Rakennusalan tehokkuus paranemassa digiloikalla

Rakennustietosäätiön tuotetiedon digitalisaatio eli TEHO-hanke etenee vauhdilla. Hanke on synnyttänyt Suomeen rakennusalan yhteisen tuotetietokannan, sekä sitä hyödyntävän uuden ratkaisun tuotetiedon hallintaan rakennusliikkeille, RT urakoitsijan tuotetieto -sovelluksen. TEHO-hanke rahoitetaan rakennusalan yritysten ja -toimijoiden lisäksi valtion digitalisaatioon suunnatuin varoin osana hallitusohjelmaan kirjattua digiloikkaa.

”Jatkossa myös rakennuksen digitaaliset suunnitelmat tullaan viemään järjestelmään. Esimerkiksi asuntoyhtiöiden remonttien alkaessa, 20-30 vuotta rakennuksen valmistumisen jälkeen, voidaan järjestelmästä hakea suunnitelmat, joiden perusteella saneeraus on yksinkertaista suunnitella. Asuntoyhtiön rakennuslupapiirustukset ovat järjestelmässä ja käytettävissä digitaalisena koko kiinteistön elinkaaren ajan”, kertoo Antti Pirhonen, TEHO-hankkeen toimikunnan puheenjohtaja.

Miljoonien eurojen säästöt tuotedokumenttien digitaalisesta hallinnasta

”TEHO 1.0-hanke, jonka tuloksena tuotetietokanta sekä RT urakoitsijan tuotetieto -sovellus kehitettiin, valmistui viime keväänä ja järjestelmää käytetään jo laajasti. RT urakoitsijan tuotetieto on jo käytössä monen suuren rakennusliikkeen projekteissa. Esim. Lemminkäisellä useissa talonrakentamisen hankkeissa, sekä SRV:n Redi- ja YIT:n Tripla-hankkeissa, joissa suuren hankekoon vuoksi tuotetiedon hallinta on erityisen vaativaa”, kertoo Kimmo Lehtonen, hankkeesta vastaava liiketoimintajohtaja Rakennustieto Oy:ssä. Suomessa toteutetaan vuosittain noin 4 000 merkittävää rakennushanketta, joissa RT urakoitsijan tuotetieto -sovellusta voidaan käyttää. Rakennushankkeiden tuotedokumenttien digitaalisen hallinnan arvioidaan tuovan urakoitsijoille jopa kymmenien miljoonien eurojen vuotuiset säästöt.

”Pilotoimme RT urakoitsijan tuotetieto -sovellusta muun muassa Tripla-hankkeella sekä muutamilla toimitilojen rakennustyömailla pääkaupunkiseudulla. Pilotoinnit ovat vasta lähteneet käyntiin kesällä, mutta toivomme saavamme ensimmäiset kokemukset vielä syksyn aikana,” kertoo laatu- ja kehityspäällikkö Mikko Moilanen YIT Rakennus Oy:stä.

Moilasen mukaan RT urakoitsijan tuotetieto -sovellus on saanut positiivisen vastaanoton. ”Odotukset sovellukselle ovat kovat, toivomme että TEHO-hanke oikeasti jatkossa helpottaa tuotteitten kelpoisuuden hallintaa jokaisella työmaalla, ja saamme täten varmistettua laadukkaan rakentamisen viranomaisohjeistuksienkin mukaisesti” Moilanen sanoo, ja jatkaa: ”Jotta RT urakoitsijan tuotetieto -sovelluksesta saadaan toimiva tuotetietokanta, joka palvelee kaikkia Suomen rakennustyömaita, on ensiarvoisen tärkeää saada kaikki rakennusteollisuuden urakoitsijat, alihankkijat, materiaalitoimittajat sekä rakennusviranomaiset mukaan hankkeeseen. TEHO-hankkeen myötä dokumenttien pyörittäminen saadaan pois henkilöiden sähköposteista. Saamme tiedon liikkumaan järjestelmien välillä ja täten parannettua tuotteitten kelpoisuudenhallintaa ja tehokasta rakentamista.”

Rakennusmateriaalien tunnistaminen ja kirjaaminen työmaalla yksinkertaistuu ja muuttuu digitaaliseksi.

RT urakoitsijan tuotetieto -sovelluksella uusille rakennuksille perustetaan hanke tuotetietojen ja -dokumenttien hallintaa varten. Rakennuksen ID-tunnuksen alle kerätään kaikki tuotetieto yksilölliseksi Rakennuksen tuoteselosteeksi TM. Hankkeessa käytetyt tuotteet, aineet ja materiaalit voidaan hakea tuotetietokannasta tai luoda hankekohtainen tuote ja syöttää sen tiedot ja dokumentaatio sovellukseen.

Tuotteeseen on tietokannassa kiinnitetty tuotetietojen ja suoritustasoilmoitusten sekä käyttöturvallisuustiedotteitten lisäksi asennus-, käyttö- ja huolto-ohjeet. Tuotetietokannassa on tällä hetkellä yli 58 000 tuotetta. Lähiaikoina määrä lisääntyy materiaalivalmistajien tietojärjestelmien ja Rakennustiedon tuotetietokannan integraatioiden myötä, joka toteutuu TEHO 2.0 -hankkeessa nopealla aikataululla.

”Rakennushankkeen aikana syntyy valtava byrokratia tuotteisiin liittyvistä lipuista ja lapuista. Uskomme, että tuotetietojen kerääminen ja hallinta helpottuu merkittävästi RT urakoitsijan tuotetieto -sovelluksen käyttöönoton myötä”, Suomen talonrakentamisen hankintajohtaja Jouni Hyötylä Lemminkäiseltä kertoo. ”Sovellus tulee palvelemaan sekä rakennusvalvontaa että kiinteistön omistajaa huollon ja ylläpidon näkökulmasta.” RT urakoitsijan tuotetieto -sovellus on ollut Lemminkäisellä testikäytössä Suomen talonrakentamisessa ja yritys on myös investoinut sen kehitystyöhön. ”Odotamme, että muutkin rakennusliikkeet osallistuvat sovelluksen kehitystyöhön ottamalla sen käyttöön ja tuomalla esiin parannusehdotuksia. Ennen kaikkea toivomme, että tuoteteollisuus ja aliurakoitsijat omaksuvat uuden sovelluksen käytön”, Hyötylä kertoo.

Pohjoismaisella yhteistyöllä kohti rakennusalan digiloikkaa

Teho 2.0 -hankkeessa tullaan avaamaan tuotteitten ominaisuudet tuotetietokantaan sekä mahdollistamaan suora integraatio materiaalivalmistajan omasta tuotetietokannasta. Hankkeen määrittelytyö on alkamassa ja siinä tullaan käyttämään eurooppalaisen ETIM-luokittelua (European Technical Information Model), jota täydennetään kotimaisin luokituksin tarpeen mukaan. Ominaisuustietojen määrittelyssä tehdään pohjoismaista yhteistyötä norjalaisen NOBB:in ja ruotsalaisen BEAst:n sekä Suomen sähkö- ja talotekniikka-alan rekisterien ylläpitäjien kanssa.

TEHO 1.0 ja 2.0 –vaiheet luovat perustaa ja edellytyksiä TEHO 3.0 hankkeelle, jossa järjestelmään liitetään sähköinen kaupankäynti. Sähköiseen kaupankäyntiin rakennusalalla voitaneen siirtyä vuoteen 2020 mennessä.

TEHO-hankkeen toimikunnan puheenjohtaja Antti Pirhonen toteaa, että hankkeella on rakennusalaa mullistava vaikutus niin rakentamisen laadun, kiinteistönhoidon kuin kaupankäynninkin kannalta. Rakennusalan digiloikka on siis toteutumassa - vihdoinkin mutta nopeasti!

•      RT urakoitsijan tuotetieto -sovellus on valmis.

•      Suuret rakennusliikkeet ovat aloittaneet sen hyödyntämisen rakennushankkeissaan.

•      TEHO 2.0 -hankkeessa sovellukseen tuodaan uusia ominaisuuksia: mm. integrointi järjestelmien välillä ja ominaisuuksien avaaminen tuotetietokantaan.

Antti Pirhonen, TEHO-hankkeen toimikunnan puheenjohtaja, antti.pirhonen@bonava.com,
puh: 050-309 9122
Kimmo Lehtonen, liiketoimintajohtaja, Rakennustieto Oy,
kimmo.lehtonen@rakennustieto.fi, puh. 040-502 1705

Rakennustieto Oy on Rakennustietosäätiö RTS sr:n omistama, rakennusalan johtava tietotalo. Tuotamme ja myymme tietopalveluja rakennussuunnittelun, rakennuttamisen, rakentamisen ja kiinteistöjen ylläpidon tarpeisiin. Tunnettuja tietotuotteitamme ovat RT-, Infra-, LVI-, SIT- , Ratu- ja KH Net -tietopalvelut ammattilaisille, sekä näihin kiinteästi liittyvät RYLit, rakentamisen yleiset laatuvaatimukset. Toimipisteemme sijaitsevat Helsingissä, Kuopiossa, Tallinnassa ja Pietarissa. Lisätietoja www.rakennustieto.fi.

Lainaukset

Kimmo Lehtonen, Rakennustieto Oy, liiketoimintajohtaja