RAISION TUOTTEISIIN VÄRIKOODI HIILIJALANJÄLJESTÄ

Raisio julkisti 11.11.2009 elintarvikkeissa käytettävän mittarin, joka kertoo helpolla värikoodilla tuotteen hiilijalanjäljen suuruuden. Raisio ottaa näin ensimmäisenä Suomessa ison askeleen eteenpäin, jotta ekologisten valintojen tekeminen olisi kuluttajalle helpompaa. Tuoreen Climate Focus Nordic -tutkimuksen mukaan jo kaksi viidestä suomalaisesta on valmis toimimaan ympäristön hyväksi omien ruokavalintojensa kautta.

Raisio merkitsi maailman ensimmäisten elintarvikeyritysten joukossa tuotteisiinsa niiden hiilidioksidipäästötiedot jo vuonna 2008. Tuotteissa olevat CO2e-merkit (hiilidioksidiekvivalentti) korvautuvat asteittain vuoden 2010 aikana mittarilla, joka kertoo väreillä tuotteen hiilijalanjäljen sataa grammaa kohden pellolta kaupan varastoon. Mittarin vihreät värit kertovat tuotteen vähäpäästöisyydestä ja kelta-oranssit värit puolestaan suuremmasta hiilijalanjäljestä. Värikoodattu mittari kertoo kuluttajalle tuotteen ilmastovaikutuksen. Ostoskorin valintoja kuluttaja voi siten painottaa haluamallaan tavalla. ”Raision tuotteiden hiilijalanjälkimerkinnät ja kuluttajien yhä lisääntyvä tiedontarve ovat pohjustaneet tietä liikennevaloja muistuttavalle mittarille. Yhdellä silmäyksellä kuluttaja saa käsityksen siitä, miten tuote sijoittuu päästöjen suhteen. Toivomme, että mahdollisimman monet yritykset ottaisivat käyttöön tällaisen havainnollisen tavan kertoa tuotteiden ekologisuudesta”, kertoo Raisio Oyj:n toimitusjohtaja Matti Rihko. Tuoreesta tutkimuksesta ensi kertaa pohjoismaista vertailutietoa Kuluttajien ympäristötietoisuudesta ja valinnoista on saatu viime kuukausina tuoretta tutkimustietoa. Climate Focus Nordic -tutkimus (syyskuu 2009) sisältää ensimmäistä kertaa vertailukelpoista ja kattavaa tietoa kuluttajien käyttäytymisestä ja asenteista eri Pohjoismaissa. Tulosten mukaan jo 35 % suomalaisista on valmiita toimimaan ympäristön hyväksi omien ruokavalintojensa kautta. Kaikista pohjoismaalaisista tanskalaiset kuluttajat ovat ympäristötietoisimpia ja aktiivisimpia valintojensa kautta vaikuttajia. Raisio vastaa omalta osaltaan kuluttajien yhä kasvavaan tiedontarpeeseen ja laajentaa hiilijalanjälkimerkittyjen tuotteiden valikoimaa. Raisio Oyj Heidi Hirvonen viestintäpäällikkö p. 050 567 3060 Lisätietoja: Johanna Siltala, markkinointijohtaja, Elintarvikeyksikkö, Raisio Oyj, p. 040 506 1508 Mira Povelainen, kestävän kehityksen päällikkö, Raisio Oyj, p. 040 578 9692 Kuva-aineistoa Raision mittarista materiaalipankista osoitteesta http://raisio.materials.fi otsikon Logot, ohjeet ja ohjeistot (Logot/Muut) alta. Tietoa ruoasta ja ilmastosta kulutusvalintojen tueksi www.ekologia.fi