RAISIO OYJ:N OSAVUOSIKATSAUS 1.1.–31.3.2008

RAISION LIIKEVAIHTO KASVOI JA TULOS PARANI MERKITTÄVÄSTI

• Raision liikevaihto tammi-maaliskuussa kasvoi vertailukaudesta yli 20 prosentilla ja oli 118,9 miljoonaa euroa (96,8 milj. euroa tammi-maaliskuussa 2007).
• Liiketulos oli 4,2 miljoonaa euroa (1,2 milj. euroa) ja kertaerien kanssa 8,4 miljoonaa euroa (1,2 milj. euroa). Raisio kirjasi 4,2 miljoonan euron kertaluonteisen tuoton yhteisomistusten purkamisesta ruotsalaisen Lantmännenin kanssa.
• Elintarvikeyksikön noustua voitolliseksi kaikkien Raision yksiköiden liiketulokset olivat voitolliset. Liiketulosten parantumiseen vaikuttivat joustavien hinnoittelujärjestelmien käyttöönotto, kasvu ja kustannustehokas toiminta.
• Raision arvio konsernin vuoden 2008 näkymistä on muuttumaton. Raision liikevaihdon arvioidaan kasvavan ja jatkuvien toimintojen vuoden 2008 liiketuloksen ilman kertaluonteisia eriä paranevan vertailuvuodesta. Kaikkien yksiköiden liiketulosten arvioidaan vuositasolla olevan voitollisia, vaikka rehun kannattavuuspaineet jatkuvat. Elintarvikeyksikön koko vuoden liiketuloksen arvioidaan olevan voitollinen, mutta tavoitteena olevaa viiden prosentin liikevoittotasoa ei kuitenkaan arvioida saavutettavan, sillä markkinointipanostuksia lisätään ja uutuustuotelanseerauksia sekä uusille markkina-alueille etenemistä valmistellaan. Ainesosat-yksikön liikevaihdon arvioidaan kasvavan ja kannattavuuden paranevan vertailuvuodesta.

Toimitusjohtaja Matti Rihko:

"Raision tuloskehitys vuoden ensimmäisellä neljänneksellä osoittaa, että yhtiön viime vuonna tekemät toimenpiteet kannattavuuden parantamiseksi olivat oikeita ja niiden vaikutukset alkavat nyt näkyä. Merkittävimmin liiketuloksen paranemiseen vaikuttivat luopuminen kannattamattomista toiminnoista, ohjausprosessin tehostaminen ja kustannustehokkuus sekä uudet, joustavat hinnoittelujärjestelmät. Pitkän tappiollisen jakson jälkeen Elintarvikeyksikön tulos oli voitollinen, mikä kertoo liiketoiminnan terveemmästä kustannusrakenteesta ja uudesta tavasta toimia.

Raisio on ruokabisneksen ytimessä, sillä viljaa voidaan pitää alan perusyksikkönä, jalostetaanpa siitä sitten elintarvikkeita tai rehua. Elintason nousu Aasiassa, ilmastonmuutos, biopolttoaineiden kasvava tuotanto, kaupungistuminen ja saastuminen uhkaavat pienentää ruoan tuotantoalaa ja siten globaali kysynnän ja tarjonnan välinen yhtälö muodostuu yhä haastavammaksi niin ekologisesti kuin eettisestikin. Elintarviketeollisuuden tehtävä on kehittää ekologista ja terveellistä ravintoa ilman, että kuluttajan täytyy tehdä maun tai mielihyvän suhteen kompromisseja.

Eurooppalaisena edelläkävijäyrityksenä Raisio lisäsi Elovenan hiilidioksidipäästöt kertovan merkin kaurahiutalepakkaukseen ja loi mittarin merkitsemiseen. Kuluttajat haluavat tietoa elintarvikkeiden ympäristövaikutuksista ostopäätöstensä tueksi. Raisio vastaa CO2-merkin käyttöönotolla omalta osaltaan tähän tiedontarpeeseen. Tulevaisuudessa elintarvikepakkauksissa on nykyisten hinta ja ravintosisältömerkintöjen lisäksi yhä laajemmin myös hiilidioksidipäästön eli ympäristövaikutuksen kertova merkintä.

Raisio jatkaa toimenpiteitä koko viljaketjun kehittämiseksi. Ratkaisu ruoan kysynnän ja tarjonnan yhä selvempään epätasapainoon löytyy kasvipohjaisesta, lähellä tuotetusta ruoasta. Uskon, että Raisio ekologisen, kasvipohjaisen ravinnon edelläkävijänä ja yhtenä Euroopan innovatiivisimmista vilja-alan yrityksistä on erittäin hyvässä asemassa vastaamaan elintarviketeollisuuden uusiin haasteisiin.”

NÄKYMÄT

toimitusjohtaja Matti Rihko, p. 0400 830 727
talousjohtaja Jyrki Paappa, p. 050 5566 512
viestintäpäällikkö Heidi Hirvonen, p. 050 567 3060

Analyytikko- ja lehdistötilaisuus pidetään 5.5.2008 klo 13.00 alkaen Helsingissä hotelli Scandic Simonkentän Bulsa-Freda -kabinetissa osoitteessa Simonkatu 9, Helsinki

Englanninkielinen puhelinkonferenssi pidetään 5.5.2008 klo 16.00, p. +358 (0)9 8248 2831, PIN-koodi 140112.