Rakennustieto on ostanut Rasi-tieto Oy:n liiketoiminnan

Rakennustieto Oy on 4.2.2015 allekirjoitetulla sopimuksella ostanut Rasi-tieto Oy:n liiketoiminnan. Liiketoiminta käsittää lähinnä rakentamiseen ja sisustamiseen liittyvien tavarantoimittajien tuotetietopankin sekä siihen liittyvät sopimukset. Liiketoiminnan siirtopäiväksi on sovittu 16.2.2015. Kauppahinta ei ole julkinen.

Rakennustieto Oy on Rakennustietosäätiön (RTS) omistama, rakennusalan tietotalo. Se tuottaa ja myy tietopalveluja lähinnä rakentamisalan ammattilaisille rakennussuunnittelun, rakennuttamisen, urakoinnin ja kiinteistöjen ylläpidon tarpeisiin. Tunnetuin tietotuote on RT Net sekä RYLit (rakentamisen yleiset laatuvaatimukset). Rakennustieto Oy:n liikevaihto on noin 8 miljoonaa euroa ja sen henkilöstömäärä on noin 60.

Rasi-tieto Oy:n omistavat Suomen Rauta- ja koneliikkeiden yhdistys ry, Rakennusteollisuus RTT ry ja RaSi ry. Kaupan kohteena on Rasi-tieto Oy:n tuotetietopankki. Liiketoiminnan liikevaihto oli vuonna 2014 noin 123 000 euroa.

”Rasi-tieto Oy:n liiketoiminnan osto liittyy kiinteästi meneillään olevaan TEHO -tuotekehityshankkeeseen. Olemme luomassa yhdessä eri osapuolten kanssa palvelua, joka parantaa ja tehostaa suunnittelun, materiaaliteollisuuden ja urakoinnin tuotetietojen käyttöä ja dokumenttien hallintaa. Tarkoituksena on saada ajantasaiset tuotetiedot ja niihin liittyvät dokumentit laajaan käyttöön”, valottaa Rakennustietosäätiö RTS:n yliasiamies Matti Rautiola kaupan taustoja.

TEHO-hanke on merkittävä, sillä laajat ja yksityiskohtaiset vaatimukset tuotekelpoisuuden toteamiselle tulevat suoraan kotimaisesta lainsäädännöstä ja EU:n rakennustuoteasetuksesta.

”Rakennustiedon RT Tuotetieto ja Rasi-tiedon tuotetietopankki täydentävät toisiaan ja luovat hyvän pohjan käynnissä olevalle TEHO-hankkeelle. Rasi-tiedon avointa tuotetietopankkia käyttävät aktiivisesti alan kauppa ja rakentajat. RT Tuotetiedon pääasiallisia käyttäjiä ovat puolestaan erityisesti suunnittelijat”, kertoo Rakennustieto Oy:n toimitusjohtaja Pasi Hulkkonen.

”Tehty liiketoimintakauppa luo mahdollisuuden koko rakentamisen arvoketjua ml. kauppaa palvelevan kattavan tuotetietopankin rakentamiseen”, vahvistaa Rasi ry:n toimitusjohtaja Harri Fagerlund. ”Tietopankkien yhdistäminen ja Rakennustieto Oy:n resurssit mahdollistavat konkreettisten lisähyötyjen tarjoamisen nopealla tahdilla mm. dokumenttipankkien rakentamisessa”, hän jatkaa.

Kaupan mukana siirtyy Rakennustiedolle noin 200 asiakassopimusta, jotka sisältävät 63 500 tuotteen tiedot. Vanhojen Rasi-tiedon asiakkaiden sopimukset pysyvät toistaiseksi ennallaan. Kaupan myötä Rasi-tiedosta siirtyy yksi henkilö Rakennustiedon palvelukseen, ja hän jatkaa tuotepankin asiakkaiden tukena ja yhteyshenkilönä.

Lisätietoja:

RTS: yliasiamies Matti Rautiola, puh: 0207 476 300; matti.rautiola@rakennustieto.fi

RaSi ry, toimitusjohtaja Harri Fagerlund, puh 0500 454093, harri.fagerlund@rasi.net

Rakennustieto Oy: toimitusjohtaja Pasi Hulkkonen, puh: 0207 476 333, pasi.hulkkonen@rakennustieto.fi

Rakennustieto on ostanut Rasi-tieto Oy:n liiketoiminnan, mikä liittyy meneillään olevaan TEHO-tuotekehityshankkeeseen.