BENECOL®-AINESOSALLE KIINAN TERVEYSMINISTERIÖN HYVÄKSYNTÄ

Raisio on saanut Kiinan kansantasavallan terveysministeriöltä maan uuselintarvikeasetuksen (New Resource Food) mukaisen hyväksynnän lisätä kolesterolia alentavaa Benecol®-ainesosaa, kasvistanoliesteriä, maassa markkinoitaviin elintarvikkeisiin. Hyväksyntä on ensimmäisiä, joita Kiinan kansantasavallassa on myönnetty vuoden 2008 alussa käyttöön otetun uuselintarvikeasetuksen jälkeen.

Kiinassa neuvottelut mahdollisten partnereiden kanssa voivat käynnistyä nyt kun hyväksyntä on saatu. Kiinan kansantasavallan terveysministeriön myöntämä hyväksyntä mahdollistaa kasvistanoliesterin lisäämisen laajaan valikoimaan elintarvikkeita. Terveysväitteen käyttäminen edellyttää markkinoille tuotavan lopputuotteen testaamista viranomaisten valtuuttamassa tutkimuslaitoksessa. Kiinan kansantasavallan uuselintarvikeasetus on pääpiirteissään samankaltainen kuin Euroopan Unionin uuselintarvikeasetus. Kiinalaisten kolesteroliarvot ovat viime vuosina nousseet nopeasti mm. länsimaisten ruokailutottumusten yleistyessä.

Kolesterolin alentamisen alkuperäinen asiantuntija Benecol on Raision maailmanlaajuisesti omistama tavaramerkki ja kasvistanoliesteri Raision maailmanlaajuisesti patentoima ainesosa. Tällä hetkellä Benecol-elintarvikkeita myydään lähes 30 maassa ympäri maailman. Jo yli 50 julkaistua kliinistä tutkimusta sekä 13 vuoden turvallinen käyttö elintarvikkeena tukevat ainutlaatuisen kasvistanoliesterin käyttöä turvallisena ja tehokkaana kolesterolin alentajana.

Lisäksi Benecol-elintarvikkeet ovat saaneet Euroopan elintarviketurvallisuusviraston (EFSA) erityisruokavaliovalmisteita, ravitsemusta ja allergioita käsittelevän lautakunnan (NDA) hyväksyvän tieteellisen kannanoton kasvistanoliesterin terveysväitehakemukselle koskien sairauden riskin vähentämistä. Benecol-elintarvikkeissa voidaan käyttää terveysväitettä "Kasvistanoliesterin on osoitettu alentavan veren kolesterolia. Veren kolesterolin alentaminen saattaa vähentää sydäntaudin riskiä." Väitteen käyttö edellyttää vielä EU-komission lopullista hyväksyntää.

Raisio Oyj

viestintäpäällikkö