosivuilta osoitteesta www.pwc.fi/yritysvastuu.

Englanninkielinen PwC-ketjun tulostiedote on luettavissa osoitteessa http://press.pwc.com/.

PwC:n globaali vuosikertomus löytyy osoitteesta www.pwc.com/annualreview.

PwC Suomen tilinpäätös julkaistaan kokonaisuudessaan torstaina 26.11.2015. Raportti löytyy silloin vuosiraportit-sivultamme: www.pwc.fi/vuosiraportit.

PwC auttaa yrityksiä kasvamaan, toimimaan tehokkaasti ja raportoimaan luotettavasti. Apunasi on Suomessa yli 830 asiantuntijaa ympäri maan. Palveluitamme ovat liikkeenjohdon konsultointi, yritysjärjestelypalvelut, veroneuvonta ja lakipalvelut sekä tilintarkastus- ja muut varmennuspalvelut. Tavoitteenamme on luoda kestävää kasvua. Lisää tietoa: www.pwc.fi. Twitter: @PwC_Suomi.

PwC toimii 157 maassa yli 208 000 asiantuntijan voimin. Nimi PwC viittaa PwC-ketjuun ja/tai yhteen tai useampaan sen jäsenyritykseen, joista jokainen on oma itsenäinen yhtiö. Lisää tietoa: www.pwc.com/structure.

Pwc

Lainaukset

PwC oli mukana suuressa osassa markkinoilla tapahtuneista transaktioista, mikä tuki liikevaihtomme kasvua lähes 110 miljoonaan. Myös kannattavuus pysyi hyvällä tasolla.
Mikko Nieminen, toimitusjohtaja, PwC Suomi
Tavoitteenamme on olla asiakkaillemme kestävän kasvun kumppani. Tämä tarkoittaa, että tuemme asiakkaitamme yhä enemmän liiketoiminnan kehittämisessä, kasvussa ja tehostamisessa niin, että tulevaisuuden kasvu on rakennettu kestävälle pohjalle.
Mikko Nieminen, toimitusjohtaja, PwC Suomi