Erik Bryggman 125 vuotta – edelleen läsnä ihmisten arjessa

Uutuuskirja esittelee ensimmäistä kertaa kaikki Erik Bryggmanin toteutetut työt ja tärkeimmät toteutumattomat suunnitelmat. Tuottelias ja laaja-alainen Bryggman suunnitteli 1910-luvulta 1950-luvulle monenlaisia kohteita kesämökeistä teollisuuslaitoksiin, sisustuksista asuinalueisiin, elokuvateattereista kirkkoihin.

Tervetuloa tiedotustilaisuuteen ja yleisöesittelyyn, joissa kirjan tekijä, FM Mikko Laaksonen esittelee kirjan painottaen kirjaa laatiessa löytyneitä kohteita ja uusia tietoja.
Tiedotustilaisuus ke 13.12 klo 10, Turku-sali, Turun ylioppilastalo 2. krs, Rehtorinpellonkatu 4A, Turku.

Yleisöesittely to 14.12 klo 18, Argentina-sali, Kåren, Hämeenkatu 22, Turku.

Bryggmanin tuotannon kattava esittely

Erik Bryggman oli Alvar Aallon aikalainen ja tämän arvostama kollega. Heidän yhteistyöllään oli mullistava vaikutus Suomen arkkitehtuuriin. Bryggman oli luonteeltaan syrjäänvetäytyvä, eikä ole yhtä tunnettu kuin Aalto, mutta hänellä oli huomattavasti hiljaista vaikutusvaltaa.

Kirjan kuvitus käsittää historiallisia ja nykytilanteen valokuvia sekä Bryggmanin piirustuksia herkistä luonnospiirustuksista tarkkoihin pohja- ja asemapiirustuksiin. Kirjan kohde- ja nimihakemistot sekä perusteelliset kirjallisuusluettelot helpottavat yksittäisen tiedon löytämistä ja antavat lisätietoa kiinnostuneille.

Runsaasti kuvitettu tietokirja on tarkoitettu kaikille modernista arkkitehtuurista kiinnostuneille. Se on perusteellinen käsikirja myös tutkijoille ja opiskelijoille. Kirja julkaistaan suomen-, ruotsin- ja englanninkielisenä.

Klassista ja modernia

Bryggmanin arkkitehtuurissa näkyy kiinnostavalla tavalla sekä moderni että klassinen lähestymistapa. Uransa alussa Bryggman suunnitteli Turkuun useita pohjoismaista klassismia edustavia asuintaloja, joita pidetään tyylisuunnan hienoimpina esimerkkeinä Suomessa. Alvar Aallon ja Bryggmanin yhdessä suunnittelema Turun messut (1929) oli funktionalismin manifesti suomalaisessa arkkitehtuurissa. Vierumäen urheiluopisto (1931–36), Åbo Akademin kirjatorni (1934–35) ja Sammon talo (1936–38) ovat keskeisiä funktionalistisia töitä Suomessa.

Turun ylösnousemuskappeli (1938–41), Bryggmanin tunnetuin työ, vakiinnutti modernistisen arkkitehtuurin suomalaiseen kirkkorakentamiseen. Jälleenrakennuskautena Bryggman toteutti useita teollisuusrakennuksia, kouluja, sairaaloita ja asuinrakennuksia. Kirjassa esitellään myös hänen viimeiset suunnittelutyönsä, Lappeenrannan, Lohjan ja Honkanummen siunauskappelit, jotka ovat olleet vähän esillä aiemmissa Bryggmania käsittelevissä julkaisuissa. Kirja esittelee myös yksityiset kohteet, kuten Bryggmanille keskeiset yksityistalot, maatalot ja huvilat.

Erik Bryggmanin syntymästä on tänä vuonna kulunut 125 vuotta. Bryggman syntyi Turussa 1891. Hän opiskeli vuodesta 1906 Turun piirustuskoulussa iltaopiskelijana muiden opintojen ohessa ja sai saman koulutuksen kuin siellä opiskelleet kuvataiteilijat. Arkkitehdiksi Bryggman valmistui Teknillisestä korkeakoulusta 1916. Bryggman perusti Turkuun 1923 oman arkkitehtitoimiston, jossa työskenteli kuolemaansa 1955 saakka.

Kirjan tekijä

FM, tietokirjailija Mikko Laaksonen, toimii Bryggman-instituutin asiamiehenä. Hän on aiemmin kirjoittanut kirjat Turun puutalot (2016), Turun seutu kartoin (2015), Turun seudun arkkitehtuuriopas (2013, yhdessä Juri Nummelinin kanssa) sekä Turun raitiotiet (2008).

Lisätiedot: Mikko Laaksonen, mikala@utu.fi ja info@bryggman.fi, 040-7202256

Erik Bryggmanin arkkitehtuuri
Mikko Laaksonen
Rakennustieto Oy, 2016
ISBN 978-952-267-152-3
ISBN 978-952-267-164-6 (ruotsinkielinen)
ISBN 978-952-267-163-9 (englanninkielinen)
Koko B5, pehmeät taitekannet
232 sivua, lähes 400 kuvaa
Hinta 55 € (sis. alv)

Rakennustieto Oy on Rakennustietosäätiö RTS sr:n omistama, rakennusalan johtava tietotalo. Tuotamme ja myymme tietopalveluja rakennussuunnittelun, rakennuttamisen, rakentamisen ja kiinteistöjen ylläpidon tarpeisiin. Tunnettuja tietotuotteitamme ovat RT-, LVI-, Ratu-, KH- ja Infra-kortistot ammattilaisille, sekä näihin kiinteästi liittyvät RYLit, rakentamisen yleiset laatuvaatimukset. Toimipisteemme sijaitsevat Helsingissä, Kuopiossa, Tallinnassa ja Pietarissa. Lisätietoja www.rakennustieto.fi.

Tiedotustilaisuus ke 13.12 klo 10 Turku-sali, Turun ylioppilastalo 2. krs, Rehtorinpellonkatu 4A, Turku