• Rakennustieto/

Asumisen malleja: mistä koti opiskelijalle, yksineläjälle tai pienituloiselle perheelle? Ja onko kerrostalo ainoa vaihtoehto?

Arkkitehti, rakennusneuvos Olli Lehtovuori esittää rakentavaa kritiikkiä kaavoitukseen ja asuntorakentamiseen. Asukkaan ehdoilla – monimuotoisuutta asumamuotoihin -kirja on ajankohtainen pamfletti asumisen ja asuntosuunnittelun ongelmista, joihin on monia syitä: muuttoliike maaseudulta ja pienistä keskuksista isoihin kaupunkeihin, kasvava maahanmuutto, perhekoon pienentyminen ja yhteiskunnan vähenevät resurssit.

Miten turvata jokaiselle varallisuudesta riippumatta viihtyisä ympäristö ja mahdollisuus vaikuttaa omaan asumiseensa? Mitä opittavaa on perinteestä ja muista kulttuureista? Millaisia uusia ratkaisuja on tarjolla asuntopulan lievittämiseksi? Lehtovuorelle ihminen, asukas, on tärkein. Ihminen tarvitsee ”kotipesän” ja mielellään myös ”puutarhapläntin” – omannäköisensä asuinympäristön.

Ennakkoluulottomaan tapaansa Lehtovuori esittelee runsain piirroksin ja valokuvin vanhoja talonpoikaismiljöitä, rintamamiestaloja, 1960- ja -70-lukujen vaatimattomia omakotitaloja uusimpien innovaatioiden kuten loft-asuntojen, asuntokonttien ja miniasuntojen rinnalla. Kirjassa esitetään myös asumamuotoja koskevat käsitteet, jotka auttavat hahmottamaan, mistä asumamuotojen monipuolistamisessa on kyse.

Arkkitehti, professori Panu Lehtovuoren artikkeli uusista eurooppalaisista vaihtoehdoista näyttää, miten asumamuotojen monipuolistamista on toteutettu Hollannissa, Saksassa, Englannissa, Itävallassa, Tanskassa, Norjassa ja Virossa.

Kirja on tarkoitettu kaavoituksesta, rakentamisesta ja asumisesta päättäville: suunnittelijoille, rakennuttajille, poliitikoille, kuntien luottamushenkilöille ja viranomaisille. Kirja sopii myös oppikirjaksi korkeakouluopetukseen.

Asukkaan ehdoilla – moninaisuutta asumamuotoihin
Lehtovuori, Olli
Rakennustieto Oy, 2015
116 s., 38 €