Professori, dekaani ja Suomen ystävä Peter MacKeith, Fay Jones School of Architecture, Arkansasin yliopistosta on tehnyt yhteensä USD 100 000 arvoisen lahjoituksen jaettuna neljälle yhdysvaltalaiselle arkkitehtuuriyliopistoille, mm. Yalen ja Virginian yliopisto, edistääkseen tietoisuutta suomalaisesta ja pohjoismaisesta arkkitehtuurista.

Lahjoitus, The Fulbright Lecture in Nordic Architecture, on luentokiertue neljään yliopistoon ja se kattaa kymmenen vuoden ajan, mahdollisesti pitempäänkin.

Professori McKeith on tehnyt Rakennustiedolle monta kirjaa, mm. uutuuskirjan Lahdelma & Mahlamäki Arkkitehdit: Works, sekä toimittanut Juhani Pallasmaan esseeteokset Encounters 1 ja 2.

Fulbright-stipendiaatti venähti kymmeneksi vuodeksi Suomessa

MacKeith itse sai Fulbright-stipendin muutama vuosi sen jälkeen kun hän valmistui arkkitehdiksi Yalen yliopistosta. Stipendin aiheena oli tehdä tutkimusta Alvar Aallosta ja kymmenen kuukauden mittaiseksi tarkoitettu Suomen vierailu venähti kymmeneksi vuodeksi, jona aikana hän opetti ja teki tutkimusta Helsingin yliopistossa. Stipendiaatin ja koko Suomen kokemuksen syvällisen vaikutuksen johdosta MacKeith päätti edistää Fulbrightin USA:n tutkijaohjelmaa pohjoismaiseen arkkitehtuuriin keskittyvällä luentosarjalahjoituksella.

“Senaattori Fulbrightin visiota rauhan edistämiseksi kansainvälisen koulutusvaihdon kautta ei voida aliarvioida nykyhetkessä.” MacKeith sanoo. “Fulbrightin USA:n tutkijaohjelma muutti minun elämäni, kuten myös kokemukseni Suomesta ja koko pohjoismaiden alueesta. On kunnia voida tukea sekä Fulbright-ohjelman leviämistä että pohjoismaisen arkkitehtuurin elinvoimaisuutta niissä neljässä yliopistossa, jotka ovat määritelleet oman akateemisen urani. Ympyrä sulkeutuu elämässäni, kun luentokiertue saapuu Arkansasin yliopistoon.”

Luennon pitää valittu arkkitehti tai muotoilija Suomesta tai jostain muusta pohjoismaasta. Janne Teräsvirta, ALA Arkkitehdeista, aloitti luentosarjan lokakuun lopussa 2014 Virginian yliopistossa ja se jatkui marraskuun alussa Arkansasin yliopistossa.

Arkkitehtuuri- tai designluento pidetään joka toinen vuosi kussakin neljässä arkkitehtikoulussa. Luennon yhteydessä voidaan tuoda esiin Fulbright Fellowship –ohjelmaa kussakin yliopistossa sen arkkitehtuuri- ja muotoiluopiskelijoille.

Lahjoituksen saaneet yliopistot:

1)    Fay Jones School of Architecture, University of Arkansas, Fulbright Collegen yhteydessä

2)    Sam Fox School of Design & Visual Arts, Washington University in St. Louis

3)    Yale University School of Architecture

4)    University of Virginia School of Architecture

Lisätietoja: Matti Rautiola, yliasiamies, Rakennustietosäätiö RTS.
email: matti.rautiola@rakennustieto.fi, puh: 0207 476 320.

Suomalaisen ja pohjoismaisen arkkitehtuurin Fulbright-luentosarja lahjoituksena yliopistoille USA:ssa.