RAISION KASVU JATKUI JA KANNATTAVUUS PARANI

OSAVUOSIKATSAUS 1.1.–30.6.2008
• Raision huhti-kesäkuun liikevaihto kasvoi 16 prosentilla vertailukaudesta ja oli 122,9 miljoonaa euroa (106,1 milj. euroa huhti-kesäkuussa 2007).
• Liiketulos huhti-kesäkuussa oli 6,5 miljoonaa euroa (3,3 milj. euroa), mikä on 5,3 prosenttia liikevaihdosta.
• Raision kaikki yksiköt tekivät voitollisen liiketuloksen.
• Raision arvio konsernin vuoden 2008 näkymistä on muuttumaton.

Toimitusjohtaja Matti Rihko:

"Vuoden toisen neljänneksen luvut vahvistavat, että Raisio on oikealla tiellä. Riittävän ajoissa aloitetut voimakkaat toimet kustannustehokkuuden parantamiseksi ovat onnistuneet. Samaan aikaan toteutettu toiminnan suuntaaminen kuluttajalähtöiseksi tuo kasvuedellytyksiä tulevaisuuteen, vaikka lyhyellä aikavälillä lanseeraukset, markkinointipanokset sekä tutkimus- ja kehitysprojektit nostavat kustannuksia.

Globaali ruokaketjun murros muuttaa elintarviketeollisuuden pelisääntöjä. Turvatakseen suomalaisen viljaraaka-aineen saannin ja riittävyyden Raisio on aktiivisesti mukana koko viljaketjun kehittämisessä.

Rehun kilpailutilanne on jatkunut kireänä. Kesäkuussa käyttöön vihitty Ylivieskan tehdas vahvistaa jatkossa merkittävästi Raision kilpailuasemaa, koska huipputehokas tehdas on käyttökustannuksiltaan alhainen ja tehtaan sijainti on logistisesti erinomainen maito-Suomen sydämessä.

Raision keväällä käyttöönottama tuotteen hiilidioksidipäästöt kertova merkki on otettu erittäin hyvin vastaan. Raision toimet ovat vastaus nopeasti vahvistuvaan elämäntavan muutostrendiin. Uskon vahvasti, että ihmiset ovat valmiit siirtymään sanoista tekoihin ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi ja Elovenan hiilidioksidimerkki antaa heille tärkeää tietoa.

Kasvipohjaisen, ekologisen ravinnon edelläkävijänä ja yhtenä Euroopan innovatiivisimmista vilja-alan yrityksistä Raisio on erittäin hyvässä asemassa vastaamaan elintarviketeollisuuden uusiin haasteisiin.”

LÄHIAJAN RISKIT JA EPÄVARMUUSTEKIJÄT

Lähiajan suurimmat haasteet ovat raaka-ainehinnan volatiliteetin hallinta sekä tulevan sadon määrä ja laatu. Elintarviketeollisuuden murros ja käynnissä oleva kaupan, teollisuuden ja tuottajien kannattavuuspaineiden kiristyminen tekevät ulkoisesta toimintaympäristöstä haastavan.

Konserniverokeskuksen verotuksen oikaisulautakunnan marraskuussa 2006 tekemän päätöksen mukaan Raision kemian liiketoimintojen myynnistä syntynyt noin 220 miljoonan euron luovutusvoitto on verovapaa. Asia on edelleen vireillä Helsingin hallinto-oikeudessa. Yhtiön kanta, jota tukevat sen hankkimat asiantuntijalausunnot, on edelleen, että luovutusvoitto on verovapaa.

NÄKYMÄT

Raision arvio konsernin vuoden 2008 näkymistä on muuttumaton. Raision liikevaihdon arvioidaan kasvavan ja jatkuvien toimintojen vuoden 2008 liiketuloksen ilman kertaluonteisia eriä paranevan vertailuvuodesta. Kaikkien yksiköiden liiketulosten arvioidaan vuositasolla olevan voitollisia, vaikka rehun kannattavuuspaineet jatkuvat. Elintarvikeyksikön koko vuoden liiketuloksen arvioidaan olevan voitollinen, mutta tavoitteena olevaa viiden prosentin liikevoittotasoa ei kuitenkaan arvioida saavutettavan, sillä markkinointipanostuksia lisätään ja uutuustuotelanseerauksia sekä uusille markkina-alueille etenemistä valmistellaan. Ainesosat-yksikön liikevaihdon arvioidaan kasvavan ja kannattavuuden paranevan vertailuvuodesta.

Raisiossa 1.8.2008

toimitusjohtaja Matti Rihko, p. 0400 830 727
talousjohtaja Jyrki Paappa, p. 050 5566 512
viestintäpäällikkö Heidi Hirvonen, p. 050 567 3060