RAISIO OYJ:N TUTKIMUSSÄÄTIÖ KANNUSTAA NUORIA TUTKIJOITA PÄTEVÖITYMÄÄN

Raisio Oyj:n Tutkimussäätiö myönsi vuodelle 2010 apurahoja yhteensä 221 700 euroa. Apurahan sai 13 väitöstutkimukseen tähtäävää tutkijaa. Myönnetyt apurahat ovat suuruudeltaan 4 000 - 25 000 euroa.

Raisio Oyj:n Tutkimussäätiön asiamies Ilmo Aronen kertoo: ”Tutkimussäätiö on kehittänyt jo useamman vuoden ajan toimintaansa tutkijakoulun suuntaan. Linjaus näkyi rahoituspäätöksissä siten, että kaikki myönnetyt apurahat kohdistuivat tohtorintutkintoon tähtääviin tutkimuksiin. Apurahapäätöksissä kiinnitettiin erityistä huomiota asianmukaisen tutkimussuunnitelman lisäksi jatko-opiskelijan opintosuunnitelmaan ja sitä tukeviin lausuntoihin.” Vuonna 2010 apurahan saavat, väitöstutkimukseen tähtäävät tutkijat, työskentelevät Helsingin, Turun ja Kuopion yliopistoissa, Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksessa, Åbo Akademissa ja VTT:lla. Aiheidensa puolesta apurahoja myönnettiin hyvin monenlaisiin tutkimuksiin elintarviketuotantoketjun eri osa-alueille. Suurin osa apurahoista, noin 70 prosenttia, myönnettiin ihmisten ja eläinten ravitsemustutkimuksiin ja loput 30 prosenttia elintarviketeknologian ja kasvintuotannon tutkimusaloille. Esimerkkeinä mainittakoon seuraavat tutkimusaiheet: "Täysjyvätuotteiden kulutuksen lyhyen ja pitkän aikavälin vaikutukset", "Öljykasvien möhöjuurikestävyyden parantaminen" ja "Lypsylehmän metabolinen stressi: kehitys, indikaattorit ja ehkäisy". ”Suomalaisen elintarviketeollisuuden elinehto on osaamisen varmistaminen kaikilla liiketoiminnan osa-alueilla. Riittävä tutkimuspanostus varmistaa tätä omalta osaltaan. Tästä syystä Raision Tutkimussäätiö haluaa tukea korkeatasoista tutkimusta ja nuorten tutkijoiden pätevöitymistä”, tiivistää Aronen. Seuraavan kerran Tutkimussäätiön apurahat julistetaan haettaviksi lokakuussa 2010. RAISIO OYJ:N TUTKIMUSSÄÄTIÖ Lisätietoja: Raisio Oyj:n Tutkimussäätiön asiamies, Rehuraisio Oy:n tutkimus- ja kehitysjohtaja Ilmo Aronen, p. 050 511 0081.