Työtuoleille M1-luokitus

Rakennustietosäätiö RTS:ssä on alkanut Työsuojelurahaston tuella projekti, jossa selvitetään pehmustettujen työtuolien päästöjä sisäilmaan.

Rakennusmateriaalien päästöluokitus esittää vaatimukset tavanomaisissa työ- ja asuintiloissa käytettäville materiaaleille hyvän sisäilman laadun kannalta.  Työtuoliprojektin aikana on tarkoitus selvittää päästöt, joita voi vapautua työtuoleista sisäilmaan. Rakennusmateriaalien päästöluokituksen emissio- ja hajutestien lisäksi tutkitaan yhdisteitä, jotka voivat kulkeutua ihmiseen ihokosketuksen välityksellä.

Kehitämme luokitusta jatkuvasti. Vuoden 2015 alusta on voinut hakea rakennusmateriaalien ja ilmanvaihtotuotteiden lisäksi luokitusta päällystämättömille huonekaluille, kuten pöydille, lipastoille ja hyllyille. Työtuoliprojektissa on tarkoituksena luoda kriteerit myös pehmustetuille työtuoleille. Projekti päättyy vuonna 2016. Päästöluokituksia myöntää Rakennustietosäätiö RTS.

Lisätietoa luokituksista: Luokituspäällikkö Laura Sariola, Rakennustietosäätiö RTS. etunimi.sukunimi@rakennustieto.fi, puh: 040 832 5750.

Rakennustietosäätiö RTS on yksityinen säätiö, jonka 52 taustaorganisaatiota edustavat koko Suomen kiinteistö- ja rakentamisalaa. RTS:n tarkoituksena on edistää sekä hyvää kaavoitus- ja rakennustapaa että hyvää kiinteistönpitotapaa. RTS toteuttaa tarkoitustaan monien muiden tehtäviensä ohella mm. jakamalla stipendejä sekä palkintoja alan kehittäjille.