Alvar Aalto Libraries -kirja julkistetaan Venetsian biennaalissa

Venetsian biennaalin Suomen paviljongin oheisohjelmana järjestettävä seminaari kuuluu ”Meetings on Architecture” -sarjaan, jossa biennaalin pääkuraattorit Yvonne Farrell ja Shelley McNamara avaavat ’Freespace’-teemaa eri näkökulmista ja valitut kansallispaviljongit esittävät siitä oman tulkintansa. Arkkitehtuurin tiedotuskeskus Archinfon tuottama Suomen Mind-Building-näyttely esittelee suomalaisen kirjastoarkkitehtuurin kehittymistä. Biennaali päättyy 25.11.2018.

Seminaarin päätteeksi julkistetaan kirja Alvar Aalto Libraries. Rakennustiedon uutuusteos kokoaa ensimmäistä kertaa yksiin kansiin kaikki 19 Alvar Aallon suunnittelemaa kirjastotilaa sekä Akateemisen kirjakaupan. Vanhin kirjastoista on Mind-Building-näyttelyssäkin esiintyvä Viipurin kirjasto 1930-luvulta. Seminaarin yhteydessä kirjan esittelevät sen tekijät, valokuvaaja Jari Jetsonen ja arkkitehti Sirkkaliisa Jetsonen.

Aallon kirjastot ovat palvelleet monenlaisia tarpeita. Seinäjoen, Rovaniemen ja Wolfsburgin kirjastot ovat kaikille avoimia yleisiä kirjastoja. Jyväskylän yliopiston, Teknillisen korkeakoulun ja Mount Angel -luostarin kirjastot kuuluvat tieteellisiin kirjastoihin. Villa Mairean ja Maison Louis Carrén kaltaisten yksityistalojen kirjastohuoneet tarjosivat rauhallisen työtilan asukkailleen. Kirjassa kerrotaan myös, miten kirjastot ovat muuttuneet vuosien saatossa ja saaneet uudenlaisia käyttötarkoituksia.

Jari Jetsosen värikuvat, joista suurin osa otettu tätä kirjaa varten, ja Aallon alkuperäispiirustukset tuovat esiin kirjastojen dramaattisen ja samalla intiimin tunnelman. Sirkkaliisa Jetsonen on kirjoittanut kirjan kohde-esittelyt ja Aallon kirjastojen ”maisemallisuutta” ja valaistusta käsittelevän artikkelin. Teija Isohaudan johdantoartikkeli kertoo Aallon toteutumattomista kirjastoista. Esipuheen on kirjoittanut brittiläinen arkkitehtuurin historian professori Kenneth Frampton. Kirja on englanninkielinen.

Alvar Aalto Libraries

Tekstit: Sirkkaliisa Jetsonen
Valokuvat: Jari Jetsonen
Johdantoartikkeli: Teija Isohauta
Kustantaja: Rakennustieto Oy
300 valokuvaa ja piirrosta
280 sivua, 66 euroa (sis. alv)
ISBN 978-952-267-252-0

Freespace seminaari:

Lehdistökappaleet ja kuvat median käyttöön: Kristiina Bergholm, puh. 040-824 0765.
kristiina.bergholm@rakennustieto.fi

Kansien ja aukeamien kuvat osoitteesta

Rakennustieto Oy on Rakennustietosäätiö RTS:n omistama, rakennusalan johtava tietotalo. Tuotamme tietoa ja työvälineitä rakennuttamiseen, suunnitteluun, rakentamiseen ja kiinteistöjen ylläpitoon. Tunnettuja tietotuotteitamme ovat RT-, LVI-, Ratu-, KH- ja Infra-kortistot ammattilaisille, sekä näihin kiinteästi liittyvät RYLit, rakentamisen yleiset laatuvaatimukset. RT-tuotetietokanta ja sitä hyödyntävä RT urakoitsijan tuotetieto ovat ratkaisu rakennustuotetiedon ja -dokumenttien hallintaan. Julkaisemme myös kirjoja ja ammattilehtiä. Päätoimipaikkamme on Helsingissä, myyntikonttorit Tampereella ja Kuopiossa, toimipisteet myös Tallinnassa ja Pietarissa. Lisätietoja www.rakennustieto.fi.