Yritysten T&K-investointien painotus siirtynyt ohjelmistoihin ja palveluihin

Valtaosa yritysten panostuksista tutkimus- ja tuotekehitykseen on siirtynyt valmistettavien tuotteiden kehittämisestä softan ja palvelujen kehitykseen – eikä ihme: yritykset, jotka ohjaavat T&K-investointejaan ohjelmistokehitykseen, kasvavat muita yrityksiä nopeammin, ilmenee PwC:n strategisen konsultoinnin yksikön Strategy&:n julkaisemasta maailmanlaajuisesta 2016 Global Innovation 1000 -selvityksestä.

Suuret globaalit yritykset käyttävät T&K-budjetistaan yhä suuremman osuuden softan kehittämiseen. Kaikkein kovin tämä trendi on Pohjois-Amerikassa.

Innovaatioraportissa tarkastellaan T&K-panostuksissa mitattuna maailman tuhatta suurinta yritystä sekä analysoidaan globaalien T&K-menojen alueellisia painopisteitä. Tutkimuksen kohteena olevat yritykset käyttivät keskimäärin 4,2 % liikevaihdostaan tuotekehitykseen.

Suomesta tuhannen suurimman tuotekehittäjän listalle ylsi tuoreessa selvityksessä kuusi Suomessa pääkonttoriaan pitävää yhtiötä: Nokia, Wärtsilä, Stora Enso, Kone, Orion ja Cargotec.

Softaa tarvitaan kilpailukyvyn säilyttämiseen

– Tärkein syy T&K-painopisteen siirtämiseen ohjelmistoihin ja palveluihin on kilpailukyvyn säilyttäminen ja digitalisaatioon vastaaminen. Ohjelmistot mahdollistavat kaikilla sektoreilla uusia liiketoimintamalleja, ja mm. esineiden internetin avulla (IoT) yritykset voivat yhdistää tuotteet, asiakkaat sekä tuottajat, Tuomas Törmänen, PwC:n Strategy&-yksikön partneri sanoo.

– Selvityksemme mukaan yritykset, joiden liikevaihto kasvaa kilpailijoihin verrattuna nopeimmin, ovat siirtäneet 25 prosenttia enemmän T&K-budjetistaan ohjelmistokehitykseen kuin hitaamman kasvun yritykset.

Raportin mukaan softan ja palvelujen osuus koko tuotekehityksestä kasvoi globaalisti 54 prosentista 59 prosenttiin 2010–2015. Vuoteen 2020 mennessä luku nousee jo 63 prosenttiin, joten valmistettavien tuotteiden osuus on tulevaisuudessa vain reilu kolmannes tuotekehityksestä.

Maailmanlaajuisesti softaan liittyvä tuotekehitys kasvoi 65 prosenttia 2010–2015, 86 miljardista dollarista 142 miljardiin dollariin.

Kaikkein nopeimmin investoinnit siirtyvät softaan Pohjois-Amerikassa. Aasia sen sijaan on säilynyt maanosista vahvimmin teollisuustuotteisiin keskittyvänä.

Kartoituksesta selviää myös, että vuoteen 2018 mennessä terveyssektorista tulee teollisuuden aloista suurin T&K-investoija.

Softa korostuu rekrytoinneissa ja yrityskaupoissa

Tutkimuksen ja kehityksen painopisteen muuttuminen vaikuttaa myös yritysten rekrytointeihin. Yhä useampi yritys ilmoittaa palkkaavansa data- ja ohjelmisto-osaajia kun taas perinteisempiä sähkön ja mekaniikan osaajia tarvitaan aiempaa vähemmän.

– Yrityksiin tarvitaan lisää osaajia kehittämään ohjelmistoja, analysoimaan dataa ja tuottamaan alustoja, joilla tiedon kerääminen ja analysoiminen tehostuvat, Törmänen sanoo.

Softaosaamisen lisäämiseksi tehdään myös yrityskauppoja: viiden viime vuoden aikana yrityskaupan tehneistä valtaosa, 71 prosenttia, päätyi kauppaan edistääkseen ohjelmisto- ja palvelukehitystään.

Volkswagenilla suurin T&K-budjetti

Maailman suurimmat tuotekehittäjät ovat selvityksen mukaan Volkswagen, Samsung, Amazon, Alphbet (Google) ja Intel. Listan nopeimmat nousijat ovat Amazon (neljä sijaa ylöspäin) ja Google (2 sijaa ylöspäin).

Innovaatioselvitystä kommentoi joukko kansainvälisiä innovoinnin asiantuntijoita, joita pyydettiin listaamaan kaikkein innovatiivisimmat yritykset. Listan kärkikolmikko on asiantuntijoiden mukaan Apple, Alphabet (Google) ja 3M.

– Maailman tuhannen suurimman tuotekehittäjän listalle mahtui kuusi suomalaista yhtiötä. Ne käyttivät tuotekehitykseen vuonna 2015 yhteensä noin 3 miljardia dollaria, eli yhteensä 6,4 % yhteenlasketusta liikevaihdosta. Nokian osuus tästä oli selvästi suurin, noin kolme neljännestä, Tuomas Törmänen kertoo.

Tuomas Törmänen, partneri, Strategy&, PwC:n strategiakonsultoinnin yksikkö, puh. +358 (0)50 554 4446, tuomas.tormanen(at)strategyand.fi.pwc.com

Kaisa Heikkinen, viestintä, puh. 020 787 7906, kaisa.heikkinen(at)fi.pwc.com

2016 Global Innovation 1000 -raportti löytyy sivustolta http://www.strategyand.pwc.com/innovation1000

Globaali lehdistötiedote aiheesta: http://www.strategyand.pwc.com/global/home/press/displays/2016-global-innovation1000-study

Metodologia

Kuten 11 aiemmassa Global Innovation 1000 -selvityksessä, PwC:n strategiakonsultointiin erikoistunut yksikkö Strategy& tunnisti tänä vuonna 1 000 listattua yritystä, jotka investoivat tutkimus- ja kehitystoimintaan eniten viime tilikaudella (30.6.2016 mennessä päättyneet tilikaudet). Mukaan otettiin vain yrityksiä, jotka ilmoittavat T&K-menonsa julkisesti. Global Innovation 1000 -tutkimuksessa kartoitettujen yritysten T&K-menot muodostavat 40 prosenttia koko maailmaan kaikista T&K-investoinneista mukaan lukien valtiot ja yritykset.

Strategy&

Strategy& on PwC:n globaali tiimi käytännön strategisteja. Strategy&:n asiantuntijoilla on laaja kokemus strategiakonsultoinnista, joka yhdistyy PwC-ketjun toimialatietämykseen sekä liikkeenjohdon konsultointiin ja yritysjärjestelypalveluihin, vero- ja lakipalveluihin sekä tilintarkastus- ja muihin varmennuspalveluihin. Olemme osa PwC-ketjua, joka toimii 157 maassa yli 223 000 hengen voimin. Lue lisää: www.strategyand.pwc.com.

Lainaukset

Tuomas Törmänen, partneri, PwC:n Strategy&