RAISIO SULKEE MARGARIINITEHTAAN VENÄJÄLLÄ

Raisio Oyj tehostaa Venäjän margariini- ja hiutaletoimintojaan. Yhtiö lopettaa oman margariinivalmistuksen Venäjällä ja siirtää sen Istrassa lähellä Moskovaa sijaitsevasta tehtaastaan alihankkijalle. Tavoitteena on kannattavuuden parantaminen ylikapasiteettia leikkaamalla. Lisäksi Raisio siirtää myös hiutaleiden pakkaustoimintoja venäläiselle alihankkijalle alentaakseen tuotantokustannuksia.

Raision toimitusjohtaja Matti Rihko sanoo: ”Meille ei ole itseisarvo omistaa valmistuskapasiteettia, jos se ei ole kustannustehokasta. Siirrämme Venäjällä tuotantoa alihankkijoille ja keskitymme tunnettujen tuotemerkkien markkinoinnin ja jakelutien kehittämiseen. Venäjä on jatkossakin yksi Raision tärkeistä markkina-alueista.”

Tuotannollisen toiminnan lopettaminen Istrassa merkitsee noin 40 henkilön vähennystä. Jatkuvia toimintoja ovat myynti, markkinointi, logistiikka ja hallinto. Syyskuusta 2007 alkaen kaikki Raision Venäjällä myytävät margariinit valmistaa alihankkija Raision resepteillä. Raisio selvittää vaihtoehtoja Istran tehdaskiinteistön jatkokäyttöön.

Raision Elintarvikeyksikön liikevaihdosta neljä prosenttia tulee Venäjältä. Yhtiön markkina-osuus Moskovan ja Pietarin alueen rasiamargariineista on noin kymmenen prosenttia. Viime vuosina margariinimarkkina Venäjällä on laskenut volyymilla mitattuna eikä sen uskota lähivuosina kasvavan merkittävästi. Venäjän päämarkkina-alueilla Raision osuus kuluttajahiutalemarkkinasta perinteisissä puuroissa on noin 20 prosenttia. Maan hiutalemarkkinan uskotaan kasvavan viime vuodesta. Raision tunnettuja tuotemerkkejä Venäjällä ovat margariineissa mm. Voimix, Dolina Skandi ja hiutaleissa Nordic.

Viestintäpäällikkö

Toimitusjohtaja Matti Rihko, p. (02) 443 2716 ja 0400 830 727