PwC:n Economy Watch: Kasvu jatkui euroalueen laitamilla

Euroalueen laita-alueiden talous kasvoi vuoden 2015 toisella neljänneksellä 0,5 % viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna, ilmenee PwC:n syyskuisesta Global Economy Watchista. Kasvu on euroalueen ydintalouksiin nähden yli kaksinkertainen, ja koko euroalueen kasvu nouseekin neljännesvuositasolla 0,3 %:iin.

Kansallisella tasolla vuoden 2015 toinen neljännes oli parillakin tapaa merkittävä. Espanja kasvoi prosentin – nopeimmin sitten vuoden 2007 ensimmäisen neljänneksen. Italia saavutti kolmen peräkkäisen kvartaalin kasvun ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2011.

Vastoin kaikkia odotuksia Kreikan onnistui kasvattaa talouttaan neljännesvuositasolla 0,9 %. Tarkemman tarkastelun perusteella näyttää tosin, että kasvu lienee syntynyt lukuisista uusien autojen rekisteröinneistä. Pääennusteemme mukaan Kreikan talous kutistuu tänä vuonna 1,1 % ja 2,5 % vuonna 2016.

Kuinka immuuni euroalue on Kiinan turbulenssille?

Tavarakaupan näkökulmasta Saksa on euroalueen maista eniten altis Kiinan tilanteelle. Saksan tavaravienti Kiinaan on noin 2 % BKT:sta; osuus on euroalueen talouksista suurin. Viimeisin German IFO Business Climate -indeksi kuitenkin osoittaa, että osuus on pysynyt vakaana.

Trendi selittyy osittain vankalla kotimaisen kysynnän kasvulla. Se tarjoaa lisäpuskurin yrityksille, jotka muutoin myisivät tuotteensa ulkomaille. Edullisemman öljynhinnan jälkimainingeissa kulutus on kasvanut viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna keskimäärin 0,6 %, mikä on enemmän kuin yleinen BKT:n kasvu.

Lisätiedot ja ennusteet: www.pwc.com/gew

Syyskuun katsaus pdf-muodossa

Kaisa Heikkinen, viestintä, kaisa.heikkinen@fi.pwc.com , puh. 020 787 7906/040 533 3553

Yrityksestä