REHURAISIOSTA LÖYTYNYT SYY SALMONELLAEPIDEMIALLE

Tänä aamuna Eviralta tulleen tiedon mukaan salmonellaepidemialle on löytynyt syy. Salmonellan on aiheuttanut Tennessee-bakteeri ja sitä on esiintynyt pelkästään munintakanojen ja sikojen rehuissa. Syy on Eviran mukaan Raisiossa sijaitsevan rehutehtaan yhden tuotantolinjan jäähdytysjärjestelmän korvausilma. Tällä linjalla on valmistettu tiettyjä kanan- ja sianrehuja. Myös Rehuraisiossa syytä pidetään erittäin todennäköisenä.

Koska maahan tuoduista, tarkastetuista ja puhtaiksi todetuista soijaeristä ei ole löydetty ensisijaista syytä, on todennäköisin syy se, että salmonellabakteeri on ympäristöstä joutunut korvausilman mukana jäähdytyslaitteistoon.

On helpotus kaikille asianosaisille, että syy on löytynyt ja tarvittavat korjaustoimenpiteet voidaan tehdä. Rehuraisio on edellisviikolla varotoimenpiteenä puhdistanut koko rehutehtaan. Kyseinen jäähdytysjärjestelmä on jo puhdistettu, ja nyt siihen tehdään lisäksi teknisiä parannuksia.

Rehuraisio pystyy suurena yrityksenä kantamaan vastuun ja kattamaan asiakkaille aiheutuneet vahingot.

Viranomaisten mukaan Rehuraision toiminnassa ei ole tullut esiin laiminlyöntejä tai virheitä. Viime aikaiset tapahtumat tuovat esiin tarpeen merkittävästi tiukentaa koko valvontajärjestelmää ja vain tällä kyetään jatkossa estämään vastaavat tapahtumat. Vastuullisena toimijana Rehuraisio kannattaa yhä tiukempaa maahan tuotavien raaka-aineiden viranomaisvalvontaa ja prosessivalvontaa tehtaalta tilalle saakka.

Vaikka kuluttajille ei missään vaiheessa aiheutunut vaaraa, Rehuraisio on pahoillaan tapahtuneesta ja esittää anteeksipyyntönsä kaikille, joita tapahtuma on koskenut.

Raisio Oyj

viestintäpäällikkö

Matti Rihko, toimitusjohtaja, Raisio Oyj, p. 044 7821 272

Rehuraisio Oy on Raisio Oyj:n kokonaan omistama tytäryhtiö.