VUODEN DIABETESHOITAJALLE BENECOL-STIPENDI

Vuoden 2010 Diabeteshoitaja ja Benecol®-stipendin saaja on diabeteshoitaja Leena Welling Jyväskylän Palokan terveysasemalta. Vuoden Diabeteshoitajan kunniakirja ja Benecol-stipendi luovutettiin Tampereella 22.-23.4. järjestettävien Diabeteshoitajien valtakunnallisten koulutuspäivien iltajuhlassa.

Vuoden Diabeteshoitajan valitsee Diabeteshoitajat ry:n hallitus jäsenistön tekemien ehdotusten joukosta. Yksi keskeisistä valintakriteereistä on tunnustuksen saajan rooli diabeteshoitajan työn kehittämisessä ja diabeteksen hoidon edistämisessä. Leena Welling tunnetaan rohkeana uusien hoitokäytäntöjen kehittäjänä, mutta hän oli silti yllättynyt saamastaan tunnustuksesta: "Pidän Vuoden Diabeteshoitajan titteliä ja Benecol-stipendiä upeana tunnustuksena sille ruohonjuurityölle, jota me perusterveydenhuollon diabeteshoitajat teemme." Vuoden Diabeteshoitaja korostaa ruokavalion merkitystä diabeetikoiden kohonneen kolesterolin hoidossa: "Valtaosalla diabeetikoista kolesteroliarvot ovat koholla, ja useimmiten potilaiden toiveena ja tavoitteena on saada kolesteroli alas ensisijaisesti ruokavalion avulla. Itselläni on paljon potilaita, jotka ovat onnistuneet kolesterolin alentamisessa ilman lääkkeitä, pienten ruokavaliomuutosten ja Benecol-tuotteiden päivittäisen käytön avulla. Olen työssäni nähnyt iloisia onnistumisia!", Leena Welling kertoo. Diabeteshoitajat ry:n puheenjohtaja Ritva Simonen pitää Raision kanssa tehtävää yhteistyötä tärkeänä omalle ammattikunnalleen. "Diabeetikon hoidossa korostetaan usein lääkehoitoa, joka sekin on tietysti tärkeää. Ruokavaliohoito on kuitenkin elintärkeää joka ikiselle diabeetikolle, ja ruokavalio-ohjaus on diabeteshoitajan keskeistä työsarkaa. Benecol-stipendin myöntäminen Vuoden Diabeteshoitajalle korostaa hienosti ruokavaliohoidon ja -ohjauksen merkitystä", hän toteaa. Vuoden Diabeteshoitaja valittiin nyt kolmatta kertaa, ja Benecol-stipendin myöntämistä tunnustuksen saajalle jatketaan myös tulevina vuosina. Diabeteshoitajat ry on valtakunnallinen, koulutuksellinen yhdistys, jonka jäseninä on noin 1900 diabetestyötä tekevää hoitoalan henkilöä. Tänä vuonna 25 vuotta täyttävän järjestön tavoitteena on toimia diabeteksen hoidon ja ehkäisyn sekä jäsenistönsä ammatillisen koulutuksen hyväksi. Benecol on Raision maailmanlaajuisesti omistama tavaramerkki ja kasvistanoliesteri Raision maailmanlaajuisesti patentoima ainesosa. Miljoonat ihmiset yli 30 maassa käyttävät päivittäin Benecol-tuotteita. Kasvistanoliesteriä suositellaan osaksi kolesterolia alentavaa ruokavaliota1,2, ja sen vankan kliinisen tutkimusnäytön johdosta Benecol-tuotteissa on lupa käyttää EU:n hyväksymää terveysväitettä. RAISIO OYJ Heidi Hirvonen, viestintäpäällikkö, puh. 050 567 3060 Lisätietoja: Susanna Rosin, ravitsemusasiantuntija, Ainesosat-yksikkö, Raisio Oyj, puh. 0400 878 637