Rehuraision uusi tehdas palvelee maidontuotannon ydinaluetta

Rehuraision uusi rehutehdas Ylivieskassa vihittiin käyttöön 23. kesäkuuta 2008. Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen katkaisi juhlanauhan rehurekan edestä, kun Raisio-konsernin toimitusjohtaja Matti Rihko ohjasi uudessa rehutehtaassa lastatun rehuauton matkalle kohti maitoa tuottavaa karjatilaa. Tehokkuudessaan huippuun viritetty uusi tehdas turvaa omalta osaltaan Suomen tärkeimmän maidontuotantoalueen tulevaisuutta ja jatkuvaa kehittymistä sekä antaa myös alueen viljantuottajille uuden ja varman toimitusosoitteen.

Savontien varteen, muutama kilometri Ylivieskan keskustasta Nivalaan päin rakennetun rehutehtaan vihkiäisjuhlaa vietettiin lähes 200 kutsuvieraan läsnäollessa. Ylivieska valikoitui uuden tehtaan paikaksi kotieläintuotannon kannalta keskeisen sijaintinsa ansiosta. ”Tehtaan toimitusalueella tuotetaan puolet Suomen maidosta ja naudanlihasta ja alueen kotieläintiloilla syötetään noin neljännes Suomessa valmistetuista rehuseoksista. Sijainti on erinomainen myös rauta- ja valtateineen, eikä lähin satamakaan ole liian kaukana. Investointi huipputehokkaaseen tehtaaseen on arvoltaan noin 20 miljoonaa euroa. Tehdas työllistää suoraan kahdeksan henkilöä, mutta välilliset vaikutukset ovat merkittäviä. Rehuja valmistetaan kolmessa vuorossa”, kertoo Raision Rehu & Mallas –yksikön johtaja Leif Liedes.

Tehtaalla valmistetaan kattava valikoima seoksia lehmille, lihanaudoille ja poroille. Rehut toimitetaan tiloille irtokuljetuksina. Tuotevalikoima laajenee vuoden vaihteen jälkeen myös sianrehuihin. Tehokkaaksi automatisoidun tehtaan tuotantokapasiteetiksi tulee 140 miljoonaa rehukiloa vuodessa. Tähän tarvitaan lähiseutujen viljelijöiltä vuosittain 50 miljoonaa kiloa rehuviljaa. Rypsirouheet toimitetaan omasta kasviöljytehtaasta Raisiosta.

"Raaka-ainekuljetukset on automatisoitu siten, että kuljettajat ja tavarantoimittajat saavat tekstiviestin tai sähköpostin, kun tehtaalla tarvitaan jotain raaka-ainetta. Automatiikkaa hyödynnetään myös valmiiden seosten lastauksessa. Tuotannossa rakeen laatua valvotaan on-line -mittauksin eli rakeen lujuudesta saadaan raportti eräkohtaisesti. Tuotantoprosessissa on niin Ylivieskassa kuin kaikissa muissakin Raision rehutehtaissa käytössä pitkäaikaisvalmentimella toteutettu höyryvalmennus- ja rakeistustekniikka, jonka avulla tuotetuilla rehuilla asiakkaamme ovat saavuttaneet hyviä tuotantotuloksia", kertoo tehdashankkeesta vastannut projektipäällikkö Risto Mattila.

Rehuraision tehtaiden kapasiteetti nousee uuden tehtaan myötä runsaaseen 600 miljoonaan kiloon, mikä on lähes puolet Suomessa vuosittain valmistettavien rehuseosten määrästä. Nykyinen markkinaosuus on noin 40 prosenttia. Muut Rehuraision tehtaat sijaitsevat Raisiossa ja Anjalankoskella. "Ylivieskan tuotantokyky vastaa lähes puolta toimitusalueen teollisten rehuseosten käytöstä. Tämän investoinnin jälkeen tehtaamme sijaitsevat logistisesti parhailla mahdollisilla paikoilla", vakuuttaa tuotantojohtaja Erkka Hellsten.

Rehuraisio Oy on osa Rehu & Mallas -yksikköä, joka on liikevaihdoltaan Raision suurin yksikkö. Siihen kuuluu rehuliiketoiminnan lisäksi kasviöljy- ja mallasliiketoiminnat, viljakauppayksikkö sekä siemenlaitos.

Leif Liedes, johtaja, Rehu & Mallas –yksikkö, Raisio-konserni, p. 050 608 26
Risto Mattila, tekninen päällikkö, Rehuraisio Oy, p. 050 827 863
Erkka Hellsten, tuotantojohtaja, Rehu & Mallas –yksikkö, Raisio-konserni, p. 0500 861 923

Kuvia osoitteessa: http://raisio.materials.fi otsikon Toimipaikat/muut - Ylivieska alla.