PwC:n kesäkuun Economy Watch -raportti

Tiedoksi toimituksille: PwC on julkaissut kuukausittaisen talousnäkymiä käsittelevän Global Economy Watch -raportin. Kesäkuun raportissa käsitellään Pohjois-Afrikkaa ja sitä, mitä yritysten ja päättäjien tulisi huomioida sen osalta. Alla lyhyt tiivistys aiheesta sekä linkit koko raporttiin.

• Isoja muutoksia Pohjois-Afrikkaan ja laajemmaltikin tuoneen Arabikevään alkamisesta on kulunut lähes viisi vuotta. Sen kunniaksi PwC luo katsauksen viiteen Pohjois-Afrikan suurimpaan talouteen: Egyptiin, Algeriaan, Marokkoon, Sudaniin ja Tunisiaan.
  • Useimmat Pohjois-Afrikan maat ovat kaikessa hiljaisuudessa alkaneet toteuttaa taloudellisia uudistuksia. Poliittiset ja turvallisuuteen liittyvät huolenaiheet ovat niille kuitenkin yhä suurimmat esteet tulevaisuuden hyvinvoinnin ja vaurastumisen tiellä.
  • Riskitekijöistä huolimatta yritysten kannattaa pitää Pohjois-Afrikkaa silmällä; Brasilian väkilukuun verrattavan 200-miljoonaisen väestön koulutustaso on suhteellisen hyvä, ja maantieteellinen sijainti on otollinen Euroopan, Keski-idän ja muun Afrikan markkinoita ajatellen.
  • Yhtenä potentiaalisena investointikohteena ja kasvun tuojana nähdään turismi. Marokon tuloista turismi tuo jo lähes viidesosan, ja Egypti ja Tunisia voisivat Marokon vanavedessä päästä yhdessä jopa 16 000 miljardin Yhdysvaltain dollarin tuottoihin.
  • Myös Marokon vahva rahoitussektori tarjoaa mahdollisuuksia Afrikan markkinoille mieliville toimijoille.

Lisätiedot ja ennusteet: www.pwc.com/gew

Kesäkuun katsaus pdf-muodossa

PwC Suomen yhteyshenkilö:

Kaisa Heikkinen, viestintä, kaisa.heikkinen@fi.pwc.com, , puh. 020 787 7906/040 533 3553

Yrityksestä

PwC auttaa yrityksiä kasvamaan, toimimaan tehokkaasti ja raportoimaan luotettavasti jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä. Apunasi on Suomessa yli 1 000 asiantuntijaa ympäri maan. Palveluitamme ovat liikkeenjohdon konsultointi, yritysjärjestelypalvelut, veroneuvonta, lakipalvelut, riskienhallinta sekä tilintarkastus- ja muut varmennuspalvelut. Tavoitteenamme on luoda kestävää kasvua. Lisää tietoa: www.pwc.fi. Twitter: @PwC_Suomi. PwC toimii 158 maassa yli 236 000 asiantuntijan voimin. Nimi PwC viittaa PwC-ketjuun ja/tai yhteen tai useampaan sen jäsenyritykseen, joista jokainen on oma itsenäinen yhtiö. Lisää tietoa: www.pwc.com/structure