PwC:n Economy Watch: Kiinan hiipuvalla taloudella voi olla merkittäviä seurauksia

PwC:n kuukausittaisen talousnäkymiä käsittelevän Global Economy Watch -raportin mukaan Kiinan päättäjät yrittävät pitää ohjaksia käsissään velkavetoisten pääomamarkkinoidensa kangistuessa. Aiemmista kokemuksista tiedämme, että käsillä on vaikea ja aikaa vievä talouspoliittinen haaste.

Kiinan pääomakupla alkoi täyttyä seitsemisen vuotta sitten osittain vastineena finanssikriisiin, mutta myös vauhdittamaan maan kaupungistumista.

Kotimainen velka Kiinan yksityiselle sektorille vastaa hieman yli 140 % BKT:sta. Myös Kiinan valtion velka on korkealla tasolla, ja huolenaiheena onkin, että talouskasvun jyrkkä hidastuminen voisi käynnistää uuden vaiheen globaalissa finanssikriisissä.

Mihin kaikki rahat ovat päätyneet? Suurin osa rahoista kanavoitiin käyttöomaisuuden investointiprojekteihin, erityisesti kiinteistöihin ja muuhun tekniseen infrastruktuuriin. Tämän seurauksena maan investointiaste nousi noin 47 prosenttiin, mikä on lähes tuplasti muiden E7-maiden keskiarvoon verrattuna.

Kiinan tilanteen vakavuutta ei sovi aliarvioida. Positiivista on se, että Kiinalla on mittavat ulkomaisen valuutan varannot ja poliittisesti hyvät valmiudet kriisin hallitsemiseen.

PwC:n ekonomistit ennustavat Kiinalle hieman alle 7 prosentin talouskasvua vuonna 2015 ja sen jälkeen 5–6 prosentin keskimääräistä vuotuista kasvua keskipitkällä aikavälillä.

Lisätiedot ja ennusteet: www.pwc.com/gew

Lokakuun katsaus pdf-muodossa

Lisää analyysiä Kiinasta: Spotlight on: China

Simon Reed, PwC, puh. +44 207 804 2836 , simon.reed@uk.pwc.com