Uusi kreikkalaistutkimus: Benecol®-ruokavalio ja Välimeren ruokavalio yhtä tehokkaita arvioidun sydän- ja verisuonitautien riskin pienentäjiä

Uusi kreikkalaistutkimus osoittaa, että kasvistanoliesteriä sisältävä Benecol-ruokavalio ja Välimeren ruokavalio ovat molemmat erittäin tehokkaita pienentämään sydän- ja verisuonitautien arvioitua riskiä. Tutkimus suoritettiin Thessalonikissa Kreikassa, Aristotelian University -yliopistossa, ja se julkaistiin Nutrition, Metabolism & Cardiovascular Diseases -lehden verkkosivuilla marraskuun lopussa*.

Tutkimuksessa verrattiin tavallisen kolesterolia alentavan ruokavalion ja kahden tutkimusruokavalion vaikutuksia. Toinen tutkimusruokavalioista oli Välimeren ruokavalio ja toinen Benecol-ruokavalio, johon sisältyi kasvistanoliesterilevite (2 g kasvistanolia/päivä). Neljän kuukauden koejaksoon osallistui yhteensä 150 koehenkilöä, joilla oli lievästi kohonneet kolesteroliarvot. Sydän- ja verisuonitautiriski arvioitiin käyttäen kolmea eri riskilaskuria (PROCAM, Framingham ja Reynolds). Välimeren ruokavalio vähensi vähitellen useiden sydän- ja verisuonitautien riskitekijöiden tasoa, mukaan lukien kokonais- ja LDL-kolesteroli, triglyseridit sekä verenpaine. Näiden muutosten tuloksena arvioitu sydän- ja verisuonitautiriski pieneni 24-31 %. Kasvistanoliesterillä täydennetty ruokavalio puolestaan sai aikaan tehokkaan, nopean ja tilastollisesti merkitsevän alenemisen sekä kokonaiskolesterolissa (-14 %) että LDL-kolesterolissa (-16 %) ja pienensi siten 26-30 %:lla arvioitua sydän- ja verisuonitautiriskiä. Tutkimuksen tulokset vahvistavat entisestään runsaasti kasviksia, hedelmiä, kasviöljyä, palkokasveja, täysjyväviljaa, kalaa sekä vähärasvaisia maitotuotteita sisältävän ruokavalion merkitystä sydän- ja verisuonitautiriskin pienentämisessä. Tällaisen ruokavalion noudattaminen on kuitenkin vähenemässä jopa Kreikassa, Italiassa, Espanjassa ja Portugalissa. Suurin osa länsimaiden väestöstä ei noudata Välimeren kaltaista ruokavaliota. Tutkimuksen mukaan kasvistanoliesterillä täydennetty Benecol-ruokavalio saa aikaan yhtä suuren pienenemisen sydän- ja verisuonitautien arvioidussa riskissä kuin Välimeren ruokavalio. Siten pienellä ruokavaliomuutoksella, Benecol-tuotteiden käytöllä osana päivittäistä ruokavaliota, on osoitettu olevan merkittäviä terveysvaikutuksia. "Kasvistanoliesterillä täydennetyt elintarvikkeet ovat erittäin käyttökelpoinen vaihtoehto sydän- ja verisuonitautiriskin pienentämiseen erityisesti niille henkilöille, jotka eivät noudata Välimeren ruokavaliota", toteaa tutkimuksesta vastannut professori Vasilios G Athyros. Kasvistanoliesteri on Raision globaalisti patentoima kolesterolia alentava ainesosa ja sitä suositellaan kansainvälisesti osaksi kohonneen kolesterolin hoitoa. Euroopan Komissio myönsi äskettäin kasvistanoliesterille sepelvaltimotaudin riskin pienentämistä koskevan terveysväitteen. Benecol®, alkuperäinen kolesterolin alentamisen asiantuntija, on Raision maailmanlaajuisesti omistama tavaramerkki. RAISIO OYj Heidi Hirvonen viestintäpäällikkö puh. 050 567 3060 Lisätietoja: Ingmar Wester, tutkimus- ja kehityspäällikkö, puh. 050 601 32 Susanna Rosin, ravitsemusasiantuntija, puh. 0400 878 637 Vasilios G Athyros, MD, professor, Atherosclerosis and Metabolic Syndrome Units, 2nd Propedeutic Department of Internal Medicine, Aristotelian University, Hippocration Hospital, Greece, tel. +30 2310 892606 Lähde: *Athyros VG et al. Effect of plant stanol ester-containing spread, placebo spread, or Mediterranean diet on estimated cardiovascular risk and lipid, inflammatory and ahemostatic factors. Nutr Metab Cardiovasc Dis (2009), doi:10.1016/j.numecd.2009.08.014