Hyvinkään Sveitsi muuttuu vapaa-ajan keskukseksi, Quattroservices urakoi talotekniikan

LEHDISTÖTIEDOTE 14.3.2017 – Talotekniikkakonserni Quattro Mikenti Groupin tytäryhtiö Quattroservices Oy vastaa talotekniikkaurakasta, jolla Hyvinkään Sveitsi muuttuu monipuoliseksi hotelli-, liikunta- ja vapaa-ajan keskukseksi. Taloteknisesti tärkeimpiä uudistuksia ovat ajanmukainen IV- ja sähkötekniikka, energiatehokkuuden parantaminen sekä kylpylän laajennus.

– Hyvinkään Sveitsi muuttuu legendaarisesta kokous- ja juhlahotellista monipuoliseksi vapaa-ajan keskukseksi. Sveitsi tunnetaan hotellista, mutta sen yhteydessä ja lähialueella on Suomen oloissa harvinaisen monipuolinen ja laadukas palvelutarjonta. Toteutamme hankkeen ainutlaatuisella yhteistyöllä, kertoo Kari Järvenpää, joka edustaa Sveitsin kiinteistörahastoa eli hankkeen omistajaa.

Sveitsin sateenvarjon alle tulee 186-huoneinen spa-hotelli wellness-palveluineen, ravintoloita, kahviloita ja kokouspalveluita, elokuvateattereita, kylpylä ja maauimala, sisäliikuntakeskus, kuntoutus- ja tyky-palveluita sekä seikkailuliikuntapalveluita. Lähietäisyydellä on lisäksi kaksi golfkenttää, lenkki- ja hiihtomaastot, laskettelukeskus sekä useita urheiluhalleja ja –kenttiä sekä kaikki Hyvinkään kaupungin palvelut.

– Yksityisten sijoittajien ja operaattoreiden lisäksi Hyvinkään kaupunki uudistaa Sveitsin uimahalli- ja kylpyläpalvelut kaupunkilaisille. Näin pystymme yhdessä tarjoamaan yhden Suomen monipuolisimmista vapaa-ajan palvelukokonaisuuksista Hyvinkäällä, Järvenpää sanoo.

1970-luvun hotellikiinteistön talotekniikka uudistetaan 3,5 miljoonan euron urakalla

– Kiinteistön vaatima talotekninen muutos on merkittävä. Alun perin 1976 valmistuneen hotellin kaikki huoneet varustetaan jäähdytyksellä ja ravintolakeittiö uusitaan täydellisesti. Sähkö-, ilmastointi- ja vesikalustemuutokset ovat perusteellisia, kun taas LV-tekniikassa voidaan hyödyntää joitakin alkuperäisiä elementtejä, kuvaa Quattroservicesin toimitusjohtaja Kimmo Lehtonen.

Muutostarpeita ei voi täysin suunnitella paperilla, vaan arviointia on koko ajan tehtävä yhteisvoimina työmaalla.

– Rakennuttaja, suunnittelijat ja urakoitsija tekevät tiivistä yhteistyötä. Arvioimme koko ajan muutostarpeita, sillä käyttötarpeen muutos on monisäikeisempi asia kuin pelkkä saneeraus. Keskustelemme toimiiko vanha tekniikka uudessa käytössä vai pitääkö vaihtaa, ja miten esimerkiksi energiatehokkuuden paraneminen vaikuttaa laitevalintoihin. Vanha tekniikka ei aina toimivanakaan ole enää taloudellista, jos se kuluttaa liikaa energiaa, Kimmo Lehtonen kertoo.

– 40-vuotias kiinteistö on jo sen ikäinen, että purkutöissä paljastuu yllätyksiä. Muutostöitä on tehty matkan varrella ja ne eivät välttämättä näy piirustuksissa. Samoin rakenteissa saattaa olla muita ratkaisuja kuin odotetaan. Näitä ratkotaan urakan aikana, Lehtonen jatkaa.

Hyvinkään Sveitsin hotelli avataan uusittuna elokuun alussa ja viihdekeskus lokakuun lopussa 2017. Kylpylän ja uimalan osuus valmistuvat vuonna 2018. Talotekniikkaurakan arvioitu laajuus on 3,5 miljoonaa euroa.

Hyvinkään Sveitsin hankkeeseen sisältyy mahdollisuus rakentaa 43 000 kerrosneliömetriä asuntoja alueelle. Hankkeen kokonaisarvo on noin 210 miljoonaa euroa.

Kimmo Lehtonen, toimitusjohtaja, Quattroservices Oy, puh. 040 903 1223, kimmo.lehtonen@quattroservices.fi

Kari Järvenpää, toimitusjohtaja, Finesco Capital Oy, puh. 0400 490922, kari@finesco.fi

Quattro Mikenti Group ja Quattroservices

Quattro Mikenti Group Oy on yksityinen suomalainen talotekniikkakonserni, joka tekee kaikkia LVIJA-, sähkö- ja sprinkleritöitä Suomessa ja Venäjällä. Konserniin kuuluu kaksitoista erikoistunutta tytäryritystä. Quattro Mikenti Group on Suomen suurimpia ja kansainvälisimpiä talotekniikka-alan toimijoita. Konsernin palveluksessa on 450 LVI- ja sähköalan ammattilaista. Toimipaikkoja on Suomessa 21 ja Venäjällä neljä.

Quattroservices Oy on Quattro Mikenti Groupin suurin tytäryhtiö ja se tarjoaa talotekniikkaurakointia ja projektinjohtoa Suomen lisäksi Venäjällä.

Finesco Capital Oy

Finesco Capital on yksityinen hallinnointiyhtiö, jonka kiinteistökehityskohteita ovat mm. Hyvinkään Sveitsi ja K2-asuintaloprojekti Mäntsälässä. Yhtiön aikaisempiin hankkeisiin kuuluu mm. kauppakeskus Willa Hyvinkäällä.

www.finesco.fi