PwC:n kasvu jatkui

PwC Suomen liikevaihto kasvoi 8,7 prosenttia 135,2 miljoonaan euroon (124,4 milj. edellisvuonna) kesäkuussa 2017 päättyneellä tilikaudella. Yhtiön liiketoiminta-alueista liikkeenjohdon konsultointi- ja yritysjärjestelypalveluiden liikevaihto nousi voimakkaimmin, 15 %. Yhtiön henkilöstömäärä kasvoi reilulla kuudella prosentilla tuhanteen työntekijään.

"Liikevaihtomme kasvoi nyt seitsemättä vuotta peräkkäin. Kasvumme kertoo hyvän työmme lisäksi siitä, että markkinoilla on selvä tarve hyvin toimitetulle asiantuntija-avulle. Esimerkiksi teknologiset muutokset ja muuttuva regulaatio ajavat yrityksiä uudistamaan toimintaansa, ja näihin liittyvien muutosten toteuttamiseen yritykset tarvitsevat tukea", PwC Suomen toimitusjohtaja Mikko Nieminen kommentoi.

Yhtiön kasvua siivittivät aktiiviset yritysjärjestely-, rahoitus- ja pääomamarkkinat.

"Olimme mukana suurimmassa osassa Suomen merkittävimmistä yritysjärjestelyistä ja pääomamarkkinatransaktioista sekä tukena myös yhä useammassa pienemmässä yritysjärjestelyssä ympäri maata. Tämä näkyi kasvaneena kysyntänä monella eri osaamisalueellamme."

"Olemme laajentaneet yritysjärjestelyihin liittyviä palveluitamme, jotta voimme olla asiakkaiden tukena koko järjestelyn elinkaaren ajan. Olemme vahvistaneet osaamistamme ja resursseja mm. Corporate Finance -palveluissa, yritysjärjestelyihin liittyvässä strategisessa suunnittelussa, kauppasopimusten neuvottelussa ja laadinnassa, oikeudellisten due diligence -tarkastusten tekemisessä sekä yrityskaupan jälkeisissä integraatioissa", Nieminen kertoo kasvun taustoista.

"Palveluidemme laajuus ja kokonaisvaltaisuus on kilpailuetu. Asiakkaiden näkemys toiminnastamme ja palveluistamme ratkaisee, ja asiakastyytyväisyyskyselyiden perusteella asiakastyytyväisyytemme on edelleen korkealla tasolla."

Yhtiö panostaa Niemisen mukaan tällä hetkellä erityisesti yritysjärjestely- ja riskienhallintapalveluihin, digi- ja teknologiakonsultointiin sekä finanssitoimialalle tarjottaviin palveluihin.

Tilintarkastuspalveluissa PwC jatkoi markkinajohtajana Helsingin pörssissä listattujen ja Talouselämä 500 -listan yhtiöiden tarkastajana.

Suurin osa yhtiön noin 10 500 aktiivisesta asiakkaasta on pienempiä ja keskisuuria omistajavetoisia yrityksiä.

"Perheyrityksille sukupolvenvaihdos on yksi yrityksen elinkaaren riskialtteimpia vaiheita. Olimme tukena yhä useamman sukupolvenvaihdoksen suunnittelussa ja toteutuksessa. Vahvistimme myös perheyrityksille suunnattuja palveluitamme omistajastrategiapalveluilla, joille oli selvää kysyntää markkinoilla", Nieminen toteaa.

Rohkeaa rekrytointia

Yhtiö rekrytoi aktiivisesti vuoden aikana. Henkilöstömäärä ylitti tilikaudella ensimmäisen kerran tuhannen työntekijän rajan. Tilikauden lopussa työntekijöitä oli 994, mikä on noin 60 henkeä enemmän kuin edellisvuonna. Tällä hetkellä lukema menee jo reippaasti yli tuhannessa. Harjoittelu- eli kisällipaikkoja PwC tarjosi 121 opiskelijalle, joista osa jatkoi yhtiön palveluksessa harjoittelujakson jälkeen.

"Jatkamme rohkeaa rekrytointia ja haemme niin nuorempia kuin kokeneempia osaajia joukkoomme. Arvioimme rekrytoivamme alkaneella kaudella noin 100 uutta työntekijää ja 120 kisälliä eli harjoittelijaa, jotta voimme palvella asiakkaitamme mahdollisimman hyvin", Nieminen kertoo.

PwC:lle Great Place to Work -sertifikaatti

Yhtiön liiketoimintastrategian keskiössä on tavoite olla Suomen paras työpaikka.

"Haastoimme itsemme ja osallistuimme viime vuonna ensimmäistä kertaa Great Place to Work -kilpailuun. Emme yltäneet vielä viiden parhaan joukkoon, mutta saimme ensimmäisenä suurten yritysten sarjaan osallistuvana yrityksenä Great Place to Work -sertifikaatin. Se osoittaa, että eri henkilöstöryhmämme kokevat PwC:n tasaisesti hyvänä työpaikkana."

Myös PwC-ketju kasvoi

Globaalin PwC-ketjun yhteenlaskettu liikevaihto kasvoi kesäkuussa 2017 päättyneellä tilikaudella 37,7 miljardiin dollariin (35,9 miljardia dollaria edellisvuonna). Kiinteällä valuuttakurssilla laskettuna kasvua oli edellisvuoteen verrattuna 7 %, ja tämä oli PwC-ketjulle 20. peräkkäinen kasvun vuosi.

PwC-ketjun henkilöstömäärä kasvoi yli 10 000 työntekijällä 236 235 asiantuntijaan, jotka palvelevat asiakkaita 158 maassa 736 paikkakunnalla.

Voit lukea enemmän PwC-ketjun tuloksesta globaalista lehdistötiedotteesta.

Mikko Nieminen, toimitusjohtaja, PwC Suomi, puh. 050 383 7756, mikko.nieminen@fi.pwc.com

Kaisa Heikkinen, viestintä, puh. 020 787 7906 / 040 533 3553, kaisa.heikkinen@fi.pwc.com

Vastuullisuuden merkityksestä meille kertoo vuosittain julkaisemamme yritysvastuukatsaus, joka löytyy PwC:n verkkosivuilta osoitteesta www.pwc.fi/yritysvastuu. Raportin lopussa on taulukot, joista ilmenevät keskeisimmät lukumme. PwC Suomen tilinpäätös julkaistaan kokonaisuudessaan yhtiökokouksen jälkeen 14.11.2017. Raportti löytyy silloin nettisivultamme: www.pwc.fi/vuosiraportit.

Englanninkielinen PwC-ketjun tulostiedote on luettavissa osoitteessa press.pwc.com.

PwC:n globaali vuosikertomus löytyy osoitteesta www.pwc.com/annualreview.

PwC auttaa yrityksiä kasvamaan, toimimaan tehokkaasti ja raportoimaan luotettavasti jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä. Apunasi on Suomessa yli 1 000 asiantuntijaa ympäri maan. Palveluitamme ovat liikkeenjohdon konsultointi, yritysjärjestelypalvelut, veroneuvonta, lakipalvelut, riskienhallinta sekä tilintarkastus- ja muut varmennuspalvelut. Tarkoituksenamme on rakentaa yhteiskuntaan luottamusta ja ratkaista asiakkaidemme merkittävimpiä ongelmia. Lisää tietoa: www.pwc.fi. Twitter: @PwC_Suomi.

PwC toimii 158 maassa yli 236 000 asiantuntijan voimin. Nimi PwC viittaa PwC-ketjuun ja/tai yhteen tai useampaan sen jäsenyritykseen, joista jokainen on oma itsenäinen yhtiö. Lisää tietoa: www.pwc.com/structure.

Pwc

Lainaukset

PwC Suomen toimitusjohtaja Mikko Nieminen
Jatkamme rohkeaa rekrytointia ja haemme niin nuorempia kuin kokeneempia osaajia joukkoomme. Arvioimme rekrytoivamme alkaneella kaudella noin 100 uutta työntekijää ja 120 kisälliä eli harjoittelijaa, jotta voimme palvella asiakkaitamme mahdollisimman hyvin.
PwC Suomen toimitusjohtaja Mikko Nieminen